Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Maddis

bensinförbrukning - mätare

Rekommendera Poster

Hej Finns det något lätt sätt att installera bensinförbrukningsmätare på en båt? Ju lägre fart, desto mindre förbrukning? Marschfarten är väl den fart som är mest ekonomisk, räknat på förbrukning, fart och distans och bekvämast körning? Maxfart förbrukar förstås mest. Ju lägre varvtal desto mindre soppaförbrukning kan man väl också säga? Alltså är det bra att försöka ställa trimplanen rätt vi den aktuella farten? /Maddis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det bra sätt.. men till vilken kostnad? Fråga...Är det för att du vill köra mer ekonmiskt? Då är en vakum mätare på insuget en lösning, då ser man hur mycke motorn anstränger sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Denna fråga tvistar jag och min fru om. Jag säjer att båten drar minst just efter planingströskeln medan hon menar att den drar minst vid minst varvtal ca 1000. Jag menar på att när den har planat så är det är det mycket mindre motstånd från vattnet därför går den billigare. Är det någon som vet svaret på denna fråga? Förlåt att jag använder din tråd Maddis men den är ju ganska lik din fråga. Mvh. Xander. P.S. Hoppas jag har rätt annars får jag ligga i 3 knop hela sommaren. D.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Givetvis! Just vad jag menar. Jag kan se och räkna ut hur mycket den drar per distans men kan ej se skillnad på de olika farterna. Mvh Xander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Vet ej om hon går på det. Kan inte jag starta en tråd med samma fråga och du skriva att den går billigare just över planingströskeln? Men i vilket fall skulle jag vilja veta rätt svar. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Hej Jag har köpt en flödesmätare, på Hjärtmans i göteborg, 2400kr tror jag den kostade. Här är en länk om bensinförbrukning http://www.drevia.se/fuelcons.htm. Jag har fått konstiga mät svar när jag provat, Läs inlägg (Konstig bensinförbrukning) Jag fattar inget just nu? Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Tack Per! Jag tror nu att jag fått ett svar. Åtminstonde enligt bilden från Drevia. Mvh Xander. P.S. Jag hade rätt. D.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har en Navman Fuel 3100 bränsleflödesmätare kopplad till en GPS som då kan visa bränsleekonomi, nautisk mil per liter. Faktiskt går min båt mest ekonomiskt enl bränskeflödesmätaren vid ca 25 knop (inte vid ca 18-20 knop som jag alltid trott förut). Det är bara att sitta och kolla på mätaren: ju högre värde på nm/lit desto längre kommer jag på varje liter. Man måste kalibrera bränsleflödesmätaren med en känd mängd bränsle (ca 15-20 liter) innan den kan visa med bra presicion (utan kalibrering har Navman Fuel 3100 felvisning på - 10%).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har de senaste 10 åren brukat en (två, under tiden jag hade insprut) bränslemängdmätare. Märket var Floscan. Nu tänker jag installera den andra i det nya flytetyget. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt brukar Floscan betraktas som den bättre om man jämför med Navman. Att kalibrera med 10-20 liter är alldeles för lite, för att få en korrekt kalibrering måste man köra en längre sträcka med varierat körsätt, dvs. som man gör i verkligheten. Minst 50 helst 100 liter vid kalibrering. Använder man så lite som 10-20 liter kan man lika gärna låta fabriksinställningarna gälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju mer känd mångd bränsle man kalibrerar med desto bättre förstås. Dock brukar man på mindre båtar ha bärbar platstank eller liknande och koppla in för att använda vid kalibrering. Jag använde en 25 liters plasttank. Det är ju viktigt att mängden bränsle är ganska exakt. Men två 25 liters tankar borde nog ge tillräcklig precision vid kalibrering. Undrar just om Floscan måste kalibreras också? Enl Navman Fuel 3100 manualen så är minst 15 liter man bör använda: At least 4 gallons (15 litres) of fuel should be used to ensure an accurate calibration. The more fuel used, the more accurate the calibration. Varierat körsätt är rimligtvis bra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mårten

Är det någon som har en uppfattning om den mest ekonomiska farten för en Flipper 700 med aq145? När man passerat 20-22 knop har båten en tendens att kila iväg upp över 25 knop bara man nuddar gashantaget, men då ligger varvmätaren å andra sidan över 5000 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...