Thord71 0 Postad 10 Juli , 2019 Hej ! Jag har en motor som går men på fullgas dör den efter en liten stund och det är tomt i glaskroppen på bensin då, membran i bensin pumpen är bytt samt tidigare alla tändspolar, stift osv. Motorn kan startas om direkt men samma problem återkommer.Tips på fel ? Luftskruven på tanken är öppen ! /Thord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juli , 2019 (redigerade) Hej och välkommen till forumet! Du verkar vara inne på rätt spår vad jag kan begripa. [För tar bensinen slut i förgasares inre bränslekammare/flottörhus* vid fullvarv bör ju pumpproblem misstänkas, typ läckande pumpmembran eller kanske oöppnad luftskruv hos bensindunken. (Eventuella tändningsproblem däremot kan ju förekomma men knappast orsaka tömd "glaskropp"?)]Tag gärna egna foton på din motors detaljer och lägg upp i forumet, det är ju en åldrig motor med nästan inga bilder alls på hela internet!? 😉 Fotnoter... (*) Inre bränslekammare/flottörhus: Med risk att låta som "docent Åke Tråk" så vill jag ändå försöka påminna om förgasares grundläggande funktionsprincip, för de eventuella läsare som ännu inte vet... Varje förgasare (2- eller 4-takt) är beroende av en noga fastställd intern bränslenivå runt flottörhuset, detta för att dess konstruktion bygger på att en viss vätskenivå måste upprätthållas helt nära runt dess munstyckskanaler. Man kan betrakta flottörhuset som en sorts sista minitank innan förgasning och förbränning. Förgasen måste internt hålla en konstant vätskenivå, gärna millimeternoga. Förutom flottörhusets noga fastställda ytnivå måste därtill en tryckutjämnande kanal till omgivningens** lufttryck finnas. [Denna helt nödvändiga tryckutjämnande luftkanal kan till luftsinuget läcka ut bensin, inte bra. (Särskilt inte hos inombordare där kölsvinet kan bli gasexplosivt, utbordare däremot spiller i sjön.)] (**) Angående utjämnande av omgivningens lufttryck så är ju det väderberoende, typ 960 till 1030 hPa vid havsnivån, men även en utbordare bör ändå vara förberedd för att fixa exempelvis extrema Titicatasjön på 2000-meters höjdnivå? Redigerad 11 Juli , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thord71 0 Postad 11 Juli , 2019 Bilder på pump och förgasare archimedes 450 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser