Holmedal 0 Postad 8 Juli , 2019 Båtmotor Yamaha 9,9 Startar alltid direkt men går på halvfart 15-20 min eller mer. Efter vila 1-2 tim startar motorn direkt och går på halvfart 5-10 min och sen verkar nåt släppa, då planar båten ut som den ska och varvar normalt. Detta utan att gasreglaget har ändrats. Har ny bensin och ny bränslepumpslang men det har inte ändrat nånting. När motorn går bra kan den gå länge men släpper jag ner varvet kan det slå till och gå endast på halvfart igen. Nånting ändrar sig av sig självt men vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juli , 2019 (redigerade) Välkommen till forumet! Verkar enligt din beskrivning som att du kan ha nåt temperaturberoende fel som dessutom orsakar lite slumpvis gaspådrag-upphakningar*? [Gissar förgasar/reglage-problem främst för detta med `upphakningen´ men även tändning/gnista kan minsann krångla ytterst temperaturberoende.] Behövs nog lite fler uppgifter, svara gärna på dessa frågor... 1. Ungefärlig årsmodell, 2- eller 4-takt!? (Kolla efter och ange om möjligt nedan motornummer-skyltens modellbeteckning.) 2. Styrs din 9.9-hästare via fjärreglage vid förarplats eller eventuellt direkt invid motorn med inbyggt rorkults/gasreglage!? 3. Leta gärna och ange reservdelsskisser hos boats.net som ser ut att stämma med din motor! Kolla/bläddra runt litet kanske du hittar något igenkänligt matnyttigt hos boatinfo.no (kräver PC), länkar här två verkstadsmanualer gällande alla yam-utbordare 1984-1996 respektive 1997-2003. (*) Med ordet `upphakning´ avser jag detta att ändringar i gaspådrag - i sig - tycks utlösa felet? Temperaturberoende tändningsfel - på typ kondensator eller annat - reagerar knappast på gaspådragets läge. (Möjligen undantaget jordningsfel hos vridbara tändplattan under svänghjulet??) Redigerad 9 Juli , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmedal 0 Postad 9 Juli , 2019 Första svaret: Motor från 2006. 2-takt med oljeblandad bensin. Motor styrs med gashandtag på nedfällbar arm på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 Juli , 2019 Har du öppnat luftnippeln på tanken? Är den stängd kan det bli ungefär såhär, att motorn kan köras fullt ut ibland men ibland känns "strypt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juli , 2019 (redigerade) Aha, du har en tvåtaktare. Sådana sägs lätt börja "fyrtakta*". [Med det menas att de bara tänder/arbetar vartannat vevaxelvarv i likhet med riktiga fyrtaktsmotorer. Ungefär halva motoreffekten försvinner därmed per definition. Orsaken till sådant "fyrtaktande" är alltför fet bensingasblandning vilken blir svårantändlig för tändstiftsgnistan, alltså såpass svårantändlig att vartannat vevaxelvarv inte hinns tändas vid högt RPM/varvtal.] Skulle i ditt läge kolla närmare på bensinförsörjningens olika detaljer, särskilt då hur bensingasen kan bli för fet/bensinrik. För OM din tvåtaktsmotor verkligen fyrtaktar p.g.a. överfet bensingas så tappar den som sagt halva motoreffekten. Hade tittat närmare på möjliga felorsaker typ... 1. Är kallstarts-choken månne trög och inte urkopplad som man tror? 2. Är den inbyggda bensinpumpens membran** månne sprucket, har mikrosprickor? Tja, vete katzingen. Men detta är i alla fall mina funderingar så här långt. (*) Tidningen Ny Teknik har en läsvärd läsarfråge-artikel angående fyrtaktandets orsaker. Vill man lyssna på "fenomenet fourstroking" så finns mycket på youtube. (**) Bensinpumps-membran: Hos tvåtaktare hämtas bensinpumpens drivenergi ur det ständigt växlande trycket i vevhuset. (Tänk som en jämförelse på utbordares typiska handblåsa, en flexibel kammare som då växlar volym med nävkraft. Energi tillförs pulsmässigt.) Bägge dessa varianter har därtill och givetvis envägs-ventiler på insugs- respektive utpumpssidan för att alls kunna fungera.Men små sprickläckage hos inbyggda vevhuspumpars membran kommer att läcka ut bensin till vevhuset, alltså okontrollerat öka bensingasens "fethet", kanske orsaka fyrtaktande? (Och ja, jag fattar att vid större läckor i sådant vevhus-anslutet membran så kommer pumpen sluta fungera. Snackar här mikrosprickor så små att pumpen fortfarande gör sitt pumpjobb.) Redigerad 10 Juli , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holmedal 0 Postad 22 Juli , 2019 Tack för alla förslag. Ja, luftnippel är öppen. Jag tror ju att motorn får för mycket bensin eller för lite luft. Och att detta beror på något mekaniskt som att en port, reglage eller munstycke som helt plötsligt öppnar. Körde 35 min i helgen och det släppte inte på hela tiden utom en gång i ca 2 sek så det blev ju inget. Men motorn liksom ville igång men det gick inte. En annan dag när det släppte och gick bra körde jag ca 10 min och drog ner gasen själv då hände något och det gick bara på halvfart igen tills jag kom hem. Så det verkar ju inte vara riktigt värmeberoende heller. Allt detta händer av sig självt med konstant fullgas eller 3/4 pådrag för den skull också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 23 Juli , 2019 Hitta bränsleskruven på förgasaren. Justera den under gång. Räkna första noga antalet varv du kan skruva in den tills det tar emot lätt. Kvartsvarv räknas också. Alternativt hitta servicemanualen där det står. låter ju som att den fyrtaktar, men en film från din sida vore inte fel. Om den fyrtaktar kan du justera bort det med bränsleskruven. Hittar du manualen ska skruven oftast stå som det står angivet i manualen, annars kompenserar man för nåt annat som hänt med förgasaren vilket kan va ok för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Juli , 2019 Den såkallade blandningsskruven påverkar bara tomgång upp till ca 1200 rpm därefter styrs tillförseln av en högfartskrets ibland kompletterat av en lågfartskrets. Fram till mitten av 60-talet förekom ställbart högfartsmunstycke, men detta togs bort eftersom motorägarna ofta ställde för snålt, med överhettning och motorskador som följd. Det är en bättre ide att kolla på Thomas tips och om Thomas inte nämnt det, kolla att nålventiln stänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser