Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Gäst mattias Eriksson

Hjälp! vatten i motorn

Rekommendera Poster

Gäst mattias Eriksson

La i båten igår och va ut en sväng. gjorde en rutin koll. tittade kylarvätska olja etc. och till min förvåning så var ojan vit/grå. olja och filter är nybytt och vatten i kylaren. motorn är en AQ131A. inget kylarvatten hade försvunnit. dock så hade det försvunnit under vintern. märkte det i våras när jag fyllde på att det var slut. Men vart hade det tagit vägen då? när ja tappade ur gammla oljan så va de ju inte 2liter vatten i precis, men lite vatten va det. så den måste ta in sjövatten. men vart? nån som har en aning om vad det är för fel. ojoj nu blev det mycket. hoppas någon har lust att svara på frågorna Mvh Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Inga roliga nyheter. Motorn är troligen slut. Var läckan/orna finns går i detta läget inte säga. Det är bara att hoppas det är reparerbart. Börja med att ta ner toppen osv.. Det enda du med säkerhet vet är att det inte är färskvattnet som läcker in. Sorry/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Å

I princip kan du inte få in sjövatten via motorns kylsystem på en AQ 131A. Detta oberoende av att Nitro säger att motorn är slut (Rätt snabb diagnos på få symptom tycker jag) Det jag kan tänka mig är att limpan är slut, oftast vid cyl nr 4´s utblås, och att det den vägan kan komma in vatten via cylindern. Pajad oljekylare hade varit ett hett tips på en AQ 151 men 131'an har ju ingen sådan, möjligtvis eftermonterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Å

Du skulle kunna ha ett dubbelt fel om man skall spekulera vidare. Om värmeväxlaren läcker så att du får in sjövatten i färskvattensystemet och du har en pajad topplockspackning eller annan läcka skulle teoretiskt sett nivån i färskvattensystemet hålla sig konstant trots att du får in vatten i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte

okok. tackar för svaren. ska ut och titta lite vad det kan vara. hör av mig sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rivit bort avgaslimpan nu och det verkar som det är den som läcker. droppar lite vatten ner i 4rde avgas porten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...