Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Atletarn

Problem evinrude 30hk 1987

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver hjälp ang min Evinrude 30hk 2t 1987.

Jag köpte båten förra veckan och gjorde min första tur på torsdag, då funka allt bra. starta på första draget och kylde fint.

sen va jag ute i söndags, jag starta och körde iväg och märkte att båten tappade fart, så jag titta på motorn och såg att den inte kylde så jag stängde av motorn och tog av kåpan( paddla hem med 1 paddel 🤟) . sen när vi kom hem skulle vi kika på impellern men först skulle vi se så att motorn inte va körd. den kompa bra och hade gnista på tändstiften.  testa på alla vis att starta men gick ej.(kändes lite trögare att dra igång) sen prova vi med startgas och då starta den och gick på tomgång. vi hade monterat en spolmuff och då kylde motorn med stråle. så vi prova fylla upp en balja med vatten, men då kylde den inte, ingen stråle.

jag har idag monterat en ny vattenpump med packningar impeller osv. satte ihop det och starta med motor i balja och den kylde inte.. 

montera spolmuffen igen och starta, då kylde den. tog av spolmuffen och då kylde den i baljan. Är det normalt ? 

sen ville motorn inte gå på tomgång när vi provade idag, den dog till och med när vi hade lite gas på. Det har troligtvis hänt något med motorn när den gick varm ?

upptäckte att det inte va helt tätt mellan växelhuset och mellan delen på ett ställe, förra ägaren hade nog "spacklat" lite på ytan vid  växelhuset( ska troligvis sitta en packning där? satt ingen packning när vi tog loss utan bara lite kladd där det nu "läcker" , men de skrapa vi bort när vi bytte vattenpump så det kommer troligvis ut avgaser där?). bifogar film/bild. det är väl inte bra förstår jag men det har inget med tomgången att göra?

Tack om ni orkade läsa allt detta och kommer med förslag. 👍

 

Bild

Film

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kände (la handen på) du på motorn när du stängde av den? Det är ju inte säkert att den gått varm bara för att du inte hade någon skvallerstråle. 

 

Det är inget sundhetstecken om du får skvallerstråle när du har spolmuff på eftersom vattenslangen ger tryck. Så var det på min. Så det är bäst att köra i en balja. 

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den va varm , provade droppa lite vatten på motorn och det avdunsta direkt så de va nog bra varmt tyvärr. Nej så äre ju ang spolmuffen, jag ska prova sjösätta båten och prova hur det fungerar där.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...