Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
dstrombe

Båtplats, men vad för båt?

Rekommendera Poster

Hallå,

 

så efter många års väntande och letande så har jag äntligen hittat en båtplats som är nära där jag bor, och 48h efter jag tog förarintyget. (Ska nog köpa en triss nu med, verkar ha flyt) :)

 

men nu kommer ju nästa stora frågetecken för någon som alltid dagdrömt om båtlivet men som inte kan något om det. Vad för båt ska man ha? 

 

Det jag och sambon har tänkt är:

5,5-6,5m lång

bredd ca 2,5m, absolut inte bredare än 270-280cm för då lär vi få problem med båtplatsen

gärna en DC men ev en HT eller liknande kan gå med.

en ruff som ”går” att sova i 1-2 nätter om man prompt vill men ingen campingbåt

 

gärna något så nära bra skick och låga driftskostnader.

 

budgeten mellan säg 100-150k, något riktigt fantastiskt så kan vi nog ev gå upp till ca 200k spannet. 

 

Har tänkt besöka lite marinor i helgen, ska nämligen köpa senast nästa vecka.

 

några modeller vi tittat på lite extra från blocket är:

Ryds 550 DC, Bella 640 DC, Askeladden 515 Freestyle, Ryds 620 DC, Flipper 630 HT, Bella 621 osv.

 

De amerikanska som bayliner, sea ray osv har jag knappt vågat titta på. Känns som att de säljs så mycket billigare än de skandinaviska märkena att man blir orolig för att kostnader.

 

så, är jag helt ute och cyklar? Har jag missat någon bra modell? Är någon av dessa skit? Ja, dela gärna era erfarenheter. :)

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...”låga driftskostnader” och båtlivet går inte så bra ihop 😉

 

Nåväl, om ni inte tänker sova över i båten utom någon enstaka gång kanske Uttern 6400/6402 kan vara något. Du skriver inte vilka vatten ni ska färdas på men Uttern har bra gångegenskaper i lite grövre sjö. 

Du skriver heller inte hur fort du vill att båten ska kunna gå men utifrån dina förslag så förutsätter jag en planande båt. 

Sedan kommer frågan om hur du ska göra med båten på vintern och om du ska serva och mecka själv eller lämna bort. Uttern har inombordare vilket ger bättre gångläge och mindre stöldbegärlig motor. Utombordare är å andra sidan lättare att byta när den dagen kommer. 

Har du tänkt ta upp båten på kärra? Har du något att dra den efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Mindre höga” kanske hade varit bättre att säga ;)

 

Verkar som för vattenskidor/ring så behövs 20-25knop men ser gärna att den gör 30-35 knop minst. Och ja, tänkte självklart på en planande båt.

 

Har tänkt ha vinterförvaring i hall om möjligt och lämna bort all skötsel, åtminstone i början. 

 

Inte tänkt skaffa trailer, men kan vara ett alternativ.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att Uttern 6402 är tre m bred så då faller den bort. 

Gå runt och kolla på MÅNGA båtar. Bli inte förälskad (lätt att säga men svårare att låta bli) i en båt utan sätt upp en lista med plus och minus för olika båtar du sett. Jämför och fundera. Ta gärna 8-10 båtar. Fotografera bra och dåligt. 

Sen återkommer du här så ska du se att någon med erfarenhet av just den båttypen svarar. Sannolikheten är ganska stor. 

Om du går in under fliken Båtar här så kan du söka efter en viss båttyp och se om det är någon här som har eller har haft en sådan. Då är det bara att skicka ett meddelande till den personen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 meter? 2,50 om jag inte är ute och cyklar är bredden på 6402. Föregångaren till s64. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tips att kolla på WA. Jag hade en 6m walkaround med 175hk utomborade ett par år som jag var nöjd med. Toppfart 40 och marsch 22-27 knop. Trevlig allroundbåt med möjlighet att övernatta 2 pers om man får lust att sova över en natt eller två. Annars är ruffen ett bra stuvutrymme för dynor, vattenleksaker och annat. Lätt att röra sig ombord på en WA men inte riktigt samma utrymme i sittbrunnen som en daycruiser. 

Finns fler märken i olika prisnivåer som har WA i 6m-klassen med utombordare: Askeladden, Finnmaster, Yamarin, Örnvik, Silver, Nimbus, Aquador m.fl.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håll dig borta från Mercruiser 120hk(1.7L) och Penta D3 diesel ifall någon båt skulle ha en sådan motor

Tycker absolut inte du ska avvisa amerikanska båtar utan att ha tittat på dessa

Samma fabrikat på motorer och drivlina samt övrig utrustning som nordiska och europeiska båtar

Med amerikansk båt får du vad du betalar för. För nordiska båtar betalar man mer än vad man får i regel

Cobalt, Sea Ray, Regal, Formula mfl håller bättre kvalité än många nordiska fabrikat

Framförallt om man tittar på nyare båtar där mycket på nordiska båtar är popnitat och liknande billiga skräplösningar. Håller lagom tills garantin gått ut

Om vill hålla kostnaderna nere så är det fixa själv som gäller samt förvara båten hemma på tomten eller i nån billig ladugård 

Lämna iväg på fullservice och förvara i varmhall som du skriver kostar troligen ca 20-25000kr och upp beroende på var ni bor för de båtmodeller du nämner

 

När du tittar på båt med inombordare så är det mycket viktigt att det finns historik på när och om limpor, knän, drivknutsbälg och växelvajerbälg är bytta

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Capitan:

Håll dig borta från Mercruiser 120hk(1.7L) och Penta D3 diesel ifall någon båt skulle ha en sådan motor

 

Av ren nyfikenhet, vad är det för problem med D3? Gäller det alla generationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ryds 620 DC eller en Yamarin 6110 DC med en fyrtaktare på minst 115 hk är två riktigt trevliga båtar som borde rymmas i din budget.

Redigerad av Freez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

Håll dig borta från Mercruiser 120hk(1.7L) och Penta D3 diesel ifall någon båt skulle ha en sådan motor

Tycker absolut inte du ska avvisa amerikanska båtar utan att ha tittat på dessa

Samma fabrikat på motorer och drivlina samt övrig utrustning som nordiska och europeiska båtar

Med amerikansk båt får du vad du betalar för. För nordiska båtar betalar man mer än vad man får i regel

Cobalt, Sea Ray, Regal, Formula mfl håller bättre kvalité än många nordiska fabrikat

Framförallt om man tittar på nyare båtar där mycket på nordiska båtar är popnitat och liknande billiga skräplösningar. Håller lagom tills garantin gått ut

Om vill hålla kostnaderna nere så är det fixa själv som gäller samt förvara båten hemma på tomten eller i nån billig ladugård 

Lämna iväg på fullservice och förvara i varmhall som du skriver kostar troligen ca 20-25000kr och upp beroende på var ni bor för de båtmodeller du nämner

 

När du tittar på båt med inombordare så är det mycket viktigt att det finns historik på när och om limpor, knän, drivknutsbälg och växelvajerbälg är bytta

Amerikanska båtar är sååå mycket bling bling, skrapar man på ytan så är det fusk hela vägen igenom, och detta gäller de flesta us grejer, i det landet är det tydligen svårt att tillverka kvalitet. Så i det fallet håller jag inte med dig vad gäller kvalitet. Däremot motorvalen håller jag med dig till fullo. Sen går ej pentas drev att jämföra med mercruiser de är ljusår från varandra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

 

Av ren nyfikenhet, vad är det för problem med D3? Gäller det alla generationer?

Egentligen en mycket bra motor, sitter i bla v70 heter D5 där. Problem som är återkommande bla är variabel turbo med felkoder. Vet man om detta och plockar ner turbon ibland och gör rent så är det i regel inte så stora problem.

Största problemet är att motorn går för lite och då vill detta kärva, gick motorn året runt så vore det inga problem.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev dstrombe:

Hallå,

 

så efter många års väntande och letande så har jag äntligen hittat en båtplats som är nära där jag bor, och 48h efter jag tog förarintyget. (Ska nog köpa en triss nu med, verkar ha flyt) :)

 

men nu kommer ju nästa stora frågetecken för någon som alltid dagdrömt om båtlivet men som inte kan något om det. Vad för båt ska man ha? 

 

Det jag och sambon har tänkt är:

5,5-6,5m lång

bredd ca 2,5m, absolut inte bredare än 270-280cm för då lär vi få problem med båtplatsen

gärna en DC men ev en HT eller liknande kan gå med.

en ruff som ”går” att sova i 1-2 nätter om man prompt vill men ingen campingbåt

 

gärna något så nära bra skick och låga driftskostnader.

 

budgeten mellan säg 100-150k, något riktigt fantastiskt så kan vi nog ev gå upp till ca 200k spannet. 

 

Har tänkt besöka lite marinor i helgen, ska nämligen köpa senast nästa vecka.

 

några modeller vi tittat på lite extra från blocket är:

Ryds 550 DC, Bella 640 DC, Askeladden 515 Freestyle, Ryds 620 DC, Flipper 630 HT, Bella 621 osv.

 

De amerikanska som bayliner, sea ray osv har jag knappt vågat titta på. Känns som att de säljs så mycket billigare än de skandinaviska märkena att man blir orolig för att kostnader.

 

så, är jag helt ute och cyklar? Har jag missat någon bra modell? Är någon av dessa skit? Ja, dela gärna era erfarenheter. :)

 

 

 

 

 

 

 

Min favorit är flipper 640 - 666 en snygg tidlös DC som är bra byggd hållbar enkel snygg att se på skön att köra och har det mesta man behöver för en weekend.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ziggemannen:

3 meter? 2,50 om jag inte är ute och cyklar är bredden på 6402. Föregångaren till s64. 

Kollade bara på MGs data om båten. Kan ju vara fel och i så fall tycker jag det låter som ett bra alternativ för TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Frankerat:

Tips att kolla på WA. Jag hade en 6m walkaround med 175hk utomborade ett par år som jag var nöjd med. Toppfart 40 och marsch 22-27 knop. Trevlig allroundbåt med möjlighet att övernatta 2 pers om man får lust att sova över en natt eller två. Annars är ruffen ett bra stuvutrymme för dynor, vattenleksaker och annat. Lätt att röra sig ombord på en WA men inte riktigt samma utrymme i sittbrunnen som en daycruiser. 

Finns fler märken i olika prisnivåer som har WA i 6m-klassen med utombordare: Askeladden, Finnmaster, Yamarin, Örnvik, Silver, Nimbus, Aquador m.fl.  

 

Ja en WA med en mindre ruff skulle också fungera alldeles utmärkt. Man tappar ju en solplats där framme men skulle man få för sig att börja fiska tänker jag att det blir lite lättare. 

 

 

 

2 timmar sedan skrev Capitan:

Håll dig borta från Mercruiser 120hk(1.7L) och Penta D3 diesel ifall någon båt skulle ha en sådan motor

Tycker absolut inte du ska avvisa amerikanska båtar utan att ha tittat på dessa

Samma fabrikat på motorer och drivlina samt övrig utrustning som nordiska och europeiska båtar

Med amerikansk båt får du vad du betalar för. För nordiska båtar betalar man mer än vad man får i regel

Cobalt, Sea Ray, Regal, Formula mfl håller bättre kvalité än många nordiska fabrikat

Framförallt om man tittar på nyare båtar där mycket på nordiska båtar är popnitat och liknande billiga skräplösningar. Håller lagom tills garantin gått ut

Om vill hålla kostnaderna nere så är det fixa själv som gäller samt förvara båten hemma på tomten eller i nån billig ladugård 

Lämna iväg på fullservice och förvara i varmhall som du skriver kostar troligen ca 20-25000kr och upp beroende på var ni bor för de båtmodeller du nämner

 

När du tittar på båt med inombordare så är det mycket viktigt att det finns historik på när och om limpor, knän, drivknutsbälg och växelvajerbälg är bytta

 

Känner till Sea Ray och Bayliner lite grann, några speciella modeller du kan tipsa om? Och är det något särskilt man borde ha koll på kring dem?

 

1 timme sedan skrev Freez:

Ryds 620 DC eller en Yamarin 6110 DC med en fyrtaktare på minst 115 hk är två riktigt trevliga båtar som borde rymmas i din budget.

 

Sett några annonser på just de modellerna och båtarna ser ju väldigt fina ut måste jag säga. Men som med denna Ryds så reagerade jag på att det var en 2-taktare som följde med:

https://www.emarin.se/till-salu/1672/ryds620-dc/ 125hk känns lite litet också, men det kanske det inte är?

 

Samma med denna Yamarin 6110: http://www.karlbergskanalensmarina.se/kopa-bat/yamarin-6110-5514/ 130hk 2-taktare.

 

 

1 timme sedan skrev kossor:

Min favorit är flipper 640 - 666 en snygg tidlös DC som är bra byggd hållbar enkel snygg att se på skön att köra och har det mesta man behöver för en weekend.

 

Ja den modellen är ju verkligen inom budget, de flesta på blocket verkar ligga runt 60-90k spannet och har inombordare. Förstått att de är billigare att försäkra men är det något speciellt man ska kolla efter här eller tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Kollade bara på MGs data om båten. Kan ju vara fel och i så fall tycker jag det låter som ett bra alternativ för TS.

 

Hittar inte ingen Uttern 6400/6402 på blocket så verkar finnas begränsade objekt ute och behöver i princip köpa något senast nästa vecka. 

 

Edit: Hittade een 6402 i Värmland och Göteborg, men det känns alldeles för långt borta. Dock väldigt fint båt. Bredden tror jag var 251cm på den så det i sig ska inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Finns wa med bra fördäck som passar både fiske och sol. Kolla Capelli 21 WA med minst 150hk. 

 

Personligen skulle jag välja en båt med 4-takt utombordare i 6 m klassen om det inte måste va inombordare pga stöldrisken i området där man har båten. Inte stressa och ta upp innan frosten och slabba med glykol och vinterkonservering i trånga motorutrymmen och byta bälgar till drev. Det finns det som tycker inombordare är fantastiskt om man ska hålla på och mecka men det vill man ju inte hålla på med :) . 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎07‎-‎02 vid 19:11 skrev dstrombe:

 

 

några modeller vi tittat på lite extra från blocket är:

Ryds 550 DC, Bella 640 DC, Askeladden 515 Freestyle, Ryds 620 DC, Flipper 630 HT, Bella 621 osv.

 

De amerikanska som bayliner, sea ray osv har jag knappt vågat titta på. Känns som att de säljs så mycket billigare än de skandinaviska märkena att man blir orolig för att kostnader.

 

så, är jag helt ute och cyklar? Har jag missat någon bra modell? Är någon av dessa skit? Ja, dela gärna era erfarenheter. :)

 

 

 

 

 

 

 

Jag är ju heller ingen vän av amerikanska båtar, men sägs det, man kan ha tur och finns bra modeller och exemplar, sägs det. Vad jag tycker framgår här är att mycket av motor/drivlina är förbrukningsvaror, man byter hellre än renoverar. Det har väl att göra mycket med tradition också.

 

Det är väl förvisso inte bara på US-båtarna, men jag tycker att flera båtmodeller ser obekväma ut att röra sig på däcket på.

Men i det "segmentet" du kollar efter båtar finns det många objekt.

Jag skulle vilja tillägga Utternbåtarna, emellanåt finner man Uttern 6000, en föregångare till dagens hyttbåtar. Det finns en 7000 också, men den kan nog bli för stor för din båtplats.

 

Annars föredömligt att skaffa båtplats innan du köper båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-03 vid 15:41 skrev dstrombe:

Sett några annonser på just de modellerna och båtarna ser ju väldigt fina ut måste jag säga. Men som med denna Ryds så reagerade jag på att det var en 2-taktare som följde med:

https://www.emarin.se/till-salu/1672/ryds620-dc/ 125hk känns lite litet också, men det kanske det inte är?

 

Samma med denna Yamarin 6110: http://www.karlbergskanalensmarina.se/kopa-bat/yamarin-6110-5514/ 130hk 2-taktare.

Som sagt köp med 4-taktare. Skulle säga att 115 hk räcker gott om ni inte lastar väldigt tungt och är behov av hög toppfart. Just nu är utbudet ganska dåligt men håll utkik och när rätt båt dyker upp får du helt enkelt vara snabb:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Frankerat:

Finns wa med bra fördäck som passar både fiske och sol. Kolla Capelli 21 WA med minst 150hk. 

 

Personligen skulle jag välja en båt med 4-takt utombordare i 6 m klassen om det inte måste va inombordare pga stöldrisken i området där man har båten. Inte stressa och ta upp innan frosten och slabba med glykol och vinterkonservering i trånga motorutrymmen och byta bälgar till drev. Det finns det som tycker inombordare är fantastiskt om man ska hålla på och mecka men det vill man ju inte hålla på med :) . 

 

 

Hittade en sån Capelli men är alldeles för dyr för vår budget. 😕

21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag är ju heller ingen vän av amerikanska båtar, men sägs det, man kan ha tur och finns bra modeller och exemplar, sägs det. Vad jag tycker framgår här är att mycket av motor/drivlina är förbrukningsvaror, man byter hellre än renoverar. Det har väl att göra mycket med tradition också.

 

Det är väl förvisso inte bara på US-båtarna, men jag tycker att flera båtmodeller ser obekväma ut att röra sig på däcket på.

Men i det "segmentet" du kollar efter båtar finns det många objekt.

Jag skulle vilja tillägga Utternbåtarna, emellanåt finner man Uttern 6000, en föregångare till dagens hyttbåtar. Det finns en 7000 också, men den kan nog bli för stor för din båtplats.

 

Annars föredömligt att skaffa båtplats innan du köper båt!

Ska spana in Uttern!

2 timmar sedan skrev Freez:

Som sagt köp med 4-taktare. Skulle säga att 115 hk räcker gott om ni inte lastar väldigt tungt och är behov av hög toppfart. Just nu är utbudet ganska dåligt men håll utkik och när rätt båt dyker upp får du helt enkelt vara snabb:)

Ja, många av de båtar vi spanat in har ju tvåtaktare så man får väl spana och som du säger vara snabb när det väl kommer ut en.

 

Generell update: Nu är båtplatsen fixad åtminstone så nu är det "bara" båten som fattas. Ja och lite mindre regn i Sthlm så man blir sugen på att åka ut. :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även nyare och modernare uttrar som annan forumdeltagare tipsat om.

 

Vad jag förstår är det din första båt som du skall köpa?

Och första båten blir sällan den man senare kommer på att man verkligen vill ha. Det blir vad branschen kallar en "instegsbåt". Man får en del erfarenhet av båtlivet och får upp ögonen för för- och nackdelar och formulerar sedan önskemål till den båten men verkligen vill ha. Och den båten som är 100% optimal finns egentligen inte i verkligheten. Men de flesta kommer på att nöja sig med 85-90% och sedan acceptera det eller göra egna modifikationer eller personliga lösningar.

 

Här är en båttyp som jag tycker ser trevlig ut, Jeanneau Merry Fisher 645, kanske för stor för dig, men jag har sett många av dessa i Bohuslän, (även liknande från andra tillverkare) och de ser praktiska och lättanvända ut. Då jag mött flera på havet ser det även ut som om dom går bra i sjön.

 

Här är annars en Flipper 620 med tio år gammal Suzuki 115  Hk. kan det vara något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns även nyare och modernare uttrar som annan forumdeltagare tipsat om.

 

Vad jag förstår är det din första båt som du skall köpa?

Och första båten blir sällan den man senare kommer på att man verkligen vill ha. Det blir vad branschen kallar en "instegsbåt". Man får en del erfarenhet av båtlivet och får upp ögonen för för- och nackdelar och formulerar sedan önskemål till den båten men verkligen vill ha. Och den båten som är 100% optimal finns egentligen inte i verkligheten. Men de flesta kommer på att nöja sig med 85-90% och sedan acceptera det eller göra egna modifikationer eller personliga lösningar.

 

Här är en båttyp som jag tycker ser trevlig ut, Jeanneau Merry Fisher 645, kanske för stor för dig, men jag har sett många av dessa i Bohuslän, (även liknande från andra tillverkare) och de ser praktiska och lättanvända ut. Då jag mött flera på havet ser det även ut som om dom går bra i sjön.

 

Här är annars en Flipper 620 med tio år gammal Suzuki 115  Hk. kan det vara något?

 Bra tips, jag tycker personligen kabinbåtarna är rätt så snygga och framför allt praktiska men sambon vill mer ha en klassisk DC-look. Dvs, totalt opraktiskt 95% av året. :)

 

Flipper 620'n såg helt klart ut som en bra första båt. Vill inte köpa en för dyr båt heller som första, för som du säger. Man kommer nog efter första båten ha mer koll på vad man gillar och inte gillar. 

 

Har dock lite svårt att inte bli sugen när man ser en båt i stil med Yamarin 64 DC. Men behöver nog lägga lite band på mig själv. :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev dstrombe:

 Bra tips, jag tycker personligen kabinbåtarna är rätt så snygga och framför allt praktiska men sambon vill mer ha en klassisk DC-look. Dvs, totalt opraktiskt 95% av året. :)

 

Flipper 620'n såg helt klart ut som en bra första båt. Vill inte köpa en för dyr båt heller som första, för som du säger. Man kommer nog efter första båten ha mer koll på vad man gillar och inte gillar. 

 

Har dock lite svårt att inte bli sugen när man ser en båt i stil med Yamarin 64 DC. Men behöver nog lägga lite band på mig själv. :D

 

Ta med sambon på "bryggsafari".

Det går till så att man, dagtid, promenerar i hemmahamns- och gästhamansbryggor och kollar på intressanta båttyper och även kanske pratar med ägarna. Det finns förvisso en risk att man blir förväxlad med båttjuv, så lämna den utlandsreggade skåpbilen och rånarluvorna hemma:blink:.

Det finns ibland även trevliga cafeér och lunchrestauranger i eller bredvid hamnarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev dstrombe:

Har dock lite svårt att inte bli sugen när man ser en båt i stil med Yamarin 64 DC. Men behöver nog lägga lite band på mig själv. :D

Det är en väldigt fin båt! Men kanske kan lillebror med ny motor till en vettig peng var ett alt..

https://www.blocket.se/ostergotland/Yamarin_59DC_5920DC___05___Mercury_115___18__86068357.htm?ca=18&w=3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ta med sambon på "bryggsafari".

Det går till så att man, dagtid, promenerar i hemmahamns- och gästhamansbryggor och kollar på intressanta båttyper och även kanske pratar med ägarna. Det finns förvisso en risk att man blir förväxlad med båttjuv, så lämna den utlandsreggade skåpbilen och rånarluvorna hemma:blink:.

Det finns ibland även trevliga cafeér och lunchrestauranger i eller bredvid hamnarna...

Järnspik, får ordna en hyrbil då i stället. :)

 

Nej vi ska besöka 3-4 olika marinor/båtförsäljare i helgen så kommer nog ha tusen ggr fler frågor efter det. Men många bra tips härifrån redan kring allt från motorer, till båtmodeller. Uppskattas verligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan har du Beason och Barcon båtar. Rejäla WA's i sexmetersklassen. Rejäla båtar som kanske inte har finnish som en Yamarin, men klart billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en liten update, vi har besökt en 4 olika båtförsäljare och klättrat runt i alla möjliga typer av båtar. 2 stycken fastnade vi lite extra för, självklart ligger de i överkanten av vår budget men vi kände att de skulle passa oss perfekt

 

Yamarin 6420: https://www.emarin.se/till-salu/1721/yamarin6420-dc/

Superfin båt, bra u-soffa och i ett riktigt bra skick. Den är dock den dyraste av våra två favoritbåtar, rejäl motor på den.

 

Bella 621: https://stockholmmarin.se/annons/54888/ 

Också superfin, mindre motor men båten i sig är nyare. Verkar som man också kan få en motorförsäkring första året. Vet inte om det är något att ha? 

 

Förutom motorstorlek och ålder så var det väl bara en skillnad på dem och det var att Bellan hade en taklucka i fören vilket vi känner lite nja för.

 

Vi kollade även på denna:

http://www.karlbergskanalensmarina.se/kopa-bat/yamarin-6110-5514/ 

Men det verkade inte finnas någon dokumentation, båt var väldigt sliten (märken osv.) och det var bara en 2-taktare. 

 

 

Har ni några bra tankar kring Yamarin 6420 och Bella 621? Vi tänker att vi köper på en 2 årshorisont. Blir vi hooked så kommer vi nog vilja gå upp 1-2m i storlek nämligen. Så andrahandsvärde och driftskostnader kan ju också spela in.

 

Så vad skulle experterna här välja?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade ni inte på Yamarin 64 DC'n som Eriksson har till salu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Tittade ni inte på Yamarin 64 DC'n som Eriksson har till salu?

 

 

Det var en såld skylt på den tyvärr när vi var där. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update:

 

Först och främst ett stort tack till det här forumet, guld värt att få så mycket bra svar och input som nybörjare.

 

Men nu har vi i alla fall köpt en båt. Det blev en Yamarin 6420 DC med 200hp fyrtaktare. Den hade lite extrautrustning utöver det vi har sett på några andra liknande båtar som såldes som plotter/ekolod, vask och vattentank, dubbla batterier m.m.

 

Provturen till vår båtplats gick hur bra som helst, den hoppade rätt så rejält i svallet från de större mälarbåtarna men det var nog snarare mitt fel som körde lite fel/fort/trimmade fel men övning ger ju erfarenhet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...