MinbusNimbus 91 Postad 1 Juli , 2019 När man kollar runt i stadens (Stockholm) varmhallar så är det nästan uteslutande motorbåtar. Vi har själva vår motorbåt i varmhall och har väl haft lite lösa funderingar på att skaffa större båt och då eventuellt segelbåt. Är motorbåtar mer känsliga för kylan är segelbåtar? Eller tar segelbåtarna sådan plats att det inte blir ekonomiskt försvarbart? Vi betalar 50 för fullservice på en 26-fotare så jag vet att det kostar på. Den primära anledningen till att vi väljer varmhall är att vi vill vara säkra på att allt torkar ut ordentligt och inget mögel eller sunk-lukt sätter sig i båten. Men det kanske är overkill? Funkar krymplast och kallhall (eller kanske tom utomhus) lika bra? Nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 1 Juli , 2019 1 timme sedan skrev MinbusNimbus: Den primära anledningen till att vi väljer varmhall är att vi vill vara säkra på att allt torkar ut ordentligt och inget mögel eller sunk-lukt sätter sig i båten. Mitt resonemang går så här. Problem med krypgrund i hus (som vår sommarstuga) åtgärdas genom att skapa en miljö där mögel och annat otyg inte trivs. Detta ordnas genom att stoppa tillförsel av fuktig luft och hålla luftfuktigheten på en given nivå. Ventiler pluggas och marken plastas. En avfuktare som funkar i kallare klimat, sorptionsavfukate, installeras. Detta borde inte vara någon skillnad i en båt. Stänga igen det som går för att hindra tillförsel av fuktig luft samt Sätta i en sorptionsavfuktare modell lite mindre. Då borde man även kunna förvara dynor, segel och böcker i båten. Kylan som sådan tror jag inte spelar någon roll för båten (så länge man inte har vatten instängt någonstans givetvis). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peka67 167 Postad 1 Juli , 2019 Kollar på en varmhall i Södertälje priset är 950kr/m2 utomhus 350kr/m2. Tror normalt att motorbåtar är mindre känsliga än segelbåtar då det ofta finns en dräneringsplugg. Vissa segelbåtar kan få problem med frostsprängning i roder och kölkonstruktion om man får vatteninträngning. Nu är det inte så vanligt, och misstänker man det så borrar man oftast upp ett dräneringdhål, som senare tätas. Risk för mögel är nog likvärdigt mellan motorbåt (cabin) och segelbåt. Utomhus använder segelbåtar oftast någon form av täckställning (eller masten) som täcks med presenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2019 2 timmar sedan skrev McLasse: Detta borde inte vara någon skillnad i en båt. Exakt. En elektrisk avfuktare och en tät båt håller båten fri från både fukt, mögel och rost om man kan hålla luftfuktigheten under 70%. Sorptionsavfuktare är bättre men också betydligt dyrare. Man har egentligen inte så stor nytta av att de kan jobba vid lägre temperaturer, är fukten bort så är den. Under ett antal år har jag kört en vanlig, enkel avfuktare under någon vecka, lite beroende på tillgång till ström. Då får man ut det mesta av fukten. Sen har jag kört "fuktslukare" under resten av vintern. Sorptionsavfuktaren kan dock användas på ett annat sätt där den placeras utomhus och trycker in luft via slang. FMV kör så för militärfordonen. Sen är det bra att kunna övervaka luftfuktigheten om ombord. Numera kör jag en NETATMO väderstation ihop med 3/4G modem. Om någon ger rådet om att hålla alting öppet så lever de i dåtid. Klimatet har ändrats och vi har numera mycket fuktigare vintrar. Jag har träffat folk som haft båten öppen i 25 års tid och som helt plötsligt fått mögel i hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 1 Juli , 2019 (redigerade) 3 timmar sedan skrev McLasse: Detta borde inte vara någon skillnad i en båt. Stänga igen det som går för att hindra tillförsel av fuktig luft samt Sätta i en sorptionsavfuktare modell lite mindre. Då borde man även kunna förvara dynor, segel och böcker i båten. Kylan som sådan tror jag inte spelar någon roll för båten (så länge man inte har vatten instängt någonstans givetvis). Funkar att torka ur båten innan det blir kallt med en billig kondensationsavfuktare för en tusenlapp eller två. Stäng därefter igen ventiler och täta de värsta springorna med trasor och ha ett par tre stora (egebtillverkade) torrbollar i båten. Håller fukten under 70 - 75 % Rh hela vintern, så det är inga problem att ha allt kvar så länge man får ha sina saker ifred. Det finns utvecklingspotential, kanske kan slabbet med torrbollar ersättas med någon eller några påsar kristallkattsand som läggs ut på ett plastskynke. Kristallkattsand är silikagel och den kan återanvändas om fukten drivs bort i ugnen. bhemac var snabbare, glömde trycka på skicka. Redigerad 1 Juli , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 1 Juli , 2019 23 minuter sedan skrev Mackey: Funkar att torka ur båten innan det blir kallt med en billig kondensationsavfuktare för en tusenlapp eller två. Stäng därefter igen ventiler och täta de värsta springorna med trasor och ha ett par tre stora (egebtillverkade) torrbollar i båten. Håller fukten under 70 - 75 % Rh hela vintern, så det är inga problem att ha allt kvar så länge man får ha sina saker ifred. Det finns utvecklingspotential, kanske kan slabbet med torrbollar ersättas med någon eller några påsar kristallkattsand som läggs ut på ett plastskynke. Kristallkattsand är silikagel och den kan återanvändas om fukten drivs bort i ugnen. bhemac var snabbare, glömde trycka på skicka. Fy f-n för torrboll säger jag. Men det beror nog mest på att jag inte visste bättre när jag satte in dom. En råkade välta och ut flög en jävla sörja på dynorna som är nära nog omöjlig att få bort. Inte ens efter tvätt. Tips mottages förresten 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 1 Juli , 2019 Ja, innehållet i torrbollarna ska man vara försiktig med. Väldigt korrosivt Brukar vara noga med att hälla upp saltet utomhus utanför båten. Hade en torrboll stående i en rostfri vask och vasken fick klara rostskador under den vintern. Och självklart ska man inte välta dem när de står på plats! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser