Snoilsky 3 Postad 1 Juli , 2019 Hej Tog en sväng med familjen. På väg hem kunde jag inte tilta motorn. Väl vid bryggan kunde jag stänga av motorn men jag kunde inte starta igen. Observationer: -Motorkåpans förliga/främre spärr hade öppnats av misstag (förmodligen hade det öppnats när jag tiltade upp motorn dagen innan). Det kan eventuellt ha skvätt in lite vatten under kåpan när vi körde. -Det kändes annorlunda när jag tryckte på tiltpilarna. De kändes döda. (svårt att veta om det faktiskt var någon skillnad). -Och ovanstående, varken tilt eller att starta funkar men att stänga av funkade. Låter det som att en säkring har gått eller att batteriet dött? Hann inte felsöka utan åkte hem direkt. Ska försöka ta mig ut till båten idag. Tänkte mäta batterispänning samt leta efter säkringar under kåpan. Jag tror det står OMC på reglaget. Kan det finnas säkring även där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Juli , 2019 Det finns ingen säkring i reglaget. Tändningen är oberoende av 12 V systemet. Du har ett fel i 12 V systemet som nog är ganska lätt att hitta och åtgärda. Tror inte på att någon säkring gått, men kanske batteri eller ev. Batteriomkopplare/brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 1 Juli , 2019 11 minuter sedan skrev guestsson: Det finns ingen säkring i reglaget. Tändningen är oberoende av 12 V systemet. Du har ett fel i 12 V systemet som nog är ganska lätt att hitta och åtgärda. Tror inte på att någon säkring gått, men kanske batteri eller ev. Batteriomkopplare/brytare. Tack för svar. Varför inte säkring? För att både tilt och start inte fungerar? Hur kunde det gå att stänga av motorn? För att det drar mindre ström att stänga av? Vad händer när jag stänger av med nyckel? Då bör det vara batteri eller kablar/anslutningar. Starten är direktkopplad. Den går alltså inte förbi själva huvudströmbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 1 Juli , 2019 Kolla så jordningen på motorblocket är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Juli , 2019 Säkring är osannolik av det skäl du själv nämner. Vad händer när jag stänger av med nyckel? En ledning till CDI:n jordas. Tro mig tändningen hr inte med detta att göra. Startmotorn må vara direktkopplad men sannolikt inte kretsen som drar startreläet/solenoiden, varför huvudbrytaren ändå ensam kan vara orsak till alla problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 1 Juli , 2019 Nu har jag testat lite. Tog bort kåpan (för första gången) och såg en säkringshållare. 20 ampere. Den hade gått. Efter byte kunde jag tilta men så fort jag försökte starta motorn så gick säkringen igen. Testade ca 5 ggr. Tyvärr glömde jag testa om säkringen gick momentant när jag stoppade i nyckeln eller om säkringen går när jag försöker starta. Det kanske jag måste prova? Hörde inget ljud från startmotor. Skruvade isär OMC för att se hur det såg ut där inne. Tilten verkar vara de två separata kablarna. Alla andra kablar går till tändlåset. Bifogar bilder på huvudsäkring mm samt reglage. Vad tror ni felet är då? Kortslutning i tändlåset eller i startmotorn? Läste om likriktare som ibland kan vara ett problem. Kan det vara felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser