Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst Jogga

Vad är det som hänger och slänger?

Rekommendera Poster

Gäst Jogga

Hej! Nyss köpt båt med en Evinrude 60hp -84. Den har gått felfritt i några veckor men idag startar inte motorn. Jag gnuggade och gnuggade och fick den att hosta till en gång. Men efter det tänder den inte mer. Jag köpte omgående nya tändstift, kollade att bensin nådde fram. Startmotorn den går och svänghjulet snurrar. Jag öppnade kåpan, sambon provstartade och jag satt vid motorn. Till min förvåning följer ett mindre stag med svänghjulet i startögonblicket, och med full kraft in i motorblocket och slår sedan tillbaka när startförsöket avslutas. Staget är fastsatt i tändplattan under svänghjulet, med en lätt ledad funktion (plastkula). Den andra änden av staget måste ha suttit i den gasarm som passerar då jag ger gas. Den har ett motsvarande hål som i tändplattan. Hårdplastkula som troligtvis suttit i änden är borta. Det jag inte får häng på är hur dessa kan röra sig med varandra, då gasarmens rörelse är för vid för att den ledade funktionen av staget ska klara av att hänga med. Kan någon förklara förhållandet mellan staget, tändplattan och gasen. Är detta felet till att den inte startar eller bara ett brev på posten för allt mitt ilskna gnuggande med startmotorn? Å snart är det midsommar! :-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är tändförinställningstaget...Långt ord ;-) Tändningen inställning justeras med varvtalet. staget ska vara kopplat till ovandelen på gasarmen...typ ska den sitta horisontellet bakåt om jag minns rätt jag kan faxa eller maila bild om du vill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jogga

Ett mail skulle vara kanon! Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fottar det med mobilen i kväll när jag kommer hem..Så kan du se hur det ska sitta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...