Rigor73 0 Postad 13 Juni , 2005 Evinrude 55hkr från -76 Har två lika dana motorer, Den ena fungerar super bra (nästan ny renoverad) Den här har gått bra fram tills för nån vecka sedan, då den började att bete sej konstigt vid gaspådrag. Det kändes som den segade lite innan kraften kom. Den höll på så ett par gånger. Dagen efter skulle jag kolla vad det var, nu ville den inte komma upp i varv alls? Den funkar bra utan belastning...varvar fint, märker knappt att den tvekar. men när den är belastad så gör den så??? Jag har gjort rent knasarna, och kollat bränsletryck. Håller man framför förgasarna med handen så verkar den ena andas bättre...kan det vara reedventilen som inte tätar ordentligt? Ska kolla med elektroniken från den andra motorn så fort vädert tillåter.. Har ni några vettiga ideer? Kompet låg på 10.5 och 9.2 vid vår servicen, så jag har ställt den med lågt komp att gå lite fetare... Har egentligen denna motorn som reserv, då jag har renoverat den andra motorn jag har. Ska renovera drevdelen på semestern, men det verka få vänta :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst alibenhassan Postad 13 Juni , 2005 Verkligen myko du....att du lyckats ställa ner kompet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 13 Juni , 2005 Om den går bättre när du håller handen för ena gasaren får den för lite bränsle till den gasaren. Det kan vara en reedventil, men det är fruktansvärt ovanligt, skulle gissa på en nålventil eller nåt skräp i nåt munstycke. Om den svarar bra på gasen utan belastning men inte med, så får den antingen för lite soppa eller så är det tändningsproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 Juni , 2005 Den går inte bättre om jag håller för den förgasaren, det har jag redan testat... Ska flytta över hela tändpaketet från den andra och se om de blir nån skillnad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 Juni , 2005 Hörrö du alibenhassan... Ställa ner kompet??? Skulle tro att jag ställt förgasaren att ge lite fetare blandning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst alibenhassan Postad 14 Juni , 2005 Kompet låg på 10.5 och 9.2 vid vår servicen, så jag har ställt den med lågt komp att gå lite fetare... Det framgå micket tyddligt massa....jag trodda du ställa kompressionen låg på alla runda fina cylindrar jak! men nu jag förstå ...micket bra!du kanske göra mig sällskapet på sfi? (svenska för invandrare) där vi lära oss micket om syftningsfelet o stava lätt...inte rätt utan lätt, nu jag skoja med dig massa, du får ha en bra dag i det soligga viddret o hoppas din fina båtet håller nu på sommaret, så den inte stanna som den båtet gjordde när jak rymde till sverige, kärra helsningar from Ali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 Juni , 2005 *asg* Kom dy på Sweriget i min stad... Trelleborg, porten till europa (både in och ut) ;-) Jaja, ida e det vackert väder änsålänge... Ska nog skruva över elektroniken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 14 Juni , 2005 Evinrude 55:orna är kända för att topplockspackningen sticker. Så där kanske felet ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 15 Juni , 2005 Har inte bytat elektroniken än... Varit ute med motorn för att studera beteendet.. Startar lätt som vanligt, Går som vanligt jättebra på tomgång och upp till ca 1700rpm skulle jag tro.. Varmkör henne som normalt och puttrar ut ur hamnen.. Provar först att ligga strax under problemet går jättebra. Provar att öka varv. Inte! Drar ner henne på tomgång. När jag ger henne fullgas så går hon villigt upp till problemet men inte mer.. Hmm, kollar stiften.. Det som sitter på den cylindern med lägre komp sotar lite mer än vanligt... Har skruvat loss elektroniken från den andra motorn, så jag sätter nog på de ikväll...Om hon tillåter;-) Vad e de för fel att rengöra förgasarna i köket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 15 Juni , 2005 okej, jag erkäna...det vara micket fult av mig att inte använda riktiga namn....tyvärr var det en jäkel härinne som genomskådade mig...aldrig går det o va anonym alltså....så jag erkänner...det var jag som kallade mig alibenhassan....*s* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 17 Juni , 2005 Provtur imorron om jag hinner... Bytat hela elektroniken idag... kollar toppen om den e lika dan... Tror inte felet ligger där men vad gör man... Hjälp mej då, fler förslag tack... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jocke Postad 19 Juni , 2005 Å va mysigt .... en provtur med min snurra från -76 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg Postad 21 Juni , 2005 Hej du! Har du kollat så att inte nålen är sliten, du säger att du ställt den fetare, det är väl ett fast högfartmunstycke i den? Då skall ju inte det ena stiftet bli sotigt om du kör på fullt... kolla så att inte nålen är slut i den förgasaren, byt i så fall både säte och nål och givetvis i båda förgasarna.... lycka till Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 22 Juni , 2005 Gasarna e ok, Men jag skulle inte tro att en lite sliten nål gör att den ställer sig vid 1700varv? Eller... Har ännu inte hunnit kolla med den nya elektroniken... Funderar lite på flärparna..Reedventiler, Hmm kan dom fått sej en känga? eller nått som gör att dom inte hinner med... Få kolla det som nästa steg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg Postad 22 Juni , 2005 kanske långsökt... kanske är så att den slutar tända på högre varv på ena cylindern, det är ju lätt att flytta över cdi-boxen och testa med . Tändstiften förutsätter jag att du bytt, eller? Det som jag tänkte på är om den läcker i ena nålen så rinner det ju soppa hela tiden, då kan ju ena stiftet få en annan färg. Annars kan du ju testa att köra med en lossad tändkabel för att så få fram vilken cylinder som felar om det nu är det som är felet. Denna modell har väl knappast vro va? I så fall kan du ju testa med att blanda direkt i soppan så att den inte får för mycket olja, men du har ju kollat bränsletryck och så så du verkar ju ha skruvat förr så det har du säkert tänkt på... mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser