dagknutsson 0 Postad 27 Juni , 2019 Hej! Är på jakt efter nya tätningar runt propelleraxeln till en Merc 850 Thunderbolt. Problemet är att jag inte vet vad jag har för årsmodell (köpt beganad och långt ifrån första ägaren på den..). Jag har en original instruktionsbok med ett nyckel nr inskrivet ( 133 C 510 95 ). Googlat och årsmodell och OEM nr ska stå på sidan av motorn men hittar inget. Bifogar bilder och hoppas att någon gammal räv känner igen den eller vet någon som vet.. Tacksam för all hjälp även killgissningar! Bilder: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juni , 2019 Det står inget nummer på plattan som sitter under styrarmen i framkant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 27 Juni , 2019 (redigerade) 1972-1975 http://www.clyde-outboard-services.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/Mercury-and-Mariner-Identification-Guide.pdf Redigerad 27 Juni , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 27 Juni , 2019 Har du provat att försöka få isär växelhuset? Brukar i princip vara omöjligt att få bort den stora gängade ringen som håller hela innehållet på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 27 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Gelis: Har du provat att försöka få isär växelhuset? Brukar i princip vara omöjligt att få bort den stora gängade ringen som håller hela innehållet på plats. Den går att borra i på två diametralt motsatta ställen och sedan spräcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dagknutsson 0 Postad 28 Juni , 2019 Mange 249: Hahaha såklart det gör! Lite pinsamt att jag tagit bild på plattan men inte läst texten på den... Var så inställd på att den skulle sitta på sidan från nåt amerikanskt forum. Men tack, utan din info hade jag väl hittat den nästa vår guestsson: Tack bra då kan jag ändå beställa även om OEM numret på plattan inte ger någon träff. Gelis: Jo har rivit lös allt som behövs verkar det som. Muttern bakom propellern satt inte alls så farligt bara ett par dornknack så rullade den ut. Själva insatsen (den gjutna "hylsan" som håller alla tätningar, nållager och det stora drevet inkl. lager) satt lite hårdare jag fick bygga en avdragare för den (nya armar till 2-armad biltema avdragare) men med den gick det väldigt smidigt. Kanske olika jävligt på olika årsmodeller? Tror också att denna motor endast gått i insjö det kanske är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 28 Juni , 2019 58 minuter sedan skrev dagknutsson: Gelis: Jo har rivit lös allt som behövs verkar det som. Muttern bakom propellern satt inte alls så farligt bara ett par dornknack så rullade den ut. Tror också att denna motor endast gått i insjö det kanske är bra. Motorn ser riktigt fin ut på bilderna så det är nog ganska korrosionfritt i och med att det gick lätt att få isär. Att den bara gått i sötvatten spelar stor roll. Jag hade en 850 på en tidigare båt fast -71 ( med röda dekaler) den motorn gick klockrent men tyvärr så började korrosionen göra sig påmind på rigg och upphängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Juni , 2019 Gillar dessa gamla raka 4or och 6or från Mercury. Går riktigt fint:) Haha, ja ibland är det för enkelt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser