Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
dagknutsson

Mercury Merc 850 Thunderbolt - hitta årsmodell

Rekommendera Poster

Hej!

Är på jakt efter nya tätningar runt propelleraxeln till en Merc 850 Thunderbolt. Problemet är att jag inte vet vad jag har för årsmodell (köpt beganad och långt ifrån första ägaren på den..). Jag har en original instruktionsbok med ett nyckel nr inskrivet ( 133 C 510 95 ). Googlat och årsmodell och OEM nr ska stå på sidan av motorn men hittar inget. Bifogar bilder och hoppas att någon gammal räv känner igen den eller vet någon som vet..  

Tacksam för all hjälp även killgissningar! Bilder:

instruktionsbok.jpg

merc850_1.jpg

merc850_2.jpg

merc850_3.jpg

nyckel_nr.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står inget nummer på plattan som sitter under styrarmen i framkant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att försöka få isär växelhuset? Brukar i princip vara omöjligt att få bort den stora gängade ringen som håller hela innehållet på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gelis:

Har du provat att försöka få isär växelhuset? Brukar i princip vara omöjligt att få bort den stora gängade ringen som håller hela innehållet på plats.

Den går att borra i på två diametralt motsatta ställen och sedan spräcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mange 249: Hahaha såklart det gör! :rolleyes: Lite pinsamt att jag tagit bild på plattan men inte läst texten på den...   Var så inställd på att den skulle sitta på sidan från nåt amerikanskt forum. Men tack, utan din info hade jag väl hittat den nästa vår :)

guestsson: Tack bra då kan jag ändå beställa även om OEM numret på plattan inte ger någon träff.

Gelis: Jo har rivit lös allt som behövs verkar det som. Muttern bakom propellern satt inte alls så farligt bara ett par dornknack så rullade den ut. Själva insatsen (den gjutna "hylsan" som håller alla tätningar, nållager och det stora drevet inkl. lager) satt lite hårdare jag fick bygga en avdragare för den (nya armar till 2-armad biltema avdragare) men med den gick det väldigt smidigt. Kanske olika jävligt på olika årsmodeller? Tror också att denna motor endast gått i insjö det kanske är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev dagknutsson:

Gelis: Jo har rivit lös allt som behövs verkar det som. Muttern bakom propellern satt inte alls så farligt bara ett par dornknack så rullade den ut.

Tror också att denna motor endast gått i insjö det kanske är bra.

Motorn ser riktigt fin ut på bilderna så det är nog ganska korrosionfritt i och med att det gick lätt att få isär. 

Att den bara gått i sötvatten spelar stor roll.

Jag hade en 850 på en tidigare båt fast -71 ( med röda dekaler) den motorn gick klockrent men tyvärr så började korrosionen göra sig påmind på rigg och upphängning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar dessa gamla raka 4or och 6or från Mercury. Går riktigt fint:)

Haha, ja ibland är det för enkelt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...