Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
jimjam

Kamrem till aq171-86

Rekommendera Poster

Hej. såg att min kamrem till min aq 171(16v)-86 var lite sliten i på ena sidan, så det är väl bara att byta ut. Vilken volvo mod ska jag köpa remen på? Gäller även spännrullen. Tänkte införskaffa allt via mekonomen. Finns säkert en del att tjäna där. //Jimjam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Joakim

B 234 skulle jag tro.. volvos b230 med 16 ventiler. två remmar på den. en upp och en mellan kammarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo B234F och andra 16v volvo BILmotorers remmar går INTE, för de har 168 kuggar, istället för 146 på AQ171A. 16v bilmotorerna har nämligen oljepumpen på kamremmen, och har helt annorlunda cylinderblock, och därför heter de B234 och B204. AQ171 har ju B230 block och där har man kastat på ett 16v topplock. Spänrullen går heller inte direkt från bilmotorn vad jag vet, för bilmotorn har en rem för balansaxlarna (finns inte på B230 och AQ171) mellan blocket och kamremmen. Men ett billigt alternativ finns, hos volvo kostar remmen runt 1300kr och rullen runt 1800kr. Remmen går nämligen direkt från Opel Ascona 1,6 Diesel (framhjulsdriven ascona), så otroligt som de kan låta. Ascona remmen finns som både 146 och 147 kuggar, själv fick jag tag på 147 kuggars modellen och kör som bäst i min AQ171A med den. Spänrullen igen kan du ta från en VW Golf MK2 GTI 16v maskin, den är till sina mått ganska lika som AQ171 rullen, men den kräver lite brickor bakom sig, alltså mellan topplocket och rullen, så att rullen inte skavar på remmen. Så gjorde jag, och har nu kört på detta sätt ca 60h med min AQ171. Även bilmeckare brukar känna till dessa knep, har sett måååånga bilder av B230 bilmotorer som man kastat wtt 16v topplock på, med denna rem och spänrulle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...