Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
gragru

Frostskadad Mercrusier 5.0

Rekommendera Poster

I vinter blev vår båt frostskadad och ena kyllimpan och (tyvärr) motorblocket spräckt.

Vi märkte det när vi la ut och tog en 2 minuters tur, där det visade sig vara vatten I motorrummet. Motorn gick ju dock bra, den har inte skurit.

 

Min fråga är om motorn har något som helst värde?. Tänker att reparation av det trasiga, eller som reservdelsmotor (förutom motorblock och ena kyllimpan) kan vara värt några kronor.. Varvet som erbjudit sig att kasta motorn (utan att ha sett motorn hävdar att de inte är intresserade av motorn ekonomiskt utan föreslår skrotning (misstänker att de kanske ändå ser ett värde)). Vi köper beg motor av varvet inkl montering för 90.000 så jag kan för mitt liv inte förstå att gamla motorn inte är värd en enda krona.

 

(Vi hade en liknande incident för några år sedan då vår 40 hk Yamaha hade pajat (kullagren rullade enligt verkstaden ut på verkstadsgolvet). Verkstaden erbjöd sig at kasta den I en container, men efter att vi bad om att få tillbaka motorn (I delar) fick vi ändå 5.000 kr via blocket)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl sälja den på Blocket då!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett visst värde på bla topparna och lite övriga delar. Att verkstaden inte är intresserad att ge några pengar kan man förstå, men att plocka delar gratis kan nog vara av intresse. Beror  lite på övriga skicket på motorn, vad jag förstår så var den sjövattenkyld.

 

 Men som Rollen skrev försök att sälja den själv. Dock lite besvärligare hantering med en tung V8 mot en utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en kompis som var lika okunnig som jag, han köpte på 60-talet en Lincoln med sprucket block som gick bra. Sprickan var bara mot någon kylkanal, tätade med plastic padding och körde vidare. Nu tror jag inte på PP men om den läcker vatten utåt och inte gången påverkas, måste man då byta motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev trewq:

Hade en kompis som var lika okunnig som jag, han köpte på 60-talet en Lincoln med sprucket block som gick bra. Sprickan var bara mot någon kylkanal, tätade med plastic padding och körde vidare. Nu tror jag inte på PP men om den läcker vatten utåt och inte gången påverkas, måste man då byta motor?

Nyare V8-block är så tunna i godset att de spricker under insuget. Då rinner vattnet ner i vevhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...