Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
yamarin650

Mercury optimax sotig termostat

Rekommendera Poster

Min Mercury optimax 135 är jätte sotig  under kåpan och framför allt under den mindre kåpan !

bytt termostater och impeller och vid 800 varv ligger motorn påca 70 grader

vid 3800 varv sjunker det till ca 45/50 grader ska det vara så lite vid marschfart? Och den luktar ganska mycket när vi körde den på land , man liksom luktar 2 takt

mvh j

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det luktar 2-takt är inte så konstigt då motorn är en 2-taktare med bränslet levererat under högt tryck vid rätt tidpunkt direkt i cylindrarna på samma sätt som i en Dieselmotor. High Pressure Direct Injection, HPDI som Yamaha kallar det eller Direct Fuel Injection (DFI) med varumärket Optimax som Mercury kallar det.

 

Temperaturerna är normala, vid låga varv styr termostaterna vid högre öppnar en tryckreglerad ventil som ökar flödet, därmed finns heller ingen egentlig temperaturreglering. 

 

Sot under kåpan tyder på trasig packning mellan powerhead (PH) och avgas-platta (19) på denna bild.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/135hp/0t801000-thru-1b226999-usa-cat-90-803502004/exhaust-manifold-and-exhaust-plate

Ventilen jag nämnde ovan är (15).

 

eller någon av de översta packningarna (gasket/seal) runt adapterplattan på denna bild:

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/135hp/0t801000-thru-1b226999-usa-cat-90-803502004/driveshaft-housing-and-exhaust-tube

 

Det borde gå att lyssna sig fram till var felet sitter. Med rätt verktyg bl.a en möjlighet att lyfta av PH så kan nog även en amatör fixa detta kostnaden för reservdelar blir nog inte så avskräckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar👍

På vilket sätt kan sotet komma in under kåpan på https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/135hp/0t801000-thru-1b226999-usa-cat-90-803502004/driveshaft-housing-and-exhaust-tube

jag är en hyfsat amatör mek men ser inte hur d fungerar!

men den stora frågan är om jag kan köra i sommar och fixa d åt hösten?

om jag blåser rent motorn var 4 timme?

tack för bra hjälp👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har åtminstone (och förhoppningsvis bara) en packning som har blåst och får in avgaser i kylsystemet. Jag skulle inte köra motorn under dessa omständigheter, men hör med en proffsmek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att pröva att dra åt bultarna som håller packningen 18 som guestsson pratar om. Minns att det tipsades om detta gällande vanliga 2t V6 från Mercury. Mina satt ganska löst på min -05a. Det brukar inte alltid funka så bra om packningen redan läcker, men det kan vara värt ett försök.

 

Jag drog mina i förebyggande syfte.

 

Har lyft powerhead och det bökigaste är dels att ha lyftanordningen och sedan att man måste vara mycket försiktig med bultarna, så de inte går av. Det är inte svårt, men omständigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mange249:

Det kan vara värt att pröva att dra åt bultarna som håller packningen 18 som guestsson pratar om. Minns att det tipsades om detta gällande vanliga 2t V6 från Mercury. Mina satt ganska löst på min -05a. Det brukar inte alltid funka så bra om packningen redan läcker, men det kan vara värt ett försök.

 

Jag drog mina i förebyggande syfte.

 

Har lyft powerhead och det bökigaste är dels att ha lyftanordningen och sedan att man måste vara mycket försiktig med bultarna, så de inte går av. Det är inte svårt, men omständigt. 

Tack för snabbt svar👍

På vilket sätt kan sotet komma in under kåpan på https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/135hp/0t801000-thru-1b226999-usa-cat-90-803502004/driveshaft-housing-and-exhaust-tube

jag är en hyfsat amatör mek men ser inte hur d fungerar!

men den stora frågan är om jag kan köra i sommar och fixa d åt hösten?

om jag blåser rent motorn var 4 timme?

tack för bra hjälp👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är som guestsson säger läcker avgaser ut under kåpan pga defekt packning 18...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för eran expertis👍Rengjorde runt motorn och Körde 20 min tomgång och 3/4 min 1500v inga läckage eller skit någonstans?

men i aktern på båten var det små oljeprickar?överallt, rengjorde , spände upp ett lakan jäms med motorn för att se var det sprutade men lakan var rent!

kollade upp olje slangarna som går till motorn och dom var oljiga plus alla andra slangar så jag rengjorde allt och körde i 20 min , inget läckage!!

imorgon ska jag Upp med lakandet igen och se om d läker nånstans när jag kör motorn kall annars är det garanterat som ni säger

Ps skölde upp kåporna men det blev inga oljerosor på vattnet? Bara skitigt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev guestsson:

Att det luktar 2-takt är inte så konstigt då motorn är en 2-taktare med bränslet levererat under högt tryck vid rätt tidpunkt direkt i cylindrarna på samma sätt som i en Dieselmotor. High Pressure Direct Injection, HPDI som Yamaha kallar det eller Direct Fuel Injection (DFI) med varumärket Optimax som Mercury kallar det.

 

Temperaturerna är normala, vid låga varv styr termostaterna vid högre öppnar en tryckreglerad ventil som ökar flödet, därmed finns heller ingen egentlig temperaturreglering. 

 

Sot under kåpan tyder på trasig packning mellan powerhead (PH) och avgas-platta (19) på denna bild.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/135hp/0t801000-thru-1b226999-usa-cat-90-803502004/exhaust-manifold-and-exhaust-plate

Ventilen jag nämnde ovan är (15).

 

eller någon av de översta packningarna (gasket/seal) runt adapterplattan på denna bild:

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/135hp/0t801000-thru-1b226999-usa-cat-90-803502004/driveshaft-housing-and-exhaust-tube

 

Det borde gå att lyssna sig fram till var felet sitter. Med rätt verktyg bl.a en möjlighet att lyfta av PH så kan nog även en amatör fixa detta kostnaden för reservdelar blir nog inte så avskräckande.

Med lite undran , menar du packningarna i poppet valve?

för det är dom som är på den övre bilden exhaustmaifold exhaust plate?

5C36DAF8-3E1F-4838-8D37-EC530F9E9B99.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att det är 0,5 dl olja i luftburken ochså,

ska det vara så?

känner mig lost att meka Mercury optimax när man knappt vet vad grejjerna går🥴

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Om det är som guestsson säger läcker avgaser ut under kåpan pga defekt packning 18...

I min verkstashandbok är nr 18 skruv som håller ihop drevet?

samma på eran bild!

??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr18 på övre bilden benämns som gasket. Jag kallar den riggpackning, men den heter säkert nåt annat egentligen.

 

Oavsett nummer pratar vi om packningarna som tätar mellan blockets avgasutsläpp och omgivningen runt. Avgaser skall genom avgaspipan och läcker en packning kan de gå in i kåpan istället.

 

Om du startar motorn med kåpan av och lyssnar och känner med handen bör det kunna gå att hitta läckaget.

 

Det är lättast att meka om bottenkåporna är av och båten är på land. Du kan då se mycket bättre hur det ser ut i skarven.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt påpekande gällande poppetventilen avsåg bara att förklara den temperatursänkning du noterade vid högre varv. Det finns som jag ser det ingen anledning att röra denna nu, men den bör annars göras ren med några års mellanrum, speciellt om motorn går i saltvatten. Då slipper man problem med att den så småningom kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev yamarin650:

Glömde skriva att det är 0,5 dl olja i luftburken ochså,

ska det vara så?

känner mig lost att meka Mercury optimax när man knappt vet vad grejjerna går🥴

Det verkar som att en del olja i insuget är att förvänta på Optimax, men knappast en halv liter:

T.ex. http://www.bbcboards.net/showthread.php?t=425644 

 

Googla själv på t.ex.: (Optimax oil in intake) så finns en del tips om vad du kan kolla på. 

 

BTW: Notera att jag tog en 135 Optimax i högen av olika produktionsserier. De sprängskisser du kollat på och reservdelsnummer kanske inte stämmer med just din motor. För att få koll behövs tillverkningsbeteckningen på din motor. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Det verkar som att en del olja i insuget är att förvänta på Optimax, men knappast en halv liter:

T.ex. http://www.bbcboards.net/showthread.php?t=425644 

 

Googla själv på t.ex.: (Optimax oil in intake) så finns en del tips om vad du kan kolla på. 

 

BTW: Notera att jag tog en 135 Optimax i högen av olika produktionsserier. De sprängskisser du kollat på och reservdelsnummer kanske inte stämmer med just din motor. För att få koll behövs tillverkningsbeteckningen på din motor. 

Ok 0,5 dl står det att d är 👍inte 0,5 l

tack för bra förklaring!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade känt på kompressorns remhjul om det glappar. Det händer att dessa ger upp och de kan då börja låta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange249:

Jag hade känt på kompressorns remhjul om det glappar. Det händer att dessa ger upp och de kan då börja låta.

Jag tog av remmen och kände på kompressor hjulet och det kändes väl bra men när jagstartar upp motorn så slirar remmen lite vid kompressorn innan den får fäste’ och snurrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert en guide på youtube för hur man avgör om remmen är lagom spänd och annars hur man gör det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-28 vid 17:18 skrev Mange249:

Det finns säkert en guide på youtube för hur man avgör om remmen är lagom spänd och annars hur man gör det...

När man justerar(byter)remmen måste man ha koll på hur alla kugghjul står (, som en bil)eller är det bara byta 

mvh j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...