runb 1 Postad 25 Juni , 2019 Hej, Jag beställde nyligen ett mercmonitor-kit från ebay som anlände i brevlådan idag. Som jag förstod det så skulle allt vara plug and play mot datainterfacet/kontakten i motorn, men jag fick med en väldans massa kablar och tyvärr ingen installationsmanual. Jag reagerade också på att den kabeln som ska gå från monitorinstrumentet bak till motorn endast var en halvmeter lång. Är jag tvungen att köpa någon form av förlängningssladd till den eller vad är tanken med att den är så kort? I så fall är det någon som vet en återförsäljare som säljer sådana? Är det någon annan av er som har installerat en mercmonitor till en Mercury utombordare så får ni gärna komma med tips om vad man bör tänka på. Tack på förhand, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 25 Juni , 2019 MercMonitor är väl ett NMEA2000-system (N2K). Då är det sannolikt bara en "dropkabel" som skickas med och du behöver bygga ett N2K stamnät med strömförsörjning till 12V. Sedan sätter du en N2K-T-koppling i närheten av motoranslutningen. Du ska nog läsa på lite om att bygga N2K-system och sedan är det bara att gå till närmsta båttillbehörsbutik och handla erforderliga komponenter (o de kommer att kosta en del..). Stamnätet ska dras mellan i närheten av motorn och fram till presentationsinstrument/plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
runb 1 Postad 29 Juni , 2019 Det slutade med att jag fick tag i en förlängningssladd (2x1.8m) bak till ECMen så det vara bara att plugga i den så var det färdigt. Dock har jag en fundering kring Trolling control. Enligt manualen ska varvet kunna sänkas till 550 RPM som minimum men min stannar vid 700 RPM (Mercury 50 hp EFI 2010). Vad kan det bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser