Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Barmeister

Vatten i oljan

Rekommendera Poster

Hej

Har fått in vatten i motoroljan och har fått en del tips. Ett är att ta bort oljekylaren helt och köra utan. Vad säger ni om det? Men frågan är ju naturligtvis om det är den som är boven i dramat... Toppen (gjutjärn) är renoverad förra året och jag kunde då inte se något överdrivet/onormalt slitage på avgaslimpan (aluminium).

 

Tacksam för råd!

 

Martin

CACEA408-A4A6-4387-B470-C133379B5FC1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga erfarenhet efter att ha haft en strulig B20 10år är att det oftast är topplockspackningen som läcker om det finns ordentligt med majo på stickan och motorn går dåligt. Nu är din topp nyligen vidgjord och jag har fattat det som att motorn går bra?

Avgaslimpan kollar du relativt enkelt genom att lätta på den lite och kika in i toppens kanaler. Rost där tyder på att vattnet kommer in den vägen...

Annars för de fall där motorn går bra är vattenpumpen och oljekylaren 2 misstänkta. Om du lossar vattenpumpen kan du ev se om det härleder därifrån. Oftast brukar dock pumpens skvallerhål droppa långt innan oljan blir som på din motor.

 

Vattnet kommer in i oljan antingen via cylindrarna eller läcka mellan kylsystem och olja. Intrång via cylinder brukar ge dålig gång om man kan se det på stickan. Spricka i block kan ge båda varianter och annars är det bara oljekyl och vattenpump som är i kontakt med oljan på en sjövattenkyld B20. För visst är motorn en B20?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ange att det är en B30.

Motorn har gått bra vill jag påstå,  körde två timmar i sträck dagen innan utan problem eller missgång.

Nu står den i en vik och jag behöver naturligtvis få hem båten och tänkte kolla oljekylaren, ev. ta bort den, åtminstone tillsvidare så att jag kan köra hem båten. 

Har ju på min motor en sjövattenpump med impeller och en cirkulationspump. Cirkulationspumpen bytte jag mot en renoverad för ca. 3-4 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så som det var på min B-20, med nyrenoverad topp, kompressionen ökade men det tålde inte blocket så att det blev genomslag mellan kylkanalerna och cylindrarna, jag bytte väl topplockspackning 4-5 gånger och hade packningsklister etc, etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intrång via cylinder syns alltid på tändstiften. Tändstiftet i den cylinder som "förbränner" vatten är helt soprent. Absolut inte svart eller brunt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Eld

Skulle du kunna utveckla ditt svar för en lekman är du snäll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Barmeister:

Hej Eld

Skulle du kunna utveckla ditt svar för en lekman är du snäll!

Vad var det som var otydligt?

 

Om det passerar vatten genom en cylinder när motorn går så kommer tändstiftet i den cylindern bli eller förbli helt rent. I de andra cylindrarna (utan vatten) kommer tändstiften bli ljusbruna eller svarta beroende på hur bra bränsleblandningen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Vad var det som var otydligt?

 

Om det passerar vatten genom en cylinder när motorn går så kommer tändstiftet i den cylindern bli eller förbli helt rent. I de andra cylindrarna (utan vatten) kommer tändstiften bli ljusbruna eller svarta beroende på hur bra bränsleblandningen är.

Mina stift hade fortfarande en brun ton när jag tog ur dem, men sjögräs(jag är allvarlig) på elektroden indikerade förekomst av sjövatten. Kaskad av vatten ur tändstiftshålet när jag drog runt motorn utan stift stärkte teorin ytterligare...

 

Men rena stift är helt klart ett enkelt sätt att identifiera vatten i cylinder och man kan se det rätt tidigt om läckaget kommer smygande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Du behöver bara kika på de som redan sitter där. Se om något avviker i utseende, fota och lägg upp här om du är osäker. På en maskin jag felsökte, var alla stift bruna utom ett. Det såg nytt ut, vattnet hade sköljt rent det när motorn gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du menar så! Tack för att du tog dig tid!

Då båten ligger så långt från hemmahamn och reservdelar har jag nu beställt packningar etc. till cirkulationspump, topplock och oljekylare; allt för att ha med mig och vara beredd på ”vad som helst”. Plus ny olja förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebyte är rätt tänkt. Mitt råd är att du börjar med kontroll av stift mm för att försöka identifiera felkällan innan avfärd.

 

Jag har vid ett tillfälle försökt köra hem med vattenintrång som då ökade katastrofalt och jag fick avbryta efter några hundra meter. Det var topplockspackningen och intrång i cylindern.

 

Är det oljekylare eller vattenpump är risken sannolikt mindre, men beakta möjligheten att det kan skita sig ordentligt så att du har en plan b.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min plan B kommer också vara plan A! Jag kommer inte köra ifrån platsen med vatten i oljan. Beställt diverse packningar etc. och kommer felsöka steg för steg. Om jag inte lyckas hitta felet så är det bogsering som gäller.

Tack för tipset ang. tändstift!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon på Facebook tipsade som sagt om att koppla bort oljekylaren, som han själv hade fått rådet av från hans marinverkstad. Jag tänkte kanske göra det samma, åtminstone tills jag klagan kommer till hemmahamn. 

Han sa att han ”drog bara en slang mellan rören och fick byta gängtappen i blocket där oljefiltret sitter på”.

Har försökt få veta var jag kan få tag på en sådan gängtapp han nämner utan att fått svar. Någon som har tips om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att oljekylaren läcker så blir du tvungen att demontera den helt och hållet och skruva oljefiltret direkt mot blocket. Oljekylaren är skruvad mot blocket på samma gängade rör som oljefiltret sitter på. När du tar bort oljekylaren kommer filtret att sitta en tum för långt från blocket. Du måste alltså byta det gängade rör som filtret och kylaren sitter på till ett kortare. De här finns på alla Volvo B18 och B20 bilmotorer. Sök alltså upp någon bilskrot eller din lokale gammelvolvoguru och fråga efter det gängade rör som oljefiltret sitter på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara lossa kylvattenrören och koppla ihop dessa med slangen? Finns om jag minns rätt dräneringskran på oljekylaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mange249:

Kan man inte bara lossa kylvattenrören och koppla ihop dessa med slangen? Finns om jag minns rätt dräneringskran på oljekylaren...

Visst, men om oljekylaren läcker så pressas olja ut ur kylaren och ut i motorrummet. Läckage i oljekylaren innebär ju också risk för att oljetrycket sjunker. Därför är det vettigt att montera bort hela kylaren. Samtidigt får man ju hjälp i felsökningen, om oljekylaren är helt borttagen och man fortfarande får vatten i oljan kan man gå vidare och byta nästa misstänkta; toplockspackningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är sant, svårt att avgöra läckaget på förhand...

 

Topplockspackningen är alltid misstänkt på b20/30 och då i synnerhet b30 som har svart bälte i att gå varm i bakkant. Går motorn bra är vattenpumpen också tänkbar, men de brukar som sagt läcka utåt genom hålet innan de ger upp. Är det en sjövattenkyld motor finns också större risk för rostrelaterade problem med block och topp.

 

Topplockspackning byter man snabbt iaf på b20. Brukade låta limpan hänga kvar med lite tamp och en bräda. Då var det bara mer eller mindre förgasarna med insug som skulle bort innan man började riva under ventilkåpan.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade tändstiften och alla har den karaktäristiska mörka/bruna tonen, inget avvikande i utseende.

Avgaslimpan såg fin ut men byter packningen nu när den var lossad.

Misstänker cirkulationspumpen och köpt packningssats, problemet nu är att jag inte vet hur jag byter dessa... Gissar att det är en avdragare jag behöver?

 

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=&sok=B30&id=5317

C3290067-386F-4582-ADBC-DEDA0E4ECD78.jpeg

C5979BE7-8315-4811-B802-8D5781EB2FE3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är väl en bilmotor? 

Varför inte köpa en ny pump på t ex skruvat.se bildelaronline e t c. 

Kostar ingen förmögenhet. 

 

Renovera den trasiga när du har tid och ha i reserv. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...