Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Yorick

Förlorad framåtdrift på höga varv - vad är felet?

Rekommendera Poster

Hej! På premiärturen med min begagnade motorbåt (med en 40 hk Mariner tvåtaktare från 1990) så hände något: När jag testade att lägga i full fart framåt gick det bra för några ögonblick, men sedan förlorade båten all framåtdrift. Motorn varvade på höga varv, men jag slutade röra mig framåt. Jag gick tillbaka till neutral och lade i framåtväxlen igen. Då gick det bra att köra på de låga varven - och jag tog mig hem på detta långsamma sätt. Men så fort jag provade att dra på mer gas så förlorade jag framåtdriften igen och ett starkt ljud växte från motorn, som en resonans. Annars startar motorn och går bra. Den förre ägaren hade bytt växelvajer nyligen. Kan det ha med den att göra? Jag provkörde båten innan köp, på full fart, utan att detta inträffade. Vad kan det vara? Några förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om propellern slirar på vulkningen. Märk på navet och ute på propellern. Provkör och kolla sen om märkningarna har ändrat sig,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, ska testa att märka och provköra, så får vi se. Några andra tankar om dom här symptomen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur är riggen trimmad? Är det rätt stigning på propellern? Sitter motorn för högt monterad så att propellern pumpar luft istället för vatten? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att växelvajern är PERFEKT jysterad.... www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triumf! Luddens tips visade sig stämma. Tack, Ludden! Jag målade navet med nagellack och gjorde en provtur, och mycket riktigt så var den centrala delen inte i linje med resten av proppen efteråt. Så nu har jag skruvat loss och bytt propellern mot en sprillans ny, provkört igen - och det fungerar! Tack alla för tips! Leve forumet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...