hurricane 2 Postad 24 Juni , 2019 Hej. Jag har googlat en hel del och läst här på forumet angående "rätt" propeller till båt och motor. Oftast talas det om att motorn ska varva närmare det högre rekommenderade varvtalet vid WOT, för annars kan motorn ta skada. Min fråga är om motorn även tar skada om man saktar ner och kör i marshfart? Yamaha F150 har rekommenderat 5000-6000 som maxvarv. Säg att min F150 varvar max 5300 vid WOT och gör då 36 knop (lätt lastad). Om jag då sänker varvet till 38-4000 varv och håller 23-25 knop. Tar motor skada även då? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 Juni , 2019 Ja, det skall gälla även i marschfart. Motorn går för snålt/varmt. Proppa så nära 6000varv som du kan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hurricane 2 Postad 24 Juni , 2019 Ok. Tack för snabbt svar. Om jag proppar närmare 6000 varv så ökar väl också varvet vid marschfarten 23-25 knop. Drar inte motorn mer bensin då? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 Juni , 2019 Ja, det stämmer. Problemet med att proppa för tungt är att motorn går för snålt och går varmt i förbränningsrummet. Därför är en något högre förbrukning oifrånkomligt. Det rör sig nog däremot inte om några mängder och en F150 är en snål maskin generellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hurricane 2 Postad 24 Juni , 2019 Tänkte på en sak,,, varför är spannet från 5000-6000 om man ändå bör hålla sig närmare 6000? Varför skriver inte Yamaha 5800-6000 som rekommendation?🤔 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser