Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
BerraS

Att angöra en brygga!?

Rekommendera Poster

Har lite svårt att lägga till på min båtplats då det e ganska smalt fram till platsen. Väl framme måste jag göra en 90 grader gir till babord för att komma in på platsen. Inte så lätt då båten driver av. Någon som har några bra tips på detta. Måste tillägga att det e MYCKET begränsad plats att backa på. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Peter, hadde nestan räknad ut det själv :lol: Någon som har andra kreativa förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag förstått dig rätt: Du går genom en small passage, kommer fram till din plats och då skall du in med stäven mot bryggan? Om du kan tänka dig att förtöja med aktern mot bryggan finns det ett bra knep, fra om det är pålar... Vad har du för båt? Inom- eller utombordare? Är propellern höger- eller vänstergängad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Selor

Det du behöver är en bogpropeller. Sedan blir det en baggis att förtöjja. //Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte rita en bild och lägga upp här så vi ser mer hur du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har båtar på styrbord sida (när jag närmar mig platsen) o berg på babord sida. Det e ca 4m bredd mellan dessa. Måste runda [KUR]min[/KUR] stolpe för att komma till platsen o båten måste därför svänga dikt90 grader babord. Båten e en 21 fots båt med RH propp/drev.Måste ligga med stäven mot bryggan pga av berget/grund. Löser det i dag med att slå av gas/växel ca 10 m innan stolpen o lägger över ratten max babord, fångar akter tampen på stolpen o bromsar inn båten med tampen för att inte slå i grannbåten. Brukar funka, men ser lite amatörmässigt ut :oops:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berget tar givetvis slut (blir bredare) vid min båtplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh...en riktig bredsladd ska det vara...i med handbromsen o så poff så står du där.... (sorry...kunde inte låta bli....)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter farlig med att gå i neutralläge och bromsa båten med tampen. Missar du tampen så brakar du ju rakt in i grannen. Huvudregeln är ju att alltid ha växel i, fram eller bak (själv fuskar jag med detta då det ibland känns lättare att använda båtens fart) Problemet är främst avdriften då inte båten driver. Mitt förslag till lösning är att tampen som ska fäst i bryggan och fören är så lång att den kan vara fäst i bryggan och pålen när du är på väg in. Stanna vid pålen ta tampen och hala dig in. På detta vis blir det mycket säkrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som det absolut klokaste sättet och det ser på inget vis amatörmässigt ut! Amatörmässigt ser det däremot ut när folk försöker sig på svåra manövrar som de inte behärskar, eller som innebär en risk för omkringliggande om något fallerar med maskinen. Om det går att förtöja med aktern mot bryggan, är annars ett bra sätt att gå sakta fram till den bortre pålen, lägga ett förspring, låta fören glida förbi pålen och sträcka upp springet. Sedan sakta gas framåt och rodret dikt styrbord, aktern kommer då att svänga in mellan pålarna, sedan kan du sakta backa in, lägga förtöjningslinan om den andra pålen och så förtöja aktern mot bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt Steve, du hajar problemet :-D Tackar för tipsen, lutar sig åt att en full stopp vid stolpen e det besta o säkraste, därefter hala in sig mot bryggan med tampen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stanna ca:10 meter före och hoppa i plurret och dra båten för hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då blir det att simma till kaj.. Ingen bra lösning tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tidigare en båtblats med exakt samma problem. Den teknik som jag efter diverse varianter tyckte funkade bäst var följande:

Snik längs med stolparna/platserna på styrbord med låg fart. Stanna båten i linje med, eller knappt förbi din plats. Lägg i backen och lägg över max babord roder. Backa kort men resolut så att båten i princip vrider sig 90grader runt sin egen axel. Sedan är det bara att lungt tuffa rakt in på platsen.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björssa

Har exakt samma som du, har en 24 fotare med stort vindfång. Som föregående talare sa, gasa hårt på backen, som en stoppmanöver och gira max. då driver båten av och man kan puttra in sista metern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytta de andra båtarnas stolpar så någon ber att få byta med dig.....

(den var inte så bra heller....8.gif)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan Du koppla i stolpen midskepps och på så sätt tvinga runt båten runt stolpen ?

Jag lägger till på en strand ungefär på det viset, har en tamp vid akterbojen som jag fångar och sedan drar in båten.

Vågar inte ens ha motorn i gång och är därmed den enda båten som inte har skrapmärken i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har under sommaren testad lite olika lösningar på problemet och har inte hittat nån som funkar riktigt bra, senaste inläggen där man ska få båten att rotera runt sin egen axel låter spännande får testa detta nesta gång.

Det som har funkat best er att smyga långt upp till styrbord o när jag närmar mig båtplastsen vrida ratten dikt babord o frikoppla, båten glider då ganska fint förbi min stolpe o svänger babord ganska lagom, gäller bara att fånga aktertampen innan aktern glider för långt ifrån stolpen.1.gif.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten kommer att rotera moturs då du lägger i backen samtidigt som du gör fart framåt, testa att ge fullt roder BB och backa, ge sedan en puff framåt så smiter båten runt galant! Upprepa ett par gånger så får du se! helt konrollerat och utan stora gaspådrag. Prova gärna ute till havs.. där kan du få känsla för det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkade finfint att snika upp langs med stolparna på babordsida, strax efter min stolpe i med backen o fullt utslag åt styrbord med ratten samtidigt som jag ger ganska mycket gas. Båten stannar o roterar motsols runt sin egen axel. Ser nu ut som en riktig kunnig motorbåtsåkare när jag lägger till. Har åkt motorbåt i 20 år. Alltid lär jag mej något nytt. Tack alla för mer eller mindre bra förslag..1.gif 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...