JakobR 2 Postad 23 Juni , 2019 I samband med service i höstas så byttes drivremmen och kompressorrem på min VP D4-300. När jag kollade till motorn igår så har jag svart gummidamm i motorrummet. Jag har känt på remmarna och de verkar korrekt spända och jag har inga indikationer på att remmarna slirar (oljud, generator laddar inte osv.). Är detta normalt vid byte till ny drivrem, eller är det något som inte stämmer? Drivremmen är Volvo Penta original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 23 Juni , 2019 Har du spänt drivremmen med momentnyckel, och kollat att remmarna ligger rätt i spåren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MinbusNimbus 91 Postad 23 Juni , 2019 (redigerade) Tror det kan vara normalt. Hände i vart fall mig också för 3 år sedan. Alla remmar byttes samtidigt av aukt Penta verkstad. Dock mest spån utmed isoleringen/skotten i motorrummet. Inte så mycket på själva motorn (KAD44) Redigerad 23 Juni , 2019 av MinbusNimbus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser