Uven12 0 Postad 23 Juni , 2019 Har en MD17C i min Albin25. Sötvattenkyld. Eftersom oljetrycket gick lågt när jag köpte båten för ca 10 år sedan fick jag tag i och har monterat en oljekylare. Har idag problem med att den blir för varm vid gång på 2100 varv, håller jag 1900 går det bra. Även om den är sötvattenkyld, gick det rosthål i avgaslimpan. Fick tag i en begagnad, dock för sjövattenkylning, saknas en anslutning under så jag har hoppat över den noterar att det är ett litet rör som går in upp bakom termostaten. Kör med en stektermometer fastsatt utvändigt för att dubbelkolla, o den befintliga termogivaren har jag testat med ohmmätare vid olika temperaturer och det stämmer. Visaren går upp mot det röda. Kör utan termostat. I samband med att jag bytte limpan, kollad jag värmeväxlaren för skräp etc. Testade lite extra igår, körde på 2100 varv, och temperaturen gick upp till 92 grader, en simmare fick mig att snabbt dra ner gaspådraget, vilket ledde till att den kokade. Har bytt fodertätningarna för några år sedan så jag tror den klarar det. Några tips ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 23 Juni , 2019 Vad är det för anslutning som saknas på limpan? Några speciella limpor för sjö- eller färskvattenkylning finns inte. Ingående kylvätska till motorn måste gå in i T-röret på limpans underkant. Slangen mellan T-röret och termostathuset måste pluggas. Utgående kylvätska från motorn kommer ur röret på termostathusets ovansida. Hur har du kopplat in oljekylaren på kylsystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 638 Postad 23 Juni , 2019 Gissar att oljekylaren kyls av sjövattnet, annars bör du ändra det. Gissar på modellen med en adapter på oljefilteranslutningen (?). Jag hade samma problem på min MD3B (snarlik din), lågt oljetryck p.g.a. värme. Men med oljekylare så blev den ok. Senare hittades dock en liten impellerrest i systemet som egentligen var grundfelet, så frågan är vad du har för flöde. Troligen har inte din motor varit sötvattenkyld från början utan har konverterats, därav den sönderrostade limpan. Håller också med ovanstående, det är ingen speciell limpa för just slutet kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 23 Juni , 2019 En polare bytte till en sån motor, tror jag att det var. Denna var från början sötvattenkyld, d v s med glykol o detta. Men kopplades för sjövattenkylning. Gick då varm... ångade bl a ur avgasröret. Felet var att det felade en vattenslang eller vattenstos med slang i bakkanten på motorn, dom skulle till vid sjövattenkylning, för att få ordentlig genomströmning. Så kolla just vad en sjövattenkylning har för "vattenvägar"... Kanske fel redan från motorbytet, om det skedde typ rakt av, så som i polarens fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 23 Juni , 2019 Det finns faktiskt en risk att motorn blir överhettad för att man kör utan termostat. Är man osäker på att termostaten fungerar, kan man klippa bort själva termostatdelen, men sätta tillbaka "brickan" med hålet på kanske 15-20 mm. Om kylarvätskan flödar genom värmeväxlaren för fort, hinner den inte kylas. Detta händer inte på alla motorer, men det inträffar relativt ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 23 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev Rollen: Vad är det för anslutning som saknas på limpan? Några speciella limpor för sjö- eller färskvattenkylning finns inte. Ingående kylvätska till motorn måste gå in i T-röret på limpans underkant. Slangen mellan T-röret och termostathuset måste pluggas. Utgående kylvätska från motorn kommer ur röret på termostathusets ovansida. Hur har du kopplat in oljekylaren på kylsystemet? 3 timmar sedan skrev Uven12: Har en MD17C i min Albin25. Sötvattenkyld. Eftersom oljetrycket gick lågt när jag köpte båten för ca 10 år sedan fick jag tag i och har monterat en oljekylare. Har idag problem med att den blir för varm vid gång på 2100 varv, håller jag 1900 går det bra. Även om den är sötvattenkyld, gick det rosthål i avgaslimpan. Fick tag i en begagnad, dock för sjövattenkylning, saknas en anslutning under så jag har hoppat över den noterar att det är ett litet rör som går in upp bakom termostaten. Kör med en stektermometer fastsatt utvändigt för att dubbelkolla, o den befintliga termogivaren har jag testat med ohmmätare vid olika temperaturer och det stämmer. Visaren går upp mot det röda. Kör utan termostat. I samband med att jag bytte limpan, kollad jag värmeväxlaren för skräp etc. Testade lite extra igår, körde på 2100 varv, och temperaturen gick upp till 92 grader, en simmare fick mig att snabbt dra ner gaspådraget, vilket ledde till att den kokade. Har bytt fodertätningarna för några år sedan så jag tror den klarar det. Några tips ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 23 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev IngemarE: Gissar att oljekylaren kyls av sjövattnet, annars bör du ändra det. Gissar på modellen med en adapter på oljefilteranslutningen (?). Jag hade samma problem på min MD3B (snarlik din), lågt oljetryck p.g.a. värme. Men med oljekylare så blev den ok. Senare hittades dock en liten impellerrest i systemet som egentligen var grundfelet, så frågan är vad du har för flöde. Troligen har inte din motor varit sötvattenkyld från början utan har konverterats, därav den sönderrostade limpan. Håller också med ovanstående, det är ingen speciell limpa för just slutet kylsystem. Jo den har varit sötvattenkyld från början, har tidigare haft hemma hamn i Helsingborg. Oljekylaren har jag monterat med från vattnet från värmeväxlaren och leder vattnet därefter till avgasröret. ska se om jag kan fota den gamla limpan och där visa vilken anslutning som saknas, tror inte att det har betydelse, tror att det är för att få cirkulation på termostatens baksida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 23 Juni , 2019 4 timmar sedan skrev Uven12: Har en MD17C i min Albin25. Sötvattenkyld. Eftersom oljetrycket gick lågt när jag köpte båten för ca 10 år sedan fick jag tag i och har monterat en oljekylare. Har idag problem med att den blir för varm vid gång på 2100 varv, håller jag 1900 går det bra. Även om den är sötvattenkyld, gick det rosthål i avgaslimpan. Fick tag i en begagnad, dock för sjövattenkylning, saknas en anslutning under så jag har hoppat över den noterar att det är ett litet rör som går in upp bakom termostaten. Kör med en stektermometer fastsatt utvändigt för att dubbelkolla, o den befintliga termogivaren har jag testat med ohmmätare vid olika temperaturer och det stämmer. Visaren går upp mot det röda. Kör utan termostat. I samband med att jag bytte limpan, kollad jag värmeväxlaren för skräp etc. Testade lite extra igår, körde på 2100 varv, och temperaturen gick upp till 92 grader, en simmare fick mig att snabbt dra ner gaspådraget, vilket ledde till att den kokade. Har bytt fodertätningarna för några år sedan så jag tror den klarar det. Några tips ? Tack för alla svar. Nu ska jag berätta det riktigt märkliga, ovanstående har jag haft problem med i ett par år. Har nu varit ute och kört drygt 1 timme, med 2100 varv, visaren ligger strax innan det röda börjar, den extramonterade termometern visar 82 grader. Drar jag ner varvet stiger den något men går hyfsat snabbt ner igen. Jag tror att jag har något skit i systemet, sötvattendelen. Så som jag gissar, när den kokte, igår, då lossnade det, för nu kyler det bra igen. Ska kolla när den kallnat om allt ser normalt ut med olja mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 23 Juni , 2019 2 timmar sedan skrev Rollen: Vad är det för anslutning som saknas på limpan? Några speciella limpor för sjö- eller färskvattenkylning finns inte. Ingående kylvätska till motorn måste gå in i T-röret på limpans underkant. Slangen mellan T-röret och termostathuset måste pluggas. Utgående kylvätska från motorn kommer ur röret på termostathusets ovansida. Hur har du kopplat in oljekylaren på kylsystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 23 Juni , 2019 Just nu skrev Uven12: Den anslut med bult med hål i som sitter närmast termostathuset, den saknas på den limpan som nu sitter på, men som jag ser det är där i limpan ett rör som slutar bakom termostaten. Jag har inte pluggat den nedre anslutning på termostathuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 23 Juni , 2019 Jag har aldrig sett anslutningen med hålskruv. Koppla slangen från cirkulationspumpen tii den bakre anslutningen på T-röret. Sätt en slang med plugg i mellan T-röret och vinkelanslutningen på termostathuset. Den övre kopplar du till värmeväxlaren via oljekylaren. Slangen mellan T-röret och termostathuset behövs gentligen inte, utan man kan plugga anslutningen på T-röret och termostathuset, men om det blir något problem med färskvattenkylningen, kan det vara bra att slangen sitter där. Då är det lättare att koppla om till sjövattenkylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 8 Juli , 2019 2019-06-23 vid 11:20 skrev Uven12: Jo, som jag skrev pluggade jag inget när jag bytte limpan, däremot kom jag på att jag flyttade över termostathuset och anslutning under från T rör till 90 graders, det vill säga det motsvarar att plugga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser