Trissorange 0 Postad 13 Juni , 2005 Hej igen :roll: Är det någon som har åskledare på sin båt och hur fungerar en sån i så fall???? ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 13 Juni , 2005 Här är ett bra länktips: http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtskydd/blixtskydd.html Ämnet har även diskuterats på fendern.se: http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=244&st=0entry653 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SmileRacer 0 Postad 13 Juni , 2005 Jag använder mig av avklippta startkablar, har klippt bort klämman på ena sidan så jag bara har en kvar, skallar upp lite i den endan som inte har någon klämma, och sen så sätter jag dessa på var sin sida om staget som håller masten. billigt å enkelt... :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 13 Juni , 2005 Och hur skyddar man en motorbåt? Det är ju inte så många som har tre meter mast med sig. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Juni , 2005 Tre meter? min är åtminstånde nio meter över däcket.:-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 13 Juni , 2005 Hej Wille! Men du behöver inte resa den vid åska, din sitter ju fast, skulle nog se lite komiskt ut om jag åker omkring med rest mast i min dc i 40 knop. Mvh Xander. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 13 Juni , 2005 Hej Tror inte du behöver någon åskledare för med en 40 knopare så hinner du söka skydd för vilket oväder som helst i tid. Annat är det med en 5 knopare segelbåt som snurrar som en kork i kastvindarna inför åskvädren och det tar lite tid att söka skydd så att säga..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 13 Juni , 2005 Jag har stor respekt för åskoväder ute på havet. Även om jag snabbt kan hitta en bra tillfällig hamn, så skulle jag vilja kunna skydda familj och båt från åsknedslag. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 14 Juni , 2005 Det är ju för att seglaren har en stor mast som risken för nedslag ökar. Koppla ur all icke nödvändig elektronik. Alla prylar som sänder tar enom kan leda blixten till dig. En annan fundering som jag har är att vid ett kraftigt åskoväder över Florida USA så träffades 3 båtar av blixten. Alla dessa fördes med fart genom vattnet. Kan farten genom vattnet skapa en statisk el eller dylkt som blixten söker sig till? Milo (en seglare) träffades av blixten under sin Atlantfärd och fick skador efter vattenlinjen. Gelcoten hadde en mängd små sprickor där. Sälv upplevde hon att båten lyste skimrande grönt när detta inträffade. Plasten isolerar ju dig från vatten kontakt så du befinner dig i en faradaybur. Men en del seglare har fått skador efter blixtnedslag. Blixten har följt masten och slått genom botten, detta skyddar man med att sätta ut kablar som åskledare. Om du bedömmer att din gösstake eller listen runt rutan skulle göra samma sak fungera som motagare så se till att få nått som jordar ut dom. Vid ett rent blixtnedslag så hjälper inte mycket utan tekniken bygger på att inte få ojordade antenner som blir motagare för dom led blixtar som föregår ett nedslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 14 Juni , 2005 Tror du att det räcker med att klämma på startkablar på räcket runt rutan och sticka ner dom i vattnet om man sitter inne i ruffen? Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 14 Juni , 2005 Är jag skyddad? Även om man inte ligger mitt ute till i en sjö, havet osv så känns det som att man trots detta ligger ganska oskyddat för blixten när man ligger för ankar vid tex en berghäll. Tror ni att startkablar fästa till förpulpiten är ett tillräckligt skydd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 17 Juni , 2005 Ja. Jag köpte Rostfri vire och klämmor på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 17 Juni , 2005 Tack! Då får jag pröva detta, Funkar det inte, och jag får en blixt i skallen är det ju inte säkert att jag kan komma tillbaka och klaga direkt. Så ser du mig inte här på ett år eller så, så kanske det var fel och då får du kanske tänka om. Mvh Testaren :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 17 Juni , 2005 Hej Jag har observerat att det är rätt tid för den modige och dumdristige att pröva sin hemtilverkade åksledare nu för det drar ju fram åskväder stort sett varje dag. Men det är väl bäst att utrusta en obemannad jolle att testa på först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Juni , 2005 Nä, men blixtlås.:-D /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 17 Juni , 2005 Lazy jacks, Lazy bag, Lazy Wille! :-D :-D :-D SvenA (nu torr) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 17 Juni , 2005 Stålbåt,,,,,,,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 17 Juni , 2005 Benn's har ju annars den här lösningen(se bild)på att motverka åsknedslag i masten. Vet ej om det funkar men det verkar vara lite forskning bakom uppfinningen vart fall. http://www.benns.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Juni , 2005 Påminner om en uppochnervänd dammvippa. Då man har en mindre båt så kan man ju lägga sig bland högre master för att minimera risken för nedslag i just din båt. Oftast så slår ju blixten i högsta punkten. Annars så är ju startkabelknepet mest använt. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 17 Juni , 2005 Ja det håller jag med om och jag med kör som de flesta med starkablar. Var i ett åskväder för några år sedan som var mer en läskigt. Blixtarna slog ned hela tiden runt båten så håret stod rakt upp på huvudet och det var ett under att jag inte fick nedslag i båten. Efter den händelsen tordes jag inte ut på sjön på flera veckor och nu åker jag aldrig ut utan dessa startkablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 17 Juni , 2005 Trissorange du kan titta i Hjärtmans katalog där har du åskledare av starkabelhandtag och rostfrivire, dom bemöda sig inte att tagla ändarna ens. Att köpa och montera i hop själv lönar sig. Och ger inte en sämre produkt. Ett åskskydd som du ser på hustak är inte till för att leda bort en blixt därtill är kabeln för klen, men den jordar och ger samma motstånd som marken runt huset varför huset i blixtens ögon sökblixtarna inte sticker upp eller är bättre ledare. Ta och fundera på hur många båtar som ligger i hamn utan åskledare som drabbas av nedslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 17 Juni , 2005 Vi hörs nog. Du löper en många gånger större risk när du tankar soppa till din din motor (såvida den inte går på disel) innan tankning så kan du vara laddad med statisk elektrisitet. Jag har det problemet med bilen ibland att det hoppa en gnista med nyckeln till tanklocket. Numera jordar jag mig först mot dörrlåset innan jag rör tanklåset. Kör lungt och hoppas på många soliga och varma dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kockis Postad 2 Augusti , 2005 Köp en begagnad ubåt. 100% säker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
omega28 0 Postad 12 Augusti , 2005 Har jag funderat över detta med åskledare, kan det inte vara så att stålbåt såväl som plastbåt med åskledare ökar risken för åsknedslag? Vore det inte bättre att se till att masten inte har kontakt med vattnet/jord och i stället ladda den med med en extremt hög spänning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser