Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
can77

Roder och Spinnaker till Stortriss

Rekommendera Poster

Tjena Jag var ute å surfa på slören häromveckan då rodret small av, tänkte kolla om det är någon som har ett roder till övers (helst i närheten av göteborg eller uppåt västkusten). Jag är även på jakt efter en begagnad spinnaker och spinnakerbom. Ha det bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett av Plyfa om du har nån typ av mall kvar. Annars så har Kungälvs plastservis det säkert. Spinnaker är roligt att segla med men den kräver passning. Jag hade en Genacker som jag satte flygande från toppen av masten. Båten gick lika fort och större vindvinklar kunde användas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag hjälpte en bekant för ett par år sedan med ett nytt roder som hade gått av. Tillverkade ett nytt av limmad plyfa som dels stack lite djupare och dels var svept lite mer bakåt. Detta resulterade i bättre styrrespons och mindre lovgirighet. Dessutom så laminerade jag rodret med glasfiberväv och epoxy, och därefter med 2-komp, färg. Denna stortrissen var dessutom ombyggd i botten med en 15-20 cm hög fena som sträckte sig från kölen och bakåt till akterspegeln. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...