GoranJ 0 Postad 13 Juni , 2005 Hej, jag köpte en gammal Mercury 20hk -78. Vid provkörning i sjön kom skvallerstrålen igång hyfsat efter någon minut. Sedan var det lite till och från med den. Ibland bara en rännil. Vattnet i strålen var inte speciellt varmt man brände sig inte och motorn verkar inte att gå varm. Jag tänkte byta impeller men är inte 100% säker om jag gör helt rätt eller om det bara sitter fast. Jag tog bort propeller, offeranod, 2 skruvar under kavitationsplattan och muttern i framkant av riggen. Sedan försökte jag få bort växelhuset. När jag knackade med träkloss och hammare fick jag en glipa på ca 1mm men inte mer. Jag vågade inte ta i mer eftersom jag inte är säker på om något mer måste lossas. Jag vet inte när inpellern byttes sist. Hur gör man? Tacksam för hjälp. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 18 Juni , 2005 Nu har jag försökt mera och lagt på mycket kraft med kilar och domkraft. Den sitter som berg. Glipan mellan rigg och propellerhus är ca 4-5 mm men det ger inte med sig. Finns det något sätt att komma åt stället där motor- och växel axel är delade? Lite rostolja vid där kanske skulle hjälpa? Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 18 Juni , 2005 Vill inte avskräcka dig men jag hade en av ungefär den årsmodellen som ung. Är det en blå stripe och med texten Thunderbolt ignition? Tänkte aldrig på det där med impeller och motorn gick och gick. Sen gick brorsan på med den, proppen blev skev, vi körde vidare och drevaxeln gick av. Verkstan sa det var pga påkörningen (det har brorsan fått äta upp :-D ). Sen var det omöjligt att få ner propellerhuset för att det aldrig var gjort förut. Verkstan använde slägga av allra största modell till slut och motorn blev bara ett lik. Ett sorgligt slut på en saga som blev 20 år (med samma impeller!). Har dock för mig att man måste lossa på någon mutter uppe i motorn för att man ska få ner det men är ej säker. Andra här på forumet vet (elanen?) Vi behövde också rensa utloppet med ståltråd titt som tätt. Det var den motorns mest använda verktyg. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 19 Juni , 2005 Tack ChristerN, jag har inte använt slägga än eftersom slutresultatet brukar vara okontrollerbart. Enligt Watski i Huddinge så ska det inte vara fler än 3 muttar att lossa. 2 under kavitationsplattan och en i framkant. Är det någon som vet om detta stämmer? Funderar på om det går att borra ett hål i riggen där splinesen är för att kunna spruta på rostolja? Det gäller att veta exakta positionen där axlarna delas. Finns det någon som har provat något liknande? Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 19 Juni , 2005 Är Mercury sjukan. Drivaxlarna rostar fast i vevaxeln. Drivaxlarna är ju inte rostfria. Blir att använda som bojsten. Tråkigt men sant. Det är för att man inte byter impeller i tid. Och inte heller lägger fett på splinesen vid hopsättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Svarte Max Postad 19 Juni , 2005 Kolla om det inte sitter en till bult underifrån, bredvid där offeranoden satt... Så är det iaf på de större mercmodellerna och just den bulten är lätt att missa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 20 Juni , 2005 Jag gav upp att försöka få isär den just nu. Provkörde och rensade utloppet. Strålen är nu helt ok! Motorn går mycket bra, men jag skulle förstås vilja ha möjlighet att ta isär den ifall något händer. Elanen, jag väntar med att ha den som bojsänke. Går det inte att komma åt splinesen på något sätt? Vet du var de sitter? Svarte Max, exakt var sitter skruven? De muttrar som jag har tagit bort är 2 st bakom offeranoden och en i framkant av riggen. Finns det ytterligare en? Nån kanske undrar varför hålla på med en gammal motor?? Ok jag gör det själv ibland. Det finns två skäl, den går bra och jag avskyr att behöva ge upp. Det andra är att jag helst inte vill ha en dyrare motor på båten där den ligger. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Inka Postad 1 Juli , 2005 Det sitter en skruv i hålet som kräver insexnyckel. Lätt att missa. /Inka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rickard Postad 1 Juli , 2005 Japp, Insexskruv är det. I hålet uppifrån längst bak. Ett tips bara. Mercury av den årgången använder bara tum storlekar om allt är orginal. (Så du inte slutar med runda muttrar och hål..) Och för bövelen. Köp en servicemanual så du vet hur det ser ut. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 12 Juli , 2005 Insexskruven längst bak håller väl bara offeranoden som man tar bort för att komma åt de andra två muttrarna under? Jag har skaffat en Clymer manual men det verkar som om nästan alla årsmodeller ser olika ut. Tips som jag fick på Watski visade sig inte stämma med verkligheten. Jag misstänker att det är växelaxeln som är problemet och behöver lossas någonstans men jag har inte lyckats se eller hitta något lämpligt ställe. Är det någon som vet? Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson Postad 12 Juli , 2005 Är tyvärr kört om den rostat fast. Reservdelsmotor är nog vad som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limeingman 0 Postad 8 Juni , 2006 Har du kollat in inlägget, som jag har lagt in tidigare. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=101474 Där fick jag tips av Gelis, att det ska finnas fyra skruvar till växelhuset på min motor, men den är en 35hk från tidigt 70-tal, kanske inte samma på din, då den verkar vara lite nyare. Undrar också om var du har fått tag på din handbok och vad kostade den? Gäller den för en Mercury tidigt 70-tal också? /Michel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2006 Här finns det original verkstadshandböcker att köpa, runt 500 spänn http://www.marinhallen.nu/5.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlsberg 0 Postad 9 Juni , 2006 hej funderade lite och måste fråga en sak har du skuvat isär stången till fram och bakväxel dom motorer ja haft har haft både en lång mutter att skarva i hop stängerna med och spleinsade stänger nu vet ja ej hur de funkar på så små motorer men kan ju va värt att kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 12 Juni , 2006 Hej Jonas, var någonstans har du borrat hål på riggen? Hur stort? Jag har funderat på det men vet inte hur högt upp splinesen sitter. Det gäller väl också att inte borra sönder någon kylkanal antar jag. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser