Plunkan 0 Postad 20 Juni , 2019 Snart blir jag galen på motorn. Nyss gjort ultraljudstvätt Men de hjälpte inte. Någon som vet vad de ska vara för ohm på tändspolarna? Eller har ni annat tips på vad de kan vara? Den hackar sig fram och ibland kan den gå bra dock mycket sällan. Tohatsu 60hk -07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 142 Postad 20 Juni , 2019 (redigerade) Du menar väl resistans, kan jag tro... Som anges i ohm... Goggla på just dina tändspolar Ett annat är att resitansmäta mellan jord på tändspolen till den tunna kabel och notera värdet. Och sen mellan jord och tändkabeln, notera värdet. Gör lika på alla tändspolar. Gissningsvis kan inte fler än en gå sönder av din behandling. Så den som avviker, kan då vara misstänkt dålig. O andra sidan kommer ingen av mätningarna att ge besked om högspännt överslag i tändspole, p g a vatteninträngning... Alternativet kan vara attskaffa en enda ny tändspole och prova dig fram... Vilken dom är dålig... Om det nu är en tändspole som är dålig. Redigerad 20 Juni , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 142 Postad 20 Juni , 2019 (redigerade) Finns väl fler felkällor även på den motorn... Tändstift Iinsprutare Styrning Givare Bränsle Bränslefilter Bränskepump Osv.. - Och vad var det du tvättade ned ultraljud? Hela motorn, eller en enkel strömbrytare? . Redigerad 20 Juni , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Juni , 2019 (redigerade) 22 minuter sedan skrev Plunkan: Snart blir jag galen på motorn. Nyss gjort ultraljudstvätt Men de hjälpte inte. Någon som vet vad de ska vara för ohm på tändspolarna? Eller har ni annat tips på vad de kan vara? Den hackar sig fram och ibland kan den gå bra dock mycket sällan. Tohatsu 60hk -07 Här är en figur på hur du i princip mäter. Din tändspole ser annorlunda ut. Och värdena är ungefärliga, det viktigaste är ju att du verkligen har motstånd (resistans) i de båda lindningarna. Får du noll ohm, eller --- oändligt antal ohm är det fel, noll, då har du kortslutning, oändligt, då har du avbrott. Det kan tänkas att du får mer precis hjälp om du googlar "test ignition coil outboard motor"... Redigerad 20 Juni , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Plunkan 0 Postad 20 Juni , 2019 Ja jo de är så jag menar. Jag och el är inte kompisar 😁 Då ska jag kika om jag får tag på någon som kan mäta åt mig alt. köpa en och testa. Jobbigaste är att de bara hackar när jag kör med den och inte på tomgång. Men jag tackar för snabbt svar.🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Plunkan 0 Postad 20 Juni , 2019 7 minuter sedan skrev Hybro: Finns väl fler felkällor även på den motorn... Tändstift Iinsprutare Styrning Givare Bränsle Bränslefilter Bränskepump Osv.. - Och vad var det du tvättade ned ultraljud? Hela motorn, eller en enkel strömbrytare? . Ja självklart är de så. Tändstiften bytta. Nya bränsleslangar samt soppa. Ber om ursäkt. Missade skriva att förgasarna är ultraljudstvättade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Plunkan 0 Postad 20 Juni , 2019 11 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Här är en figur på hur du i princip mäter. Din tändspole ser annorlunda ut. Och värdena är ungefärliga, det viktigaste är ju att du verkligen har motstånd (resistans) i de båda lindningarna. Får du noll ohm, eller --- oändligt antal ohm är det fel, noll, då har du kortslutning, oändligt, då har du avbrott. Det kan tänkas att du får mer precis hjälp om du googlar "test ignition coil outboard motor"... Okej. Tack o bock. Ska testa mig fram eller kika efter en elektriker. Tack för en bra beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Juni , 2019 Om motorn går, om än hackar, är det ju lätt att tro att den inte går på alla cylindrarna, är den trecylindrig? Du kan ju be kompisen mäta alla tändspolarna och se om någon av den ger ett avvikande värde (eller inget alls). Sedan har exempelvis Biltema en liten testlampa som man kopplar in istället för tändstift kallas för "gnistprovare" väldigt enkel att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Plunkan 0 Postad 20 Juni , 2019 Ja precis den är 3 cylindrig. Ska bara få tag på en kunnig som kan hjälpa mig. Tack för tipset. Känns ju lite enklare att prova med en sådan. Är väl i princip samma sak som att mäta med instrument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Plunkan 0 Postad 20 Juni , 2019 Stack in till Biltema och köpte mig en gnistprovare för att sen prova på motorn. Testade på land (med kylning givetvis) Men den blinkade så fint på alla 3. Vad är nästa steg att kolla själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 20 Juni , 2019 Nästa steg, skruva ur tändsiften och se hur dom ser ut. Kanske det behövs en tändinställning? Det är väl inga förgasare på den motorn? I så fall hade det väl varit att kolla munstycken.... Kolla bränslefilter, fast eller lös tank? De lösa bärbara har i allmänhet en finmaskig sil på sugröret, som kan bli igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser