cocos 1 Postad 19 Juni , 2019 Hej va ute och fiska idag och gasa på ut till fiske stället och trolla runt i kanske 4 timmar. Sedan när vi skulle åka hem gasa jag på med märkte att den va väldigt seg med att komma upp i hastighet och varv. Men när den kommer upp i fullt varv så hörde man att motorn bara varva ur men fick ingen kraft? Tänkte att jag fått nån skit i propellern eller att de va för att de gick sån sjö när vi skulle åka hem. Motorn i fråga är en mariner 30hk efi 2003. Någon som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 20 Juni , 2019 Vulkningen i propellern har släppt kanske? Hoppat ur växel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 20 Juni , 2019 1 timme sedan skrev ziggemannen: Vulkningen i propellern har släppt kanske? Hoppat ur växel? Om du inte har oljud är det 99% säkert propellern. för att testa, Gör märken t.ex. med nagellack på något radiellt "innanför" avgasutsläppet t.ex. axelmuttern och mitt för detta märke, ett märke på något radiellt "utanför" avgasutsläppet. Provocera fram felet och kolla om märkena förskjutits inbördes. För en så liten motor är det i så fall ny propeller som gäller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 20 Juni , 2019 Här är en bild på propellern, ska prova båten i helgen igen se om jag blir något klokare http://forumbilder.se/I5N7U/474cb06f-40de-4cf4-98b5-1e00b615e594 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 24 Juni , 2019 Hej, tänkte prova båten i kväll och se om det är detta fel, men som de låter och som jag läst så verkar de vara detta problem. Nu till en annan fråga, vad ska ja ha för propeller sedan. Båten jag har är ju fruktansvärt baktung som den är original vilket gör att de går sakta för den att komma upp i hastighet och planing. kan man ändra detta så den går ner fortare i planing? Idag gör båten ca 19-20 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Juni , 2019 Du kan ev. gå ned i stigning. Vet du vad den varvar max med nuvarande propeller och vad som är rekommenderat max för motorn? Ett sätt att tänka kring detta är att dimensionera för max last och sedan hålla igen på gasen vid lägre belastning. Du tappar då en del toppfart och får lite högre bränsleförbrukning men kommer lättare upp i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juni , 2019 13 minuter sedan skrev guestsson: Du kan ev. gå ned i stigning ... samt öka bladytan. Propellern greppar då bättre. Är det viktigt så tala med en marinfirma så du kan testa olika alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cocos 1 Postad 25 Juni , 2019 plocka av propellern och konstatera att splinsen i propellern är så gått som skrot, men ägaren innan har målat propellern så skrapa av lite färg och hitta betäckningen : 48 73132 A40 10P de jag hitta i Sverige är denna: https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=648-665&sok=&id=3496 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Juni , 2019 Den blir nog bra 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser