Kajja 18 Postad 19 Juni , 2019 Skulle koppla i Biltemas Dödmansgrepp art nr 25809 och la tampen på jord kopplade in den på minus och den gamle 6 hk Johnson gick lika bra hur jag en kopplade och med och utan sladden man dödar med men när jag sög tag i den fjäderbelastade delen och drog ut den så stannade motorn hur .Strömmen skall inte brytas när jag drar ut knappen utan när knappen åker in måste vara något fel på Kina prylen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juni , 2019 (redigerade) 17 timmar sedan skrev Kajja: Skulle koppla i Biltemas Dödmansgrepp art nr 25809 och la tampen på jord kopplade in den på minus Hej, vet inte hur du kopplat men "ena tampen skall inte vara på ´jord´och den andra på minus"? Skulle kopplat Biltemas art.nr 25-809* parallellt med befintlig dödare enligt skissen nedan... (*) Den är av "slutande typ passande för utbordare" enligt produktbeskrivningen, och det innebär rimligen att den sluter kontakten vid nödläge!? Bildkälla: boatinfo.no (kräver PC) Redigerad 20 Juni , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2019 Jag kan väl få nämna det att det finns två olika sätt att "döda" utombordsmotorer, mopedmotorer och liknande. Det vanligaste är att man kortsluter tändspolen, alltså med en slutande dödmansgreppsbrytare. Men det förekommer också (som på min 4-t Honda) att man kopplar ifrån tändspolen, alltså en brytande dödmansgreppsbrytare. Jag köpte nyligen en dödmansbrytare på Jula, den har tre stift, så man kan välja om den skall vara brytande eller slutande. Annars är Thomas-1 beskrivning ovan väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juni , 2019 @Georg_Ohm: Bra synpunkt, det hade jag inte koll på! Men det vanligaste är nog kortslutnings-principen, åtminstone hos äldre Johnson 6-hästare (Seahorse?)? TS problembeskrivning har väl sina brister, men men. Har försökt fånga två av mina funderingar i bilden nedan. Bildkälla: Biltemalänk enligt tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2019 Kortslutningsprincipen är vanligast, visst, möjligen kan bortkopplingsprincipen passa fyrtaktare bättre. Nu grundar jag inte det på utombordare utan på andra motorer jag ofta kommer i kontakt med. SEDAN... de där dödmansströmbrytarna, det gäller att sätta "gaffeln" på spirallinan, på rätt sätt runt halsen på strömbrytarens hals. Jag har sett både på min Honda och på andra att det gäller att få till det riktigt, annars ger inte strömbrytaren kontakt, eller då bryter kretsen (beroende på modell) men alltså en mekanisk svaghet i dessa nödstoppare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajja 18 Postad 22 Juni , 2019 Vart lite knepigt det jag skrev I alla fall bröt jag på jord sidan men inget fungerade innan jag drog ut knappen helt då dog motorn,elektriken konstaterade att det är fel på brytaren när han mätte den.Jula har dödmansgrepp så jag får åka in dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Juni , 2019 38 minuter sedan skrev Kajja: Vart lite knepigt det jag skrev I alla fall bröt jag på jord sidan men inget fungerade innan jag drog ut knappen helt då dog motorn,elektriken konstaterade att det är fel på brytaren när han mätte den.Jula har dödmansgrepp så jag får åka in dit. Javisst, kolla Julas, men som jag skrev ovan, den kan kopplas in på två olika sätr, varav bara ett sätt är rätt för dig. Jula skickar inte med någon inkopplingsanvisning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajja 18 Postad 22 Juni , 2019 El killen inblandad bara att slänga Kina prylen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Juni , 2019 2 minuter sedan skrev Kajja: El killen inblandad bara att slänga Kina prylen. Ok, så ordnar det sig säkert. Låt elkillen läsa denna diskussionen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajja 18 Postad 22 Juni , 2019 Appropå elprylar Har en Minn Kota Enduro max 55 med garanterat oförstörbart rigg rör men icke är en längsgående spricka i röret ungefär på mitten ca 1,5-2 dm men det är väl garanti på eländet då den spruckit i skarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Occin 0 Postad 9 Oktober , 2019 2019-06-22 vid 18:58 skrev Georg_Ohm: Javisst, kolla Julas, men som jag skrev ovan, den kan kopplas in på två olika sätr, varav bara ett sätt är rätt för dig. Jula skickar inte med någon inkopplingsanvisning. Köpt en på Jula men min har 4 stift och som du skrev utan några anvisningar. Så vilken sladd ska kopplas till vilket stift, d v s hur kopplas slutande resp brytande funktion? Vilka stift skapar vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbob15 1 Postad 10 Juli , 2020 2019-10-09 vid 18:39 skrev Occin: Köpt en på Jula men min har 4 stift och som du skrev utan några anvisningar. Så vilken sladd ska kopplas till vilket stift, d v s hur kopplas slutande resp brytande funktion? Vilka stift skapar vad? Hej, Väcker liv i en denna tråd. Har köpt dödmansbrytaren från Jula, och den har 4 stift. Stiften sitter enligt klockan kl 12, ,3 ,6 och 9. 12 och 6 är märkta med bokstaven C, och de andra två med bokstaven M. Nån som har en aning om hur jag nu skall koppla? På min gamla 9,9 yamaha sitter den nuvarande brytaren med sladdarna ingjutna. Det är i alla fall en svart och vit sladd. Önskar en bra båtsommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Juli , 2020 (redigerade) Jag skrev här i en annan tråd, angående Julas dödmans brytare, som troligtvis fungerar likadant, eller det var ju den du undrade om...? Det finns två kontaktgrupper C/C och M/M. C och C hör ihop. Är brytande. M och M hör i hop. Är slutande. Det ena paret är brytande, det andra är slutande, som sagts. Men jag vet inte om din motor skall ha brytande eller slutande funktion. Redigerad 10 Juli , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser