Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
cleese

Seg acceleration med vattenskidor -propulse ?

Rekommendera Poster

Hej alla glada ! Har en styrpulpet med en 60hk 4-taktare. Den maxar ca 35 knop vid 5500 varv vilket är max rekommenderat varvtal. Dock tycker jag den är för seg vid start med vattenskidor. Skulle det bli någon nämnvärd förbättring med en propulse med ställbara blad ? Någon som har erfarenheter av detta ? Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Det stämmer, ställ in bladen tills du får ditt rätta drag för skidåkningen. Det är möjligt att du fortfarande kan kan ha den i inställning för maxvarvet 5500 eftersom den i regel har ett bättre grepp än en vanlig propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade propulse förra året när jag drog mycket skidor och det var kanon. Ställde man om stigningen lite så kändes det knappt att någon stod bakom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker propulse e riktigt dåliga proppar, förutom till vattenskidsåkning o när det gäller grep i vattnet, då e dom som bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis köpt en ProPulse propp till min Mariner 40hk. Har dock ej fått tillfälle att testa den än men återkommer med en resention.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör 55hk och propulse till vatten lekar med min ena båt och det funkar jättebra.. Kör med samma stigning som orginal proppen, men har fått ett bättre grepp.. Har tappat 2kn i topp, men vad e två kn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har satt på Propulse i år, ökade stigningen till max. Motorn varvar 5400, ökade knappt 4 knop. Ingen skillnad i acceleration mot den gamla, så jag är nöjd. Har dock inte provat att dra något ännu. Men det är bra bett så jag tror inte det blir några problem. Är inte 4-taktare lite slöare i accet över lag? ,dvs normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha riktigt bra drag när du kör vattenskidor sätter du på en 5-bladig propeller, typ denna. Kostar mer än en propulse, men är garanterat bättre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4-taktare är helt klart segare i accet än 2-taktare det är därför jag frågar om propulse innebär någon nämnvärd förbättring. Vad kostar ovanstående propeller i inköp och var får man i så fall tag i den ? Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte på den rostfria 5-bladiga på bilden ovanför ? Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min båt, en 5,10meters ht båt (Laxen) ombyggd till styrpulpetare, med 70hk Evinrude, körde hela förra säsongen med ProPulse, nu i år hittade jag en begagnad aluminiumpropeller som jag köpte för att ha i reserv, döm om min förvåning när jag både fick bättre ax och högre toppfart med den, då vet jag inte ännu om det är optimal stigning på den då jag inte har hunnit kolla varvtalet än, är det ingen som vet om någon tidning har testat ProPulse jämfört med originalpropeller, skulle vara mycket intressant att få svart på vitt om ax, toppfart och bränsleförbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom flesta tester är nog gjorda mot både orginalprop samt alternativ.. Om man ska få rättvisande fakta om en propeller så krävs det att man testar den på flera sätt. Testar man bara rakt över med samma båt och samma last, så skiljer det sig mot om man tar samma båt men olika belastning mellan tillfällena. En prop som går bra med tom båt, går kanske inte alls bra om man lastar båten.. Det finns tre olika sorters lögner.. Ren lögn. Förbannad lögn. och till sist STATISTIK. Med statistik kan man visa det man vill!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...