Robinboq 0 Postad 18 Juni , 2019 Hej, Jag har en AQ130 (Draco 1700) som går dåligt efter att topplockspackningen gick åt skogen. Jag plockade av toppen, böt topplockspackning, gått igenom förgasarna samt kollat ventilspel. Även slipat in några ventiler med ventilpasta då dem inte höll helt 100% tätt, vill tillägga att motorn gick kanon innan toppackingen brast. Tändningen är ej rörd under renoveringen, dock innan raset monterade jag nya tändstift, tändkablar, brytare "ställde in" kondensator, rotor samt fördelarlock. Jag tycker att en eller flera cylindrar inte är med? 1ans cylinder är blöt och dom andra torra, kollat att alla stift får gnista. Tycker även det "poffar" "suger" från någon/båda förgasarna titt som tätt. Några idéer? video-1560887236.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perraiskogen 1 Postad 19 Juni , 2019 Du har fått tillbaka tändkablarna i rätt ordning? 1-3-4-2. Ventilspelet är kollat efter nya packningen blivit monterad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinboq 0 Postad 19 Juni , 2019 Jag ska dubbelkolla ventilspelet så inget blev knasigt där! tack @perraiskogen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 161 Postad 19 Juni , 2019 Svårt att höra på motorn när man inte är där men rent går den inte. Ventilspel var det som slog mig först. Men kan även vara tjuvluft (spraya startgas runt insug). Tändkablar är också tänkbart. Min gammla Draco med AQ130 fick jag hålla på rätt höga varv innan den blev varm. Att starta kall på tomgång gick inte, men motorn kanske är varm på filmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinboq 0 Postad 19 Juni , 2019 Okej! tack, jag ska kolla ventilspelet ordentligt igen, samt prova startgasen! den startar hur lätt som helst, även när den är kall, vill inte köra den varm nu när den går så dåligt. Tändkablarna har jag bytt till nya, även provat dom gamla, ingen skillnad 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 19 Juni , 2019 Jag tycker det låter som om den går på alla cylindrar. Kanske ena förgasaren flödar? Förgasare kan börja bråka, ifall man råkar vända dem uppochner. Kolla ventilspelen är en bra idé. Väldigt svårt att bedöma hur en motor går på video, somliga ljud blir överstyrda. Gör gärna ett kompressionsprov om det finns ventilspel på alla vippor (ställ gasen på fullt vid kompressionsprovet). Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser