Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Mange249

Hur är kvalitén på Ryds, exvis 568?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En kompis kikar på styris och blev nästan sugen själv efter hans snack, haha.

Nåväl, prisklassen för honom är runt 150k och då dyker Ryds 568GT/GTI från -05 till ca -08 upp relativt ofta. Söker man lite verkar det finnas en hel del skrivet om sviktande kvalitet med gelcoat som lossnar och div sprickor här och var. Dock är dessa trådar gamla och frågan är då hur dessa båtar står sig idag? Är det mycket kvalitetsproblem, eller kan jag rekommendera honom en dylik, utan att leda honom i fördärvet...

Tänkte starta en separat tråd kring motorerna, men tar gärna emot erfarenheter kring vad man borde ha även här.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mange249:

En kompis kikar på styris och blev nästan sugen själv efter hans snack, haha.

Nåväl, prisklassen för honom är runt 150k och då dyker Ryds 568GT/GTI från -05 till ca -08 upp relativt ofta. Söker man lite verkar det finnas en hel del skrivet om sviktande kvalitet med gelcoat som lossnar och div sprickor här och var. Dock är dessa trådar gamla och frågan är då hur dessa båtar står sig idag? Är det mycket kvalitetsproblem, eller kan jag rekommendera honom en dylik, utan att leda honom i fördärvet...

Tänkte starta en separat tråd kring motorerna, men tar gärna emot erfarenheter kring vad man borde ha även här.

Är det bara Ryds som gäller?? Annars tycker jag ni bör kika på en något äldre Hydrolift F23 eller en Buster Magnumkula eller en Anytec med tanke på det pris du angav. Förutom överträffade sjöegenskaper så får man ju brudar samt hemfridss%%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Pilletant447:

Är det bara Ryds som gäller?? Annars tycker jag ni bör kika på en något äldre Hydrolift F23 eller en Buster Magnumkula eller en Anytec med tanke på det pris du angav. Förutom överträffade sjöegenskaper så får man ju brudar samt hemfridss%%.

Man får inte mycket Anytec eller Buster Magnum för 150k... Måste inte alls vara Ryds, utan berodde på att han hittade många 568or med Optimax för de priserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 568 är bra båtar för sitt pris. Tål mkt sjö, går torrt i vågor och är stabil. Helst skall man ha 90HK motor eller mer. Har haft olika styrpulpetare genom åren men mkt nöjd med nuvarande ryds 568 GT. Klar vill du lägga mer pengar finns det modernare båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev oksailor:

Ryds 568 är bra båtar för sitt pris. Tål mkt sjö, går torrt i vågor och är stabil. Helst skall man ha 90HK motor eller mer. Har haft olika styrpulpetare genom åren men mkt nöjd med nuvarande ryds 568 GT. Klar vill du lägga mer pengar finns det modernare båtar.

Låter bra! Har du haft problem med sprickor, gelcoat som lossar eller dyl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min, 06:a har gelcoat lossat i ett hörn inne i båten. Annars är jag nöjd, har inte sett några sprickor.

det är ju inte så mycket som kan strula på en sådan båt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mange249:

Man får inte mycket Anytec eller Buster Magnum för 150k... Måste inte alls vara Ryds, utan berodde på att han hittade många 568or med Optimax för de priserna.

Jo ur<Magnumen från 90 talet och nyare från 00 med dfi 2T. Anytec kanske fortfarande är dyr men det är väl bara en tidsfråga. Behöver du eller din polare nödvändigtvis 4T?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Mange249:

Har ägt en 568 GT från 2006 i tio år innan jag sålde den till förmån för en större båt. Tycker det var en fantastisk båt på många sätt och jag upplevde inte några problem med kvalitén. Enda lagningen på tio år var ett par mindre bubblor som dök upp i sittbrunnen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds ingick väl i Nimbus-koncernen då? Även om det förhållandet i sig inte lämnar några garantier så låter det ändå märkligt med dessa kvalitetsavvikelser. Men visst, Ryds kanske levde på gamla meriter ett tag. Mercedes hade väl stora rost (!) problem på vissa av sina vagnar runt 2005-2006. Blev ett jäkla liv.

Sedan är det ju oftast så att den stora massan som är nöjda rent generellt heller aldrig skriver om det på forum. Har dock ingen erfarenhet själv av Ryds mer än att jag alltid sett det som det bättre alternativet för styrpulpetare. I vart fall på sent 80-tal och 90-tal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Pilletant447:

Jo ur<Magnumen från 90 talet och nyare från 00 med dfi 2T. Anytec kanske fortfarande är dyr men det är väl bara en tidsfråga. Behöver du eller din polare nödvändigtvis 4T?

Kikade och det finns 4st under 150k. 2st har motorras, 1st med 115 Ficht(för liten och erkänt skör maskin) och en med vad firman utrycker som ”småfix” dvs mycket jobb:) Det finns nån mer lite dyrare, men blir rätt gamla grejor...

Har själv en Buster M -98, så rekommenderar gärna Buster. Dock verkar han vilja ha lite modernare än -90tal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Personligen skulle jag kollat på Yamarin eller Askeladden i den prisklassen. Gärna mittpulpet men allt är ju en kompromiss. Tillgång till smidig utgång för bad eller enklare att röra sig ombord när man ska lägga till.  Tycker Ryds är lite trista att köra och finishen upplevs som lite sämre än iaf Askeladden. 

Men för rätt pris och största tillåtna motoralternativ så är nog 568 en bra båt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger totalt 6 st ryds 568 i vår båthamn inklusive vår. Inga uppenbara problem med sprickor i gelcoaten, men det finns försåss båtar med högre kvaliet och bättre finish. Tror dock inte du ångrar ett köp av en 568, gäller att få en bra motor bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mange249:

Kikade och det finns 4st under 150k. 2st har motorras, 1st med 115 Ficht(för liten och erkänt skör maskin) och en med vad firman utrycker som ”småfix” dvs mycket jobb:) Det finns nån mer lite dyrare, men blir rätt gamla grejor...

Har själv en Buster M -98, så rekommenderar gärna Buster. Dock verkar han vilja ha lite modernare än -90tal.

Jo det är ju så när folk inte tar hand om sina motorer utan kör skiten ur dom för att sedan sälja dem med som dom säger "lite småfix bara, inga problem" så att andra ska ta smällen men det gäller ju 4T också med råge. Två taktare är ju stressiga motorer men kramar man om dem och läser sagor för dem om kvällarna så ger dom mycket tillbaka gäller även gamle Buster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...