SvenA 0 Postad 13 Juni , 2005 Halkade överbord igår när genuan skulle ned på väg in i hamnen vid åskväder, kraftiga vindbyar. Erfaren kompis vid rodret som tur var. Med regnkläder, stövlar blir man snabbt mycket tung. Jag hade flytvästen på. Erfarenhet-segla aldrig utan den! Båtfarten vara bara 2-3 knop, men det kostade krafter att bara hålla sig kvar i relingen under tiden båten lovade upp. Sedan armgång efter relingen till aktern, har nedfällbar badstege. Orkade precis häva mig upp ur vattnet. Gjorde rejält ont i höger axel. Utan nedfällbar stege hade det aldrig gått att komma upp ur vattnet. Det här hände som sagt inne i hamnen, simavstånd till bryggor och bojar. Min erfarenhet blev att man känner sig ganska liten när man ligger därnere vid sidan av båten, klamrar sig fast. Om båten fortsatt med 2-3 knop hade jag inte klarat att ta mig ombord igen. SvenA (som skall montera mantågen ikväll. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 13 Juni , 2005 Hej Jo jo så kan det gå. Varför inte använda säkerhetssele och säkerhetslina så slipper du att bada. Även om du monterar mantågen, som ju ofta hamnar i knähöjd, är de inget hinder för att falla överbord. Tur för dig att du hade en rorsman kvar ombord men vad hade hänt om du seglat ensam ute på fritt vatten. Även om du har flytväst är det en klen tröst när båten utan rorsman troligen inte vänder för att bistå dig utan istället på egen hand försvinner i fjärran. Använd säkerhetssele och säkerhetslina!!! Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 16 Juni , 2005 Funderingar kring säkerhetslina-sele. Skall man spänna en lina från sittbrunnen till fören? Man skall alltså ha en sele på sig, finns den kombinerad med flytväst? Vilken längd skall det vara på tampen mellan sele-lina? Är den för kort kan man väl inte röra sig på däck? Är den lång, vad händer om man halkar framför vanten, blir man hängande i vattnet? Samma med masten, linan måste gå på ena sidan om den. Alltså kan man glida förbi masten på ena sidan, fastnar i den på den andra? Eller har jag missat någonting? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 16 Juni , 2005 Kan bara instämma i ovanstående. Kallt vatten minskar muskelkraft och mental förmåga något oerhört fort och i detta sammanhang är det kallt vatten större delen av den svenska sommaren. Jag höll själv på att stryka med för många år sedan när jag korkat nog skulle ta en svalkande simtur i älven efter en kanotpaddling utanför Sunne. Efter bara några simtag kom jag ut i strömfåran och det svalkade jätteskönt i typ 10 sekunder, sedan hade jag plötsligt inga muskler kvar. Armar och ben kändes som trästockar. En oerhört dramiskt och skrämmande upplevelse! Med det absolut sista simtaget jag orkade med kom jag såpass framåt att jag lyckades bottna. Att i det skicket klättra upp i en båt är det inte tal om. Och efter en liten stund blir det precis som Sarnblad säger - man tappar gnistan och skiter i vilket. Ungefär som en svårt sjösjuk. Som förresten aldrig får lämnas utan uppsikt på en båt. Det lär finnas exempel på svårt sjösjuka som inte ens brytt sig om att hålla i sig utan som bokstavligen ser döden som en befriare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 Juni , 2005 Håller med de senaste skribenterna, Håll dig kvar ombord så kanske du vinner nästa segling istället! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 16 Juni , 2005 :mad: Wille, huvudsaken är att kämpa väl. Vi kom förresten 3:a iår, bättre än ifjol då vi var 5:a. Skall ta upp det här med säkerhet på segelsällskapet. Kanske skall man prova/träna hur det är att försöka klättra upp i båten under säkra, ordnade former. Tack för tänkvärda synpunkter. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 16 Juni , 2005 Hej Jag har kollat på Baltic´s hemsida. Där finns en kombinerad flytväst/säkerhetssele enl bilden. Den är avsedd för barn. Varför kan man ju fundera över. Jag finner produkten ganska tveksam för en rätt använd säkerhetssele gör att du knappast behöver en flytväst. Visserligen är det en del personer som Strängt förespråkar både livrem och hängslen så Baltic borde kanske utöka sortimentet. Att produkten endast finns för personer med vikt upp till 30 kg kan man ju tolka så att barn kanske inte är så försiktiga och förutseende som förhoppningsvis en vuxen människa är som använder sele och lina så fort som det överhuvud taget är befogat. Har även bett Baltic att visa hur säkerhetssele och säkerhetslina ska användas, men någon som har erfarenhet av hur det ska arrangeras kan ju informera, gärna med skiss eller bild. Bättre om- än överbord. TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 16 Juni , 2005 Gomorron. Om man är vaken när man kollar Baltic´s sortiment ser man att de även har säkehetssele/flytväst för vuxna så det är bara att handla. TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser