Mad-Jim 1 Postad 18 Juni , 2019 Har en Volvo Penta 2003t, från 1989. Den är färskvattenkyld med värmeväxlare. den ryker lite, vit rök och man kan ana lite grått inslag i röken. Dock inte jättemycket, men som man reagerar på den. Häller nystartat motor och även när den gått en lång stund. Frågan är om det är spridarna som skall in på service eller om det kan komma frön avgasknät. inget av de två är servat så länge jag haft båten .(6 år) och vet ingen om förre ägaren servat de delarna. Några tips och idéer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 18 Juni , 2019 (redigerade) Hur ofta behöver du fylla på motorolja? Dito glykolvatten? Förra året fick jag lite vit rök i avgaserna med varm motor, behövde inte fylla på olja eller vatten. Köpte IR termometer för att kolla motordelarnas temp som var okay. Visade sig att det satt impellerbitar inlopp värmeväxlare och avgaskrökens vattenkanaler var tilltäppta. Fixat detta under vårarbetet, ingen vattenånga i avgaserna i år. Om det ryker både för kall och varm motor är det troligen inte brist på kylvattenflödet. Redigerad 18 Juni , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 18 Juni , 2019 Citat Några tänkbara orsaker insprutare, sen timing ( insprutning) låg kompression Citat Citat White Smoke is caused by raw, un-burnt fuel passing into the exhaust stream. Common causes include: · Incorrect fuel injection timing · Defective fuel injectors · Low cylinder compression Low cylinder compression may be caused by leaking valves, sticking piston rings, ring wear, cylinder wear, or cylinder glaze. When white smoke occurs at cold start and then disappears as the engine warms up, the most common causes are fouling deposits around piston rings and/or cylinder glazing. Continuous evidence of white smoke indicates a mechanical defect, or incorrect fuel timing. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 26 Juni , 2019 (redigerade) Byter olja, filter, impeller varje år. den ryker även när motorn är varm. kanske skall kolla avgasknäts kylkanaler. Är avgasknät något som man byter ibland, eller går det att rengöra och använda det gamla? Den drar inget kylvatten, och vad gällande oljan så kanske fyller på max 8 dl på hela säsongen. Vet inte om jag skall våga mig på att montera ner avgasknät mitt i sommarsäsongen eller om jag skall vänta till hösten. Redigerad 26 Juni , 2019 av Mad-Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 26 Juni , 2019 Jag skulle rekommendera en översyn av spridarspetsar samt turbo i första hand, inte direkt ovanligt med kärvande och eller läckande turbo på den motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser