ErikvZ 0 Postad 15 Juni , 2019 Hej, jag har ett problem. Min Tamd 31P startar med endast 12V anslutet till startmotorn. Någon som varit med om samma problem. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juni , 2019 Ja blev kallad till en båt där ägaren uppgav att motorn startade så snart han satte på huvudströmmen. Och nog vart det så. Återkommer i kväll eller i morron med redogörelse, ska på annat uppdrag just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubenjames 44 Postad 15 Juni , 2019 Är väl antingen startsolenoiden som bränt fast, eller startlåset som gett upp. Inte direkt ovanligt att solenoiderna ger upp, närmare bestämt själva kontaktytorna i den som "svetsas" ihop. Ta loss den lilla kabeln på solenoiden och se vad som händer, startar den då så vet du att problemet är solenoiden, händer inget så har du fel på startlåset, eller om det möjligen finns något relä på vägen mellan låset och startmotorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Juni , 2019 Jo då maskinen startade och startmotorn gick hela tiden vilket inte ägaren upptäckt. Efter lite förhör uppdagas att ägaren haft loss den grova kabeln på starten. Jag lossar anslutningen ser att lödningen till manöverströmmen på solenoiden är utdragen i en ca 10 millimeter lång spets. När ägaren återmonterat kabeln till starten har han lagt den på spetsen och dragit åt med följd att spetsen trängt igenom isoleringen. För övrigt, Ruben ovan har bra tipps! ⚡ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 16 Juni , 2019 Hej. Om man monterar pluskabeln fel, mellan solenoiden och den långa sexkantmuttern kan kabelskon komma mot 50-anslutningen och då blir det så här. Kabeln ska sitta i andra änden av sexkanten. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikvZ 0 Postad 17 Juni , 2019 Hej, tack samtliga för tipsen. Jag fick tipset att lägga på distansbrickor för att öka avstånden mellan pluskabel och anslutningspunkt. Nu fungerar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser