rolle50 1 Postad 15 Juni , 2019 Hej ! Jag har fått ett problem med mina 5x300 AH AGM batterier.Ett blir varmare än dom andra mätte upp det till 36 grader,medans dom andra ligger på runt 26 grader. Behöver jag vara orolig.Skall jag byta ut detta batteriet så fort som möjligt .Är 4 år gammalt. MVH/Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 15 Juni , 2019 Ett första steg, kan vara att lossa minus polsko och därefter mäta vilospänningen på var och en. Återkom sen i så fall. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 15 Juni , 2019 18 minuter sedan skrev Hybro: Ett första steg, kan vara att lossa minus polsko och därefter mäta vilospänningen på var och en. Återkom sen i så fall. . Tack skall ta och göra detta /mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 15 Juni , 2019 Intressant är också om du hade laddning, tex via landström när du mätte temperaturskillnaden, eller om du förbrukade ström. Det är normalt att batterierna blir lite varmare vid laddning men har du kopplat rätt så borde alla bli ungefär lika varma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 15 Juni , 2019 . Kopplat rätt... Hur ska det vara? . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 15 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Hybro: . Kopplat rätt... Hur ska det vara? . Dom är kopplade rätt och har fungerat bra.Det började med att batterierna visade lägre än vanligt.Av en slump kände jag på batterierna och kom då fram till att det ena var varmare. Har inte använt landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 15 Juni , 2019 (redigerade) Nu tänkte jag närmast hur många batterier som ligger parallellkopplade med det som upplevs som varmt. Anta att det varma har en kortsluten cell. Då matas detta med ström från de övriga i kopplingen. Har samtliga batterier i kopplingen, samma spänning, flyter ingen ström mellan dem. Om en cell är död, så kommer spänningsmätning av var enskilt batteris vilospänning att visa, detta. Typ dryga 10 Volt... I stället för 12.8 V eller något högre om de är fulladdad och fått vila en stund. . Redigerad 15 Juni , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 16 Juni , 2019 Har kopplat bort batteriet och nu funkar det igen.Tills jag köpt ett nytt.Det kändes som det bara drog ned spänningen.Mätte upp det och det höll 12,7 medans dom andra låg över 13 volt efter 12 timmar. mvh//roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolle50 1 Postad 7 Juli , 2019 12,3 volt efter 24 timmar och nu är det konstaterat att det var en cell som är kortsluten och det hade bubblat upp lite vätska på den ochså .Så den är skrotad.Har nytt nu och nu funkar det bra igen. Så nu hoppas jag det håller ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 7 Juli , 2019 (redigerade) Polaren åkte ut för samma sak, fast då var det kortslutning i en cell i startbatteriet. Generatorn försökte ladda, till full polspänning, med stor ström, men polspänningen blev aldrig högre än dryga 10 V. Generatorn blev mycket varm. Varm blev även batteriet. Slutade med förstörd generator, som byttes. Och ett nytt startbatteri. Redigerad 7 Juli , 2019 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 12 Juli , 2019 2019-06-16 vid 11:17 skrev rolle50: över 13 volt efter 12 timmar. Inget bly/gel/agm-batteri håller 13V efter en timme. Om så är det en felsignal. Felsök! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser