Stela 0 Postad 15 Juni , 2019 Jag hade pga olyckliga omständigheter inte tid att vinterkonservera motorn innan den tidiga frosten kom. Så nu när jag skall ta mig an motorn är den uppenbarligen frysskadad. Det är en färskvattenkyld motor med ett duopropdrev. Jag undrar var man kan förvänta sig att fostskadan/orna sitter. Färskvattensidan är OK med konstant nivå i expansionskärlet. Det kommer vatten till kölsvinet från?? vid provkörning med vatten genom "hörlurarna". Jag tänker att det i första hand är den runda värmeväxlaren som sitter jämte oljesumpen djupt nere i svinet som frusit. Det går fler slangar än in/ut råvatten och in/ut färskvatten. Strange!? Videare sitter in burk på råvattenslangen när den kommer från drevet. Tips på arbetsgång pls Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 15 Juni , 2019 Det som kan frysa sönder är värmeväxlare, sjövattenpump, bränslekylare, oljekylare till servostyrningen samt avgaslimporna, om de inte är färskvattenkylda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser