Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
westcoast

Vibrerande generator AQ170 (B30) nån som vet?

Rekommendera Poster

Hej! Är nybliven ägare till en Draco 2000HT med en AQ170 (B30). Den går kanonfint så när som på att generatorn skakar väldigt mycket. Nu har jag ingen erfarenhet av AQ170 motorn så jag kan inte bedöma vad som är normalt, men det ser inte hälsosamt ut. Generatorn sitter på en plåtkonsoll som inte ger nåt särskilt bra stöd. Stödjer man generaorn med handen blir den mycket mer stabil, så jag funderade genast på om det vore en idé att sätta dit ett stag som stöttar. Men om orsaken är något annat är det ju bara dumt. En tanke är att remmen kan vara gammal och det kan skapa obalans. Nån som vet? Fler frågor om AQ170: Hur ser man vilken modell det är? 170A,B,C,D... Tacksam för om nån kunnig på AQ 170 skriver en rad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har haft VP 170 i båt o B30 i ett par bilar ,men är ej expert på dessa,det finns nog andra som kan mer,,men jag tror nog att din infästning av generatorn bör stabiliseras,det brukar vara en bult ,,nertill o ett stag övertill som låser den i spännt läge,sen drar man åt den nedre bulten,,1/2tum whitwort eller unc kanske 100mm lång,,,men stadigt ska det vara,, Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej plåtkonsoll säger du generatorn ska ju sitta ihop med motorn och sitter ofta med 2 st bultar en där nere och en där uppe som du spänner med :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer att det är en skruv upptill och en nedtill. Generatorn sitter faktiskt inte direkt på blocket utan i konsoll av en rätt så tjock plåt nära motorblocket. upptill är ett spår där den övre bulten löper för justering. Nedtill sitter generatorn fast i en bult som går genom framkant och bakkant på generatorn. Se bild.

post-10156-1394234413,9898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...