Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Olleman82

Köpte beg gummibåt plus motor igår. Idag vatten i drevoljan

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Om det fanns ett VM i dåliga affärer tror jag att jag skulle ligga bra till för guldmedaljen...

 

Köpte en riktigt fin och välvårdad gummibåt igår till stora båten tillsammans med en Suzuki DF6 från 2008. Mycket lite körd och knappt använd sedan 2012 enligt säljaren. Han sa också att han nog inte bytt olja sedan 2011-2012 så jag tänkte att jag grundar med att byta både motorolja och växelolja så har jag gjort vad jag kan för att den ska hålla ett bra tag till. Men det var ju vatten  i den gamla oljan. Mjölkigt grå/grön och fräser när man värmer på en sked med tändare.

 

Vad gör jag nu då? Faktum är att jag redan kontaktat säljaren som kan erbjuda sig att låta köpet gå tillbaka om det visar sig bli vilka astronomiska summor som helst. Han bekostar också en en lagning upp till någon form av gräns. I gengäld vill jag gärna försöka hålla kostnaden nere så jag funderar på om jag skulle få tag på nya oljepluggspackningar, byta olja och köra en stund för att se vad som händer. Har jag tur räcker det och har jag otur antar jag att det är packboxen som återstår vilket säljare också var inne på. 

 

Tips och kommentarer på hur jag går vidare. Är det värt att försöka byta packbox själv? Vad kan det rimligtvis kosta att byta på verkstan? Jag är inte direkt mekvan men det här känns ju som ett bra träningsobjekt istället för att mitt Bravo3 drev...

 

Just det ja, en sak till: Oljepluggspackningarna kan jag inte få tag på några lokalt. Går det att åka till ett företag som jobbar med packningar av diverse slag (har en jättebra lokalt) och be att få något identiskt eller är det något speciellt med den här typen av packningar som gör att det måste vara original?

 

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan lätt trycktesta underhuset. Har du en sån där liten handpump för att pumpa in ny olja? Töm oljan, anslut slangen men ta loss pumpen. Ta istället en gammal bilventil (skar ut en från ett cykeldäck) och trä slangen över den. Sen kan man pumpa ipp ett tryck och se var det pyser. På min 5hk utombordare motsvarade 1-2 pumpningar en bars övertryck, mer ska det inte behöva klara.

 

jag har två underhus till min motor (ett reserv med trasig drivaxel), i båda läckte det runt propelleraxeln. Är det den packningen du menar? Sök i så fall på ”outboard remove oil seal without special tools”  så hittar du lite tips. Jag ska försöka ta ut den med två plåtskruvar, det har jag gjort på en annan grej en gång.

 

Men jag tror du ska göra en deal om rabatt med säljaren först. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev AndW:

Du kan lätt trycktesta underhuset. Har du en sån där liten handpump för att pumpa in ny olja? Töm oljan, anslut slangen men ta loss pumpen. Ta istället en gammal bilventil (skar ut en från ett cykeldäck) och trä slangen över den. Sen kan man pumpa ipp ett tryck och se var det pyser. På min 5hk utombordare motsvarade 1-2 pumpningar en bars övertryck, mer ska det inte behöva klara.

Du skall inte trycksätta underhuset utan skapa undertryck. Det är ju vatten som runnit in och inte oljan som runnit ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så rätt så men den ska tåla båda och. På båda min underhus var det väldigt tydligt läckage. 20 kr för en cykelslang är billigare än 500 för en vakumprovare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev AndW:

Du kan lätt trycktesta underhuset. Har du en sån där liten handpump för att pumpa in ny olja? Töm oljan, anslut slangen men ta loss pumpen. Ta istället en gammal bilventil (skar ut en från ett cykeldäck) och trä slangen över den. Sen kan man pumpa ipp ett tryck och se var det pyser. På min 5hk utombordare motsvarade 1-2 pumpningar en bars övertryck, mer ska det inte behöva klara.

 

jag har två underhus till min motor (ett reserv med trasig drivaxel), i båda läckte det runt propelleraxeln. Är det den packningen du menar? Sök i så fall på ”outboard remove oil seal without special tools”  så hittar du lite tips. Jag ska försöka ta ut den med två plåtskruvar, det har jag gjort på en annan grej en gång.

 

Men jag tror du ska göra en deal om rabatt med säljaren först. 

Himla bra tips! Tyvärr har jag ingen  sån pump kvar. De har en förmåga att börja läcka  när man (jag) pumpar in 3l olja i bravo3 drevet så jag har börjat se dom som engångsprylar. Kostar ju 70kr på biltema och lär ju cars billigare än att åka till en marina.

 

Är det möjligt att det läcker vid oljepluggarna och att det behövs nya packningar  bara eller är det högst osannolikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men nu då... 

 

Vad kostar en packning till en plugg? Hänger köpet på detta, så passa dig för att starta motorn. Innebär att du måste tanka. 

 

Köp en hel sats på Biltema vet jag. Då har du hela livet ut. 

Tror de har fibertätningar.

Deras o-ringar håller bara ett år. 

Är det O-ring, så köp på t ex Momentum. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Hybro:

Men nu då... 

 

Vad kostar en packning till en plugg? Hänger köpet på detta, så passa dig för att starta motorn. Innebär att du måste tanka. 

 

Köp en hel sats på Biltema vet jag. Då har du hela livet ut. 

Tror de har fibertätningar.

Deras o-ringar håller bara ett år. 

Är det O-ring, så köp på t ex Momentum. 

 

Det var som sagt mer en fråga om att jag inte får tag på det lokalt och gärna snabbt vill komma vidare.

 

Hittade faktiskt en gammal pump och det var ju ändå bara slang med koppling som behövdes.  Resultatet var dock lite nedslående, tror jag iaf. Det pyser ut och kommer också lite olja i de små slitsarna som är undertill på kavitationsplattan (kylvattenintaget?) rakt ovanför propellern.  Rätt obra misstänker jag?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

Om det fanns ett VM i dåliga affärer tror jag att jag skulle ligga bra till för guldmedaljen...

 

Köpte en riktigt fin och välvårdad gummibåt igår till stora båten tillsammans med en Suzuki DF6 från 2008. Mycket lite körd och knappt använd sedan 2012 enligt säljaren. Han sa också att han nog inte bytt olja sedan 2011-2012 så jag tänkte att jag grundar med att byta både motorolja och växelolja så har jag gjort vad jag kan för att den ska hålla ett bra tag till. Men det var ju vatten  i den gamla oljan. Mjölkigt grå/grön och fräser när man värmer på en sked med tändare.

 

Vad gör jag nu då? Faktum är att jag redan kontaktat säljaren som kan erbjuda sig att låta köpet gå tillbaka om det visar sig bli vilka astronomiska summor som helst. Han bekostar också en en lagning upp till någon form av gräns. I gengäld vill jag gärna försöka hålla kostnaden nere så jag funderar på om jag skulle få tag på nya oljepluggspackningar, byta olja och köra en stund för att se vad som händer. Har jag tur räcker det och har jag otur antar jag att det är packboxen som återstår vilket säljare också var inne på. 

 

Tips och kommentarer på hur jag går vidare. Är det värt att försöka byta packbox själv? Vad kan det rimligtvis kosta att byta på verkstan? Jag är inte direkt mekvan men det här känns ju som ett bra träningsobjekt istället för att mitt Bravo3 drev...

 

Just det ja, en sak till: Oljepluggspackningarna kan jag inte få tag på några lokalt. Går det att åka till ett företag som jobbar med packningar av diverse slag (har en jättebra lokalt) och be att få något identiskt eller är det något speciellt med den här typen av packningar som gör att det måste vara original?

 

 

Samma sak hände mig, Mercury 4 hk -06. Slutade med att jag mosade sönder ett lager. Nya lager och packboxar samt renoveringssats drev beställt via Marinshopen i Älvsjö, skickar på postförskott. 

 

Problemet var för mig att killen som sålde motorn sa att den hade stått i ett par år. Den övre packboxen hade torkat så sjövattnet gick in under impellern.

 

Renoveringssats drev, alla lager (3st), packboxar (3st), oring, impellersats och några packningar gick på 960kr inklusive moms och frakt.

Där har du några riktlinjer på vad materialet kan kosta.

 

Får ro i helgen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Samma sak hände mig, Mercury 4 hk -06. Slutade med att jag mosade sönder ett lager. Nya lager och packboxar samt renoveringssats drev beställt via Marinshopen i Älvsjö, skickar på postförskott. 

 

Problemet var för mig att killen som sålde motorn sa att den hade stått i ett par år. Den övre packboxen hade torkat så sjövattnet gick in under impellern.

 

Renoveringssats drev, alla lager (3st), packboxar (3st), oring, impellersats och några packningar gick på 960kr inklusive moms och frakt.

Där har du några riktlinjer på vad materialet kan kosta.

 

Får ro i helgen...

 Du kan ju det här med att meka till skillnad från mig.   Vill egentligen lära mig men vet knappt vart jag ska börja.... har du lyckats hitta en verkstadsmanual?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det läcker där jag beskrev ovan,  är det övre packbox då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en packningssats till din motor och packa om hela underhuset så är ju allt fixat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tidpunkten på året är fel för att lära sig meka. 

 

Men...har du möjlighet att lyfta ur drevet när motorn stannats på jollen? Du skulle ju kunna ta rabatt på motorn, låt drevet vra som det är i sommar, byt olja flera gånger under sommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visar sig att vi har en suzuki certad mekaniker i staden där jag bor. "Jag är ledsen men jag kan inte hjälpa dig förrän på måndag" sa han :) Jag som är van vid att man får vara glad om man får hjälp med stora båten innan säsongen är över!

 

Verkar inte bli så fasligt dyrt heller så blir nog bra det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

 Du kan ju det här med att meka till skillnad från mig.   Vill egentligen lära mig men vet knappt vart jag ska börja.... har du lyckats hitta en verkstadsmanual?

Mercurydelar.se. Med du har en Suzuki, Google på motornummer och skriv även sprängskiss. Inte svårt att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

När det läcker där jag beskrev ovan,  är det övre packbox då eller?

Troligtvis, men man måste ta isär för att ge en 100% diagnos. Skulle inte köra vidare med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om försäljaren är med på det kan ni ju dela på kostnaden. Annars kanske det är ett fynd även inklusive kostnad. Motron blir nog i bättre skick än genomsnittlig motor med ännu icke uppenbara problem på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har hittat vart delarna sitter men vågar inte ge mig på det där själv. Såg några videos på youtube och det verkar krävas lite slag med hammare osv för att få bort grejerna. Sådant slutar oftast med att jag har sönder något. Framförallt nu när säljaren verkar ta kosten så är det ju bättre att få det gjort av någon som kan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Olleman82:

Du kan ju det här med att meka till skillnad från mig.

Alltså, att kunna meka är nog en bra investering för din del ;)

Så himla märkvärdigt är det inte om man tar det lite lugnt och frågar om man kör fast.

Jag lärde en revisor byta impeller. Hans kommentar var att han inte trodde det var så enkelt. Gissa om han blev stolt. Odräglig enligt frun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du bor så långt bort ifrån mig. Hade tagit med mig några öl efter du pussat barn och fru godnatt och tvingat dig att ta isär med lite guide och glada tillrop.

Ge inte upp. Testa, utan det så lär du dig aldrig att meka. Behövs inga speciella verktyg för att slå i och ur lager samt packboxar.

Ta lite bilder och lägg upp så kommer VI på forumet att hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket och en guidning irl hade varit guld värd! Får kanske flytta:)

Just denna gång känns det värt det för att bara få det fixat snabbt när jag får hjälp med betalningen.

 

@bhemac du har så rätt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-13 vid 19:53 skrev Olleman82:

Om det fanns ett VM i dåliga affärer tror jag att jag skulle ligga bra till för guldmedaljen...

 

Tyvärr, en av världens svåraste tävlingar att vinna.......😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-13 vid 19:53 skrev Olleman82:

Om det fanns ett VM i dåliga affärer tror jag att jag skulle ligga bra till för guldmedaljen..

Vi får väl se...

Jag hjälpte min dotter att köpa sin första bil för några år sedan, en 17 år gammal Seat som bara gått 9000 mil. Hel och ren både invändiht, utvändigt, undertill och runt motorn. 17 000:- kronor med rätt nya däck, vinterdäck, mm. Perfekt förstabil!

 

Vi skiljs åt för att hämta lite kläder etc. och ska träffas vid båten. Vi har båda sådär 10 minuter hem och ska bara plocka upp varsin färdigpackad väska.

 

Efter 12 minuter ringer telefonen. Pappa, bilen startar inte...

Vi ägnade nog en timme åt bilen, men den var död.

17 000:- kronor för 10 minuters bilkörning är rätt dyrt så jag tycker min dotter borde vinna. Dessutom borde jag få stilpoäng eftersom jag hjälpte henne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha, jag tror jag hittat felet iaf :) Tog av underhuset för att lämna in det och samtliga bultar till impellerhuset/locket var AV! Dessa verkar ju vara gängade underifrån enligt sprängskissen så jag hoppas att dessa bara går att byta.

 

Eftersom alla är av får man väl ändå anta att detta har med rost att göra? Det är totalrostigt runt snittytorna och att någon skulle dra av samtliga bultar och sedan återmontera låter ju smått galet. Så dålig på mekande är nog inte ens jag så att jag drar av 4 bultar på varandra i följd :=) Samtliga bultar kom  också med när jag började veva med handen i överhuset (locket hängde kvar där).

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...