fundi 0 Postad 13 Juni , 2019 (redigerade) Har en Compis 28 med (sannolikt) originalmotorn kvar. Problem uppstod när propellern plötsligt inte ville vara med. Det är tur att det finns segel. Närmare undersökning visade att den klämkoppling som förbinder propelleraxeln med utgående axel från motorn hade gått isär. Se bild. Trots idogt googlande och ringande till marina experter kan jag inte få tag i någon information om denna typ av klämkoppling, tex namn, hur är den tänkt att klämmas ihop, finns någon form av säkring för att undvika just vad som hände etc? Tacksam om någon kan berätta något om kopplingen ifråga. Redigerad 13 Juni , 2019 av fundi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 13 Juni , 2019 Ser inte det där ut som ett trycklager, typ aquadrive? Typ: https://www.rodahl.se/aquadrive---trycklagersystem ---- Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fundi 0 Postad 13 Juni , 2019 Tack för detta tips. Håller med om att Aquadrives tyckkoppling ser ut som min installation, dvs den del som sitter mot backslaget. Har kontaktad Rodahl och avvaktar svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Juni , 2019 Välkommen till forumet! Har fixat till ditt länkade foto och numrerat detaljerna. Blir ofta lättare att diskutera vad foton föreställer på det viset har jag märkt? Så här tolkar jag bilden... 1. Här kan en lång spak fästas för back-neutral-fram. 2. Här kan motorn bekvämt lossas för urmontage. 3. Troligen en kardanknut under gummibälgen. 4. Vete katten, tycks ha gängor? 5. En stödlagerbock? (Gissningsvis enbart ett radiallager, det är inte meningen att dess bultar skall ta upp prop.axelns axiella kraft p.g.a. propellerns arbete fram/back? Typiskt Albins gröna motorfärg, kanske satt en albinmotor tidigare i båten? 6. Vete katten, påminner om ett radiallagers yttre ring som glidit ur lagerbocken? 7. Det vi ser är kölsvinet i den smala spalten? 8. Vete katten? Om 6:an skulle vara ett radiallagers yttre ring så kanske 8:an är dess inre? (Men det stämmer inte, själva rullbanan för kulorna borde synas?) 9. Det svarta strecket, är det en fördjupning i ring 8 eller bara nån reflexskugga? 10. Alldeles till höger om nollan syns nåt som månne är ett spår för `huggmejsel´? (Om prytteln alls har gängor så kan man lossa/skruva åt med försiktiga vinkelslag.) 11. Ser ut som slitagemärken, något åtklämt tycks ha snurrat? 12. Propelleraxel. Gärna fler tolkningar och gärna fler foton och/eller förklaringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fundi 0 Postad 13 Juni , 2019 Tack för denna intressanta redogörelse. Återkommer med mina funderingar i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 14 Juni , 2019 Vill du ha bra support kring dessa lösningar så kontakta Patrik Dahlgren på Arken teknik. Jag har fått bra support av honom kring den här typen av lösningar/problem. http://www.arkenteknik.se/ patrik@arkenteknik.se Jag har ingen koppling till dem, mer än att jag fått bra hjälp. ---- Jonas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fundi 0 Postad 14 Juni , 2019 Efter att ha haft kontakt med Rodahl i Lidköping kan vi konstatera att min koppling är en gammal variant av Aquadrive som tämligen ovanlig. Rodahl ser inga problem med att medelst en haknyckel skruva isär kopplingen, kolla för ev repor etc, trycka tillbaka den delbara hylsan i den större hylsan och skruva ihop anordningen som via sitt koniska utförande skall bilda ett hållbart förband. Tack för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scatterwarp 0 Postad 26 April , 2020 Lånar tråden lite. Har precis samma koppling men mitt problem är att få isär den så att jag kan ta ut axeln. Kan inte se något givet sätt att få ut klämkopplingsringen 8 ur 6 efter att ha tagit bort muttern 10 (från Thomas-1s numrering ovan). Axeln sitter som berget. Något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fundi 0 Postad 27 April , 2020 I mitt fall var det enkelt att separera propelleraxel och koppling från utgående transmission - det fixade sig självt :-) För att få tillbaka "förbandet" köpte jag en haknyckel (Svedol) och skruvade "hakbrickan" ur den delbara inre ringen genom att hålla fast densamma. Du måste då lyfta upp låstaggarna och säkra att den yttre ringen (6) är fast meddelst tex rörtång (med lämpligt skydd) eller dylikt och skruva ur hakbrickan. Sedan bör du kunna dra isär kopplingen ifråga. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scatterwarp 0 Postad 1 Maj , 2020 Tyvärr är det inget som lossnar när muttern (antar att det är ”hakbrickan”) är bortskruvad. Så jag funderar på hur klämkopplingen fungerar. Är det den gängade hylsan (där muttern 10 skruvas och som jag antar är det du kallar ”inre ringen”) som är konad och som då kläms mellan axel och 8 när muttern drar gängad hylsa (med axel) bakåt vid åtdragning? I så fall borde man försöka få hylsa (och axel) att tryckas framåt efter att man lossat muttern några varv för minska klämfunktionen och sedan få ut 8 ur 6. Har svårt för att se hur klämfunktionen annars skulle fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser