Bryggseglaren2 0 Postad 12 Juni , 2019 Hej har en Maxum 3000 en daycruiser med dubbelmontage mercruiser 5,7 bytta utbytesblock för 1 år sedan. Har haft båten i sjön i vinter med uppvärmt motorrum hela vintern. När jag kommer på våren startar ena motorn utan problem. Den andra får jag inte att slå till startmotorn äns. Jag skall ändå byta kam på den motorn så jag börjar meka . När jag tar bort föegasaren ser jag vatten ända upp i insuget. Tar ut stiften där rinner det ut vatten. Jag har nu tagit av ena toppen och ser lite rostvatten på kolvarna. Cylinderloppen är rätt fina lite små rostangrepp. Tror motorn har klarat sig , den går runt. Skall ta kompprov. Men frågan är. På något sätt har det kommit in vatten bakvägen hur kan det ha gjort det? Vad kan jag göra för att det inte skall hända igen ? Har aldrig hört talas om liknande problem. Båten har stått inbackad med dreven nere mot en farled i vinter. Någon som har något förslag på vad som hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 12 Juni , 2019 Har du kollat om växelhus och drev sitter kvar annars kanske det är där det kommer in vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 13 Juni , 2019 var hela motorn inkl oljetråget mm fullt med vatten eller höll det sig till topplocken och insugsröret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggseglaren2 0 Postad 13 Juni , 2019 Tack för hjälp med förslag. Ja drevet sitter kvar skall kolla en extra gång i morgon. Jag har inte tappat ut oljan ännu kollar det till helgen. Tog för givet att vattnet hade runnit hela vägen ner i trået. Skall titta noga när jag tappar ut oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggseglaren2 0 Postad 14 Juni , 2019 Hejsan nu har jag varit och tappat ur oljan. Det var fullt av klar genomskinligt vatten i oljetråget. Hur kan det komma sig ? Hur har vattnet tagis sig in i motorn? Passade samtidigt på att öppna avtappningskranen. Där rann det ut grön glykol som jag hälde i motorn när jag konserverade den inför vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 Juni , 2019 har du spolat ur kylsystemet med slang på nåt sätt i höstas, innan du slog i glykolen, jag antar att motorerna är sjövattenkylda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggseglaren2 0 Postad 14 Juni , 2019 Hej ja motorerna är sjövattenkylda. Nej har inte spolat ur motorerna. Så där kan inte vattnet kommit in. Jag tappade ur blocken och avgaslimporna sedan tog jag bort termostaten och fylde upp motorerna med glykol. Sen satte jag in en frostvakt under varge motor. Så motorrummet har hållit ca 10 grader hela vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 15 Juni , 2019 Du hade vatten ända upp till förgasaren men det har inte runnit över den. var vattennivån i motorn ungefär i linje med vattennivån utanför båten? Tänker att om vattnet på nåt sätt fyllts på från havet så stiger det inte över vattenlinjenivån utan stoppar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggseglaren2 0 Postad 15 Juni , 2019 Jag kan kolla vart vattenlinjen är på insidan i motorrummet och se om jag blir något klokare på det. Men det är garanterat inte så högt som till förgasaren och tändstiftshålen där det rann ut vatten. Provtryckte en av mina rätt nya aluminiums avgaslimpor idag. Den var tät. Allt är ett mysterium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggseglaren2 0 Postad 16 Juni , 2019 Ingen som har något förslag på hur vatten har kommit in i ena motorn?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 16 Juni , 2019 13 timmar sedan skrev Bryggseglaren2: Ingen som har något förslag på hur vatten har kommit in i ena motorn?? En misstänkt felkälla kan vara vacuumventilen som ska bryta hävertverkan när motorn stängs av. Felaktig ventil kan innebära att vatten strömmar bakvägen via avgasutsläppet o in i cylindrarna. Det kräver att båten ligger i sjön för att detta ska inträffa. Eller att du klantat till det när du vinterkonserverade (t.ex. slang med vattentryck ansluten till vattenintaget o då kan det gå snett trots fungerande vacuumventil). Lite utförligare beskrivning av arbetsgången vid upptagning o konservering kan kanske trigga svarsfrekvensen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perraiskogen 1 Postad 18 Juni , 2019 Du kan inte haft påhälsning av någon/några som fyllt motorn med vatten för att jävlas?? Ligger den i söt/saltvatten? Kolla om du har likvärdigt vatten i motorn, så du vet att det kommer utifrån. Bara en tanke.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 18 Juni , 2019 10 timmar sedan skrev perraiskogen: Du kan inte haft påhälsning av någon/några som fyllt motorn med vatten för att jävlas?? Ligger den i söt/saltvatten? Kolla om du har likvärdigt vatten i motorn, så du vet att det kommer utifrån. Bara en tanke.. Vilket jobb dom lymlarna måste ha lagt ned på att fylla motorn med flytande vätska isåfall. Har aldrig hört att någon har gjort så mot någon annan förutom vid svensexa eller vid utmätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggseglaren2 0 Postad 22 Juni , 2019 Hej nu börjar jag misstänka att vattnet i ena motorn beror på att jag backat in båten mellan ybommarna . (För att ha lättare i vintras att komma av och på båten) En farled ligger utanför bryggorna. Sedan har jag förtöjt för tight så båten inte har kunnat guppat upp tillräckligt när svallen kom. Att det bara var ena motorn beror nog på någon defekt backventil någonstans gissar jag. Vet ej var backventilen sitter men fick förslage här på forumet. Nu skall jag montera ihop det sista och provköra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser