zumpen 2 Postad 12 Juni , 2005 Förlåt om jag kanske har värdens dummaste fråga här nu! jag vill ha en diesel i min båt och jag har en planande båt med B30 Penta i nu.. jag har fått erbjudande att få jobbet att byta motor kostnadsfritt utav säljaren om jag fixar en ny motor! men om jag ska hitta en som kan får min 23 fots stora båt att plana så kostar väl motorn 100.000 typ =( men då till dumma frågan?? är jag dum om jag funderar på att sätta i en typ 50 hästars diesel i båten och bara cruisa i 7-10 knop?? snälla säg din åsikt! jag kan tänka mig att köra runt så iallafall!! mysigt o billigt i drift ju!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 12 Juni , 2005 Mitt råd är att skaffa en annan båtmodell om du vill köra billigt i 7-10kn en icke planande båt som går stadigt och rakt i den farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 Juni , 2005 Hej håller med föregående talare nog lika bra att köpa en snipa istället och jag tror att din båt får sämmre andrahans värde om du sätter in en sån motor i sån båt.det är skönt att åka sakta ibland men det kan vara skönt att kunna gasa på ibland om oväder nalkas i närheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 12 Juni , 2005 Jo jag har förstått detta.. jag får tänka om.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 12 Juni , 2005 Hej Det är nog så att alla båtar har sitt sätt din båt är inte gjord enbart för dessa låga farter,,det kommer helt klart att dra ner värdet,,en diesel rova som motsvarar vad b30 motorn ger kan nog kännas dyrt,men det är nog i detta fall vettigt,,tycker jag,,men vad är det för fel på den motor du har?om den går som de brukar,,riktigt bra,,vad gör då bränslekostnaden för skillnad,,om man slår ut det på några år? En flång ny diesel på ca:170hk,går naturligtvis mycket billigare,o höjer båtens värde,,men står det i förhållande till vad du tycker det är värt? Nåja,,ha en skön sommar. Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 14 Juni , 2005 Det är så att det funkar inte som det ska alls just nu.. med den B30 Pentan som sitter i gör båten 12 knop och går ej upp i planing.. hahah inte så friskt va Men jag har inte betalt båten än så det är upp till säljaren att fixa detta.. men han hade som förslag att om det skulle vara det att motorn är slut eller nåt så betalar han arbeta och en del på motorn vid byte.. o då blir det en Diesel såklart! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 14 Juni , 2005 Det finns flera firmor som säljer marinkonverterade och renoverade bilmotorer billigt, kan det vara något? http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?kid=4&aid=21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Juni , 2005 Har du drev så måste den nya motorn passa på/för ditt drev :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser