Strmbrg 8 Postad 10 Juni , 2019 (redigerade) Kan någon förklara varför kylvattnet ska tas in via drevet, upp genom detta, ut via en stos, in i en specialkrökt slang och sedan via en lång inre slang vidare till impellerpumpen? (Volvo Penta) Varför inte ta in vattnet direkt via en bottengenomföring istället? Den enda möjliga nackdelen som jag kommer på är att intaget hamnar högre än om det sitter i drevets underdel och vad det nu kan innebära. Redigerad 10 Juni , 2019 av Strmbrg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 10 Juni , 2019 Hej. De första drevmotorerna hade kylvattenintag genom bottenventil. För att förenkla installationen gjorde man intag genom drevet. Du kan naturligtvis göra ett bottenintag och plugga det andra intaget. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juni , 2019 Jag kunde inte se någon anledning till att ta in genom drevet så jag har flyttat det till en vanlig genomföring dessutom med en trevägsventil för underlätta vinterkonserveringen. Nu kan stänga intaget utan att ligga på mage över motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 11 Juni , 2019 På en del drevtyper så kyls oljan i drevet av vattnet som flödar genom det. Då kan det vara en dålig idé att helt plugga det intaget. På tex Alpha One måste man ha kvar impellerpumpen i drevet även om man moterar ett separat kylvattenintag. Däremot så kan man ta bort slangen mellan drev och sköld och plugga hålet i skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik787 0 Postad 11 Juni , 2019 Jag har en pick-up på min båt. Tycker att det är mycket smartare. Har även en drev dusch för att kyla drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 11 Juni , 2019 Som även Bhemac ha skrivit här det går lika bra att ta in vattnet genom en vanlig bottenventil. Jag monterade också en trevägsventil. Det förenklar vinterkonserveringen. Jag är hitills nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 11 Juni , 2019 Som nämnts är kylning av drevet en faktor. För oss som kör året runt, och således en del i is, gör den korta höjdskillnaden mellan botten- och drevintag mycket stor skillnad för hur snabbt intaget (först och främst filtret) sätter igen. På snabba båtar kan det vara lurigt att få intaget på rätt ställe. Drevet garanterar (nåja) att det finns god tillgång till vatten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Juni , 2019 7 minuter sedan skrev firefish: Som nämnts är kylning av drevet en faktor. För oss som kör året runt, och således en del i is, gör den korta höjdskillnaden mellan botten- och drevintag mycket stor skillnad för hur snabbt intaget (först och främst filtret) sätter igen. På snabba båtar kan det vara lurigt att få intaget på rätt ställe. Drevet garanterar (nåja) att det finns god tillgång till vatten. Ja, det finns mer än en anledning att hämta vatten där nere... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2019 Det finns olika drev, i mitt fall är det ett segelbåtsdrev och en motor på 28 hkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 (redigerade) Jag planerar att göra ett experiment. Syftet är att - på ett enkelt sätt - undersöka om mitt kylningsproblem vid planing orsakas av någonting mellan impellerpump och drevets vattenintag, dvs där det är besvärligt att kolla med båten kvar i vattnet. Drevet är för övrigt VP290. 1 Fixera på ett stabilt sätt ett lodrät metallrör mot badplattformens infästningar mot akterspegeln. (Jag tänker använda ett aluminiumrör med ytterdiameter 30mm.) 2 Rörets nedre ände skall vara på ungefär samma vattendjup som drevets vattenintag. 3 Anslut en lämplig slang mot rörets övre ände. 4 Led in slangen genom en befintlig håltagning i akterspegeln. (I mitt fall utloppet från motorrummets elektriska dräneringspump.) 5 Anslut slangen till impellerpumpen. Redigerad 12 Juni , 2019 av Strmbrg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 12 Juni , 2019 Tänker du dig att göra det under gång? Då får du dynamiska effekter som både kan trycka och suga vatten in/ur röret på ett sätt som inte är jämförligt med drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 Ja, jag tänker prova. Har svårt att se varför ett rör med undervattensmynningen på samma djup som drevets intag skulle innebära något sådant problem. Ett ”rör” inuti drevet eller ett rör vid sidan om drevet, bör väl inte vara någon skillnad i det avseendet. Drevets kanalisation är ju helt passiv i ett VP290. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2019 Vad du får för tryck eller sug i röret beror på hur mynningen är riktad, framåt, bakåt eller rakt ner. Framåtriktad kan för en snabb båt ge för mycket tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 Jag ska ha röret lodrätt. Om jag kapar intagsänden 45 grader, så kan detta eventuella problem lätt minimeras medelst vridning av röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Juni , 2019 Ideen är väl inte helt fel. Borde ge svar på slangproblem eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 Det kommer dock inte att vara 32mm (invändig) vattenledning hela vägen fram till pumpens stos. Det lodräta röret är 26mm invändigt och genomföringen i akterspegeln är 20mm invändigt. Men, man kan ju inte få allt - om man vill slippa att borra i akterspegeln samt hålla sig till de alu-rör som finns på Bauhaus... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 (redigerade) Förmodligen behöver man fylla på med vatten i slangen innan start. Redigerad 12 Juni , 2019 av Strmbrg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2019 6 minuter sedan skrev Strmbrg: Förmodligen behöver man fylla på med vatten i slangen innan start. Det borde pumpen kunna suga upp. -- Prova med lite mindre vinkel än 45°, du kommer att få bra tryck i röret ändå. Men, om du drar av motorn i planning riskerar du få så mycket tryck att avgaserna inte hinner hålla undan vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 Om det fungerar kylmässigt, så blir det säkert ett annat bekymmer: En våldsam resonans i aluminuimröret då det utsätts för vattentrycket av båtens fart. "Det återstår att se", som Carl Bildt brukar säga när han inte har en aning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Juni , 2019 Alla skarvar måste vara absolut täta, skarven mot alu-röret ser lite suspekt ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 Jag ska gå igenom hela skiten innan provkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juni , 2019 Kan vara smrt att test med bara röret för att se vilket tryck det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 12 Juni , 2019 Det kommer kanske att börja svänga våldsamt, som en vettskrämd stämgaffel, då merparten av det meterlånga röret befinner sig ostagat under den nedre infästningen. Å andra sidan, är det ett styvt rör med hyfsat tjockt gods. Inte mycket flex när jag stod och bände på det inne på Bauhaus. ("Ööh! Du me' röre'!! Ge fan i å stå å stampa på våra grejer, va!") Arean mot vattenströmmen i förhållande till styvheten ger mig nog ändå hyfsat höga förhoppningar om att just den saken inte blir ett bekymmer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 14 Juni , 2019 Tja. Det fungerade - åtminstone lika bra eller dåligt som att ta vattnet den ordinarie vägen. Samma tendens till att närma sig 100 grader vid planing som tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Juni , 2019 Ja då har du ju uteslutit ett enklare fel. Synd, för nu har du felet efter eller i pumpen. Man kunde ju hoppats på att felet låg i drevslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strmbrg 8 Postad 14 Juni , 2019 Sammanfattning Symptom och beteende: Stabil låg temperatur i deplacementfart Temperatur stigande mot 100 grader efter en halvminut i planingsfart Temperatur nere på stabil låg nivå någon halvminut efter återgång till deplacementfart Ingen olja i glykolvattnet Ingen glykol (missfärgning) i oljan Motorkraft god - snabbt upp i planing Åtgärder: Termostat bytt Impellerpump med högre kapacitet provad (med fabriksmonterad impeller) Förbikoppling av drevintag provat Värmeväxlarkanaler mekaniskt rensade (det var minimalt med skräp i dem) Täthet mellan sjö- och cirkulationsvatten i värmeväxlare säkerställd medelst provtryckning Cirkulationspump kollad (skovelhjulet slirar ej på axeln och ser helt ut) Rem bytt och spänd Knän och limpor demonterade och genomgångna så gott det går (inkluderat rensning och uppfilning av rillorna i knäslutet) Slangar kollade Läckagefrihet säkerställd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juni , 2019 Usch det låter tråkigt! Det du kan göra om du inte redan gjort det är att mäta temperatur före resp efter värmeväxlaren. Enklast med en IR-termometer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser