Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Strmbrg

Varför ta in kylvatten via drevet egentligen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kan någon förklara varför kylvattnet ska tas in via drevet, upp genom detta, ut via en stos, in i en specialkrökt slang och sedan via en lång inre slang vidare till impellerpumpen? (Volvo Penta)

Varför inte ta in vattnet direkt via en bottengenomföring istället? 

Den enda möjliga nackdelen som jag kommer på är att intaget hamnar högre än om det sitter i drevets underdel och vad det nu kan innebära.

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

De första drevmotorerna hade kylvattenintag genom bottenventil. För att förenkla installationen gjorde man intag genom drevet. Du kan naturligtvis göra ett bottenintag och plugga det andra intaget.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte se någon anledning till att ta in genom drevet så jag har flyttat det till en vanlig genomföring dessutom med en trevägsventil för underlätta vinterkonserveringen.

Nu kan stänga intaget utan att ligga på mage över motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en del drevtyper så kyls oljan i drevet av vattnet som flödar genom det. Då kan det vara en dålig idé att helt plugga det intaget.

 

På tex Alpha One måste man ha kvar impellerpumpen i drevet även om man moterar ett separat kylvattenintag. Däremot så kan man ta bort slangen mellan drev och sköld och plugga hålet i skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en pick-up på min båt. Tycker att det är mycket smartare. Har även en drev dusch för att kyla drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som även Bhemac ha skrivit här det går lika bra att ta in vattnet genom en vanlig bottenventil. Jag monterade också en trevägsventil. Det förenklar vinterkonserveringen. Jag är hitills nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts är kylning av drevet en faktor. 

För oss som kör året runt, och således en del i is, gör den korta höjdskillnaden mellan botten- och drevintag mycket stor skillnad för hur snabbt intaget (först och främst filtret) sätter igen. 

På snabba båtar kan det vara lurigt att få intaget på rätt ställe. Drevet garanterar (nåja) att det finns god tillgång till vatten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev firefish:

Som nämnts är kylning av drevet en faktor. 

För oss som kör året runt, och således en del i is, gör den korta höjdskillnaden mellan botten- och drevintag mycket stor skillnad för hur snabbt intaget (först och främst filtret) sätter igen. 

På snabba båtar kan det vara lurigt att få intaget på rätt ställe. Drevet garanterar (nåja) att det finns god tillgång till vatten. 

Ja, det finns mer än en anledning att hämta vatten där nere...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika drev, i mitt fall är det ett segelbåtsdrev och en motor på 28 hkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag planerar att göra ett experiment. Syftet är att - på ett enkelt sätt - undersöka om mitt kylningsproblem vid planing orsakas av någonting mellan impellerpump och drevets vattenintag, dvs där det är besvärligt att kolla med båten kvar i vattnet. Drevet är för övrigt VP290.

1 Fixera på ett stabilt sätt ett lodrät metallrör mot badplattformens infästningar mot akterspegeln. (Jag tänker använda ett aluminiumrör med ytterdiameter 30mm.)

2 Rörets nedre ände skall vara på ungefär samma vattendjup som drevets vattenintag.

3 Anslut en lämplig slang mot rörets övre ände.

4 Led in slangen genom en befintlig håltagning i akterspegeln. (I mitt fall utloppet från motorrummets elektriska dräneringspump.)

5 Anslut slangen till impellerpumpen.

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du dig att göra det under gång? Då får du dynamiska effekter som både kan trycka och suga vatten in/ur röret på ett sätt som inte är jämförligt med drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tänker prova.

Har svårt att se varför ett rör med undervattensmynningen på samma djup som drevets intag skulle innebära något sådant problem.

Ett ”rör” inuti drevet eller ett rör vid sidan om drevet, bör väl inte vara någon skillnad i det avseendet. Drevets kanalisation är ju helt passiv i ett VP290.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du får för tryck eller sug i röret beror på hur mynningen är riktad, framåt, bakåt eller rakt ner.

Framåtriktad kan för en snabb båt ge för mycket tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ha röret lodrätt. Om jag kapar intagsänden 45 grader, så kan detta eventuella problem lätt minimeras medelst vridning av röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ideen är väl inte helt fel. Borde ge svar på slangproblem eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer dock inte att vara 32mm (invändig) vattenledning hela vägen fram till pumpens stos.

Det lodräta röret är 26mm invändigt och genomföringen i akterspegeln är 20mm invändigt.

Men, man kan ju inte få allt - om man vill slippa att borra i akterspegeln samt hålla sig till de alu-rör som finns på Bauhaus...

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förmodligen behöver man fylla på med vatten i slangen innan start.

 

 

IMG_2104.JPG

IMG_2106.JPG

IMG_2107.JPG

IMG_2108.JPG

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Strmbrg:

Förmodligen behöver man fylla på med vatten i slangen innan start.

 

Det borde pumpen kunna suga upp.

--

Prova med lite mindre vinkel än 45°, du kommer att få bra tryck i röret ändå.

Men, om du drar av motorn i planning riskerar du få så mycket tryck att avgaserna inte hinner hålla undan vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det fungerar kylmässigt, så blir det säkert ett annat bekymmer:
En våldsam resonans i aluminuimröret då det utsätts för vattentrycket av båtens fart. 

"Det återstår att se", som Carl Bildt brukar säga när han inte har en aning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla skarvar måste vara absolut täta, skarven mot alu-röret ser lite suspekt ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå igenom hela skiten innan provkörning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara smrt att test med bara röret för att se vilket tryck det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer kanske att börja svänga våldsamt, som en vettskrämd stämgaffel, då merparten av det meterlånga röret befinner sig ostagat under den nedre infästningen.

Å andra sidan, är det ett styvt rör med hyfsat tjockt gods. Inte mycket flex när jag stod och bände på det inne på Bauhaus. ("Ööh! Du me' röre'!! Ge fan i å stå å stampa på våra grejer, va!") Arean mot vattenströmmen i förhållande till styvheten ger mig nog ändå hyfsat höga förhoppningar om att just den saken inte blir ett bekymmer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Det fungerade - åtminstone lika bra eller dåligt som att ta vattnet den ordinarie vägen. Samma tendens till att närma sig 100 grader vid planing som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har du ju uteslutit ett enklare fel. Synd, för nu har du felet efter eller i pumpen. Man kunde ju hoppats på att felet låg i drevslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning

 

Symptom och beteende:

Stabil låg temperatur i deplacementfart

Temperatur stigande mot 100 grader efter en halvminut i planingsfart 

Temperatur nere på stabil låg nivå någon halvminut efter återgång till deplacementfart

Ingen olja i glykolvattnet

Ingen glykol (missfärgning) i oljan

Motorkraft god - snabbt upp i planing

 

Åtgärder:

Termostat bytt

Impellerpump med högre kapacitet provad (med fabriksmonterad impeller)

Förbikoppling av drevintag provat

Värmeväxlarkanaler mekaniskt rensade (det var minimalt med skräp i dem)

Täthet mellan sjö- och cirkulationsvatten i värmeväxlare säkerställd medelst provtryckning

Cirkulationspump kollad (skovelhjulet slirar ej på axeln och ser helt ut)

Rem bytt och spänd

Knän och limpor demonterade och genomgångna så gott det går (inkluderat rensning och uppfilning av rillorna i knäslutet)

Slangar kollade

Läckagefrihet säkerställd

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch det låter tråkigt!

Det du kan göra om du inte redan gjort det är att mäta temperatur före resp efter värmeväxlaren. Enklast med en IR-termometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...