Los_capitanos 21 Postad 10 Juni , 2019 Som nykläckt seglings-virtuos vad för väder app(ar) samt andra appar bör jag införskaffa? Tacksam för förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 10 Juni , 2019 Efter att Windguru försvann som app gick jag över till Windfinder. Funkar OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 12 Juni , 2019 Jag har fem beroende på vad jag är ute efter: Windy (den köpta versionen) ViVa Yr DMI Vejr Kustväder 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 12 Juni , 2019 Inte app, men använd SMHI:s tjänst "Hav- och kustväder". https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader Där kan man få detaljerade prognoskartor över vindstyrka, våghöjd, strömmar och yttemperatur. Kombinera med ViVa från Sjöfartsverket (finns som app!) för observationer i realtid (tyvärr extremt glest mellan stationerna, men bättre än inget). SMHI:s väderradar finns i SMHI-appen, och ger realtidsinformation om var nederbörden är, intensiteten, och om man drar tidshandtaget så kan man bilda sig en uppfattning om riktning och fart för t ex en front eller annat regnområde på kartan. Blixtnedslag registreras också, och syns som röda plustecken i kartan. Med allt detta bör man ha så man klarar sig i kustnära vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 12 Juni , 2019 (redigerade) Väder beror på var och vad jag behöver för info. SMHI och YR i app och web - även för GRIB-filer ibland ViVa för realtidsinfo Windy i app och på web för att det är så extremt enkelt att jämför olika prognosmodeller. Windguru använde jag mycket förut. DMI, framför allt i Öresund Sejladsutsikt för bra strömfiler i Öresund. Andra bra att ha appar är väl Seapilot och/eller Navionics för att navigera. Seapilot har bra GRIB-tjänst så då får man vädret på samma ställe. Kustväder som är SSRS app kan väl också vara bra att ha men inte för att kolla väder 🙂 Redigerad 12 Juni , 2019 av JonasP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser