Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Strmbrg

Kollapstest av kylslang med avloppsrensare?

Rekommendera Poster

Nu kom jag kanske på något nytt (eller gammalt, redan påkommet).

Om man misstänker att sugslangen innan impellern inte står emot suget utan kollapsar - mer eller mindre - vid stort pumpsug/höga varv, så kan man såklart åla sig ner bredvid motorn och se efter längs hela slangens längd samtidigt som motorn är uppvarvad. Vill man dessutom undersöka styvheten i slangstumpen mellan sköld och drev (Volvo Penta), så blir det ytterligare ett skojigt arbetsmoment i serien "obekväma arbetsställningar".

Särskilt så, om båten befinner sig i vattnet...
Men om man istället använder sig av en avloppssug enligt bilden?
Lossa slangen vid impellerpumpens intag.

Håll slangänden högt så att vattnet slutar rinna ut. Fixera den helst med en lina eller spännband eller liknade.

Anslut avloppssugen (utan sugkopp) till den lossade slangen, förmodligen behövs lite vulktape som bussning och en slangklämma.

Sug till!
Nyper det innan man hunnit dra handtaget ända upp, så har man förmodligen ett problem med slang som inte klarar undertrycket.
Alternativt så är det helt igenbeckat någonstans. 
Det senare borde man kunna konstatera genom att istället för att suga, trycka handtaget nedåt. Går den rörelsen lätt så borde det tyda på dålig slangstyvhet, går även den rörelsen trögt, så har man sannolikt tvärstopp i slangsystemet.
Vad tror ni om idén?

1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sätt är bra utom dom dåliga, men om det här är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om, dock så har jag en känsla av att det tillhör dom dåliga för att utesluta slangarna från ditt problem.

Har du svårt att ta upp båten för koll av slangen mellan drev/sköld?  För ditt vaccumtest lär inte tala om om slangen har en spricka. Skulle nog säga att det är större chans att det är något strul med drev-sköldslangen än med sköld-pumpslangen 

Om du inte kan ta upp båten kanske du kan få in den på något långgrunt ställe och ha aktern in mot land, drevet uppfällt och på så sätt kolla av slangen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man specifikt kolla undertrycket så borde metoden dock funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...