B20 0 Postad 9 Juni , 2019 Har en B20 motor i min båt. Körde tanken tom ngt år sedan, sedan dess har inte motorn varit sig lik. Den går fint när man bara puttrar fram men när man drar på gasen så dör motorn. Gissar att det är ngt med bränslepumpen, har plockat isär den och membranet hade ngn liten skada på sig. Eller drog jag in skräp i motorn? Har googlat lite och hittar inte var man kan köpa en likadan med glasskål? Och undrar om glasskålen är ett vattenavskiljande filter? Om det inte är bränslepumpen vad kan det då vara? skit i förgasaren? Och vad gör jag åt skit i tanken och bensin som är från ifjol? Monterar ett vattenavskiljande bensinfilter, vet ngn vilket? Har ett cav 296 men har fått höra att motorn kanske inte orkar dra igenom det? Visst ska man tanka med 98 oktanig bensin och blanda 20 l med en dos blyersättningsmedel? Eller kan det vara ngt annat som jag inte har tänkt på? Har tänkt ge mig på att försöka rengöra tanken så att inte samma problem kan hända igen. Vet inte exakt hur man går till väga bara. Sedan undrar jag var impellern sitter och bör man byta den varje år? Och vilken olja bör jag ha i motorn? Duger det med biltemas? Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Juni , 2019 (redigerade) Troligtvis inte bränslepumpen utan skit i förgasarna. Gör rent, finns bra videos hur man gör på Youtube Tanken kan ju vara lite svårare att göra ren. men finns det en lucka så går det lättare, men här vill det till att iaktta stor försiktighet, bensinångor smäller väldigt lätt. Går tanken att lyfta ur båten så är jobbet lättare. Gjorde rent en rostfri båttank ( ca 100Liter) för många år sedan, fyllde den med varmt vatten och lite maskindiskmedel och skvalpade runt sköljde flera gånger sedan fick den stå och torka ur i flera dagar, blev klinisk ren inuti. Montera ett filter med vattenavskiljare mellan tank och bränslepump. Typ ett sådant här https://www.watski.se/Vattenavskiljningsfilter-11roU?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Filter+till+106265%2C+mercury+35-60494-1 Impellern sitter i framkant på motorn du ser var kopparrören tar vägen, nr 8 på bilden https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12783C.aspx Behöver inte bytas varje år men vill man vara säker så vart annat eller tredje. Om inte toppen är anpassad så ska blyersättning ska blandas i varje tankning, rätt mängd till antal liter soppa. funkar med 95 oktan men 98 är naturligtvis bättre Biltemas olja duger bra, men anv. mineralolja helst 20W40 Redigerad 9 Juni , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 9 Juni , 2019 En kompis här på maringuiden, Faderullan hade problem med en B20 som stannade och bråkade, dog vid gaspådrag, och hela programmet. Det visade sig sen ,efter ungefär två halva säsonger (länge i alla fall) att problemet satt i tanken. Det kom någotslags tätningsmassa i bränslet, och det fastnade i rör, filter och pumpar. Så mitt förslag är att se till att det verkligen kommer bränsle från tanken, det är lätt att förbise detta, då det kan vara skräp som far omkring i tanke, och sen täpper till stundtals. Lycka till med felsökningen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B20 0 Postad 10 Juni , 2019 Tack för jättebra svar. Så 20w 40 är rätt olja oavsett märke! Gissar att den kanske tar lite mer än 4 l. Leker med tanken att montera en extern tank och en slang med pump så kan jag ta tag i att rengöra den interna tanken i vinter då den ligger på land. Sedan luktar det lite bensin när man kör, tror att jag bör torka motorn ren och se om det är ngt läckage när man har den igång. Och att vara försiktig då som Gelis skriver att bensin är lättantändligt. Kan vara att jag inte fått tillbaks bränslepumpen tätt nog. Okej så Gelis tror också att det inte är pumpen utan skit i förgasaren. Plockade isär den förra sommaren och rengjorde med tryckluft och lacknafta, men kan mycket väl vara så att det inte gjordes korrekt. Jag tror också att förslaget att ngt igger i tanken och täpper till är värt att kolla på, tack för alla svar. hur länge håller sån där blyersättning som legat i båten? Kan den ligga 1-2 säsonger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 10 Juni , 2019 (redigerade) 21 timmar sedan skrev B20: Körde tanken tom ngt år sedan, sedan dess har inte motorn varit sig lik. Den går fint när man bara puttrar fram men när man drar på gasen så dör motorn. Då har du troligen sugit in skräp/avlagringar från tanken som har satt igen filter och förgasare. Ser inte att du därefter gjort ren förgasaren eller har ett fungerande bränslefilter med vattenavskiljare. Dina funderingar med blytillsatser tycker jag du kan lägga på is tills motorn gör vad den ska. Redigerad 10 Juni , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZinPhapa 0 Postad 10 Juni , 2019 Hej Har samma problem med en AQ115. Men det uppstår enbart vad 1000 varv och smyger man sig förbi det varvtalet går den som den ska igen. Köpte den sent förra året och ska se om det uppstår även när motorn blivit varm. Sen undrar jag om något vet en bra handbok (inplastad) för nybörjare? Vet att den finns att köpa i bokhandlen, men inte vad den heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZinPhapa 0 Postad 10 Juni , 2019 En handbok och sjöregler kanske jag skulle tillägga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser