Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
zumpen

Diesel konvertering??

Rekommendera Poster

Hejsan jag har en Joda Comet från 1978- med en Volvo B30 bensinmotor i. nu är tanken att jag skall lägga i en Diesel motor i båten och jag undrar om ni kan säga vad för slags motor jag skulle kunna tänkas att andvända mig av. den måste ju orka med båten och så.. Jätte tacksam för svar snarast! semestern närmar sig med ju stormsteg!!! Mvh/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men, varför? Du kommer aldrig få igen pengarna. En ny/bättre begagnad som orkar göra båten rättvisa min 100k. 170 är törstig, men det är många nm innan en diesel betalat sig. Om nuvarande motor är dålig/slut köp en renoverad B30 10-20k bara att lyfta i eftersom fästen, utväxling etc redan stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer låta som en jätte pessimist nu men,, Det tar tid och kostar en hel del att byta till en helt annan motor. Räkna kallt med att få byta drev, reglage, bränslesystem, el m.m Har själv gått genom denna resa då jag byte från en MD17 till en Penta 2030. Är den motor du har nu kass?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att byta av ekonomiska skäl är fel. Precis som sägs, måste motorn vara slut för att det skall vara vettigt. Man måste ha en ev försäljning i åtanke när man gör något liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

För att vara optimist har ju volvo en 6 cylindrig diesel tillverkad av VW som satt i 240 och 740. Om den passar på drevet är ju en annan femma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående ett gammal ämne om Joda Comet, så såg jag en exakt likadan båt som du har. Såg den på Björkö idag (söndag) och det stod Joda Comet den. Den var förvisso orange i skrovet, men ovandelen var vit. /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...