Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
MinbusNimbus

Dieselförbrukning, distans vs gångtimmar

Rekommendera Poster

Är man lite mottaglig för vad båten förmedlar kommer man ganska långt – en titt bakåt för att se hur svallet ser ut ger mycket information om hur mycket energi som går till spillo. Det är förvånansvärt hur få det är som förstår vikten av att släppa häckvågen när de går ned från planande fart till deplacementläge.

Samma båt som i mitt tidigare exempel drar ett tämligen präktigt svall i 8 knop om jag dragit ner farten dit. Drar jag av mer så att häcken släpper, man känner tydligt att den lyfter, så kan jag sedan öka upp till 8 utan att det blir mer än lite vågor. Lätt går hon först i dryga 6 knop.

(Tidigare bodde vi utmed en mycket trafikerad passage med 7-knopsgräns i Stockholms skärgård och antalet framför allt Buster- och Anytec-ägare som hängde i ratten för att se över nosen på båten när de körde exakt 7,00 knop går inte att räkna. Att dra av till 5,5 knop, minimera svall och förbrukning samt enbart förlora typ tre minuter för hela passagen var inget alternativ.)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev firefish:

Det är förvånansvärt hur få det är som förstår vikten av att släppa häckvågen när de går ned från planande fart till deplacementläge.

Såg detta nästan alltid på min förra hamnplats när båtarna kom var på väg in.

Konstigt att så få har den kunskapen. Även om att ha rätt gångläge. Det handlar ju om pengar.

Uttrycket, mer pengar än förstånd verkar gälla många båtägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev bhemac:

Uttrycket, mer pengar än förstånd verkar gälla många båtägare.

Många har inte pengarna heller, men räntan är låg...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev firefish:

Att dra av till 5,5 knop, minimera svall och förbrukning samt enbart förlora typ tre minuter för hela passagen var inget alternativ.)

Det är skrattretande, hur bråttom det skall vara :)

Hellre parkera i handikappruta vid affären, än att gå en bit (50 meter vardagsmotion?), och kanske få ha bilen parkerad ensam, helt utan risk för att nån skall slå en dörr i den. Min farsa hade sin ateljé ovanför ett gym, och han fascinerades av hur viktigt det var för muskelknuttarna att få bilen parkerad så nära som möjligt. Men det är ju sant, man kan ju aldrig säkert veta hälsoriskerna med motion...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...