Olten 33 Postad 9 Juni , 2019 Jag har idag en 32 fots Coronet Oceanfarer med dubbla bensin V8. Normalt så kör jag aldrig fortare än 6.5-7.5 knop då man verkligen kan njuta av båtturen och då kommer man faktiskt ganska långt för pengarna. Ponera att jag skulle vilja konvertera till eldrift. Vad skulle jag kunna sätta i och hur stor kapacitet behövs för att säga kunna köra max 10 knop d.v.s ej planande. För att bibehålla jämnvikten från två V8 samt drev och bränsletankar så får man väl rätt mycket batterikraft. Förutsättningen är fortfarande dubbla elmotorer, ej singelmontage. Skall man behålla dreven ? Vikt på två motorer och bränsle inkl diverse sidoutrustning är ju ca 1 ton och det går nog att få in minst 1,5 ton utrustning. Helst så skulle jag idag velt haft en Coronet 33 Houseboat där man kunde utnyttjat en stor takyta men dessa är få. Vad rekommenderas av motorer, batterier, laddning samt hur stor kapacitet kan jag få in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Juni , 2019 Det finns de som är bättre på att räkna på detta än vad jag är, men det som blir en stor kostnad är batterierna, och avgörande blir då hur länge/hur långt du vill kunna köra i 6,5-7,5 knop. Och hur mycket bränsle drar dina motorer i den farten idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 11 Juni , 2019 Jag frågade en färjeskeppare med eldrift om han inte var orolig för att köra slut på batterierna. "Inga problem" konstaterade han," jag kör bara lite långsammare så tar jag mig till kaj". Sen vill man nog ha vettig fart även på en elektrifierad fritidsbåt men farten kostar batterier. Det är nog svårt att räkna på antal Ah-timmar. En enkel lösning är att börja med vad man tror sig behöva och se till att ha utrymmer för att installera mer Ah-timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 11 Juni , 2019 Varför inte en hybrid? Diesel-elhybrid?? Bensin-hybrid?? Man kanske kan finna en krockad och inlöst hybridbil hos något försäkringsbolag eller bättre sorterad bilskrot. Så får den vara donator för hela drivlinan inklusive batterier och kontrollfunktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Juni , 2019 Det första man måste ha reda på är hur mycket effekt man behöver. Det kan man göra genom att mäta nuvarande bränsleförbrukning. Drev är troien ingen bra lösning, det försvinner en del effekt där. Elmotorn måste växlas ned och det gör man mest effektivt med kuggrem. Jag skulle inte vara alltför optimistisk, det är trolgen ett skrov som kräver en del effekt. Ett segelbåts skrov är mer realistiskt men det krävs en del batterikapacitet även där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 Juni , 2019 3 minuter sedan skrev bhemac: Ett segelbåts skrov är mer realistiskt men det krävs en del batterikapacitet även där. Eller snipa, eller en lång-smal deplacerande båt typ "Pettersonnare"... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser