Bolebo 0 Postad 8 Juni , 2019 (redigerade) Jag har en Parsun 15hk som det verkar som att det är ett varvskydd som går i vid 3000-3500 varv mätt med tachometer. Jag har nyss servat motorn med ny kamrem olja filter impeller och stift. Går hur bra som helst från tomgång till 3000 varv och är lättstartad. Någon som har någon idé vad det kan vara. A036758D-F5FA-47CA-B1BD-6E46E830F7F5.MOV Redigerad 8 Juni , 2019 av Bolebo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2019 Går den likadant när du har växel i ? Om ja; byt till större propeller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolebo 0 Postad 9 Juni , 2019 Ja det är lika med växel i. Men den borde väl varva mer än 3000 efter som max effekt är mellan 4500-5500 varv. Känns som att den har en varvtalsbegränsare. Kan det vara någon spole eller cdiboxen som krånglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2019 Jag förstår att du litar blint på din varvmätning. Återigen köp en större propeller, eller ordna så att du inte kan ge full gas. Har du pillat i förgasaren, se till att du får rätt flotörnivå, det är lite klent där man ställer nivån, blir lätt krökt om man inte känner till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 9 Juni , 2019 Jag tycker nog att man först bör utreda om propellern har för stor stigning för båten ifråga. Det som i sådana fall kan vara aktuellt är att byta till mindre stigning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snibbe 1 Postad 9 Juni , 2019 Farsgubben har en parsun och han upplevde att den inte varvade fullt ut heller, men det finns en vartalsregulator som du kan testa byta dom är inte så farligt dyra Annars kanske detta är något att kika på i kommentarerna i videon här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolebo 0 Postad 9 Juni , 2019 Jag har en 9 1/4x9-J propeller på nu vilken tror du/ni att jag ska ha? Hur många millimeter från botten på flotörhuset är rätt nivå, finns inga uppgifter om det i instruktionsboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 9 Juni , 2019 Hur skall en för liten propeller kunna göra att den varvar för lite? Speciellt i neutral... Om det inte finns en varvspärr i neutral och du mätt rätt gällande att den bara varvar 3000varv är det med stor sannolikhet tändrelaterat. Det krävs inte mycket bränsle för att varva i neutral. Köp ingen ny propeller förens du hittat det egentliga felet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snibbe 1 Postad 9 Juni , 2019 ska tillägga att generalagenten sa till gubben att skaffa en annan propeller, men problemet är nog att hans båt var nån konstig variant som inte ville plana, ska testa hans parsun 15hk på min oskwig pike här nån dag för att göra ett litet test om den går bättre än min tohatsu 9.8 eller om det är likvärdigt, kan slänga upp en film hur den går / låter i samband med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snibbe 1 Postad 9 Juni , 2019 för motorn gick likadant med den andra propellern, så jag skulle inte köpa en ny propeller som mange säger! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser